Wednesday 28 November 2012

DARI AES SAMPAI PROJEK

AES PRO DAN KONTRA

MAKA berkatalah orang di sana-sini bahawa AES [Sistem Penguatkuasaan Eelektronik] sudah jadi bahan pro dan kontra. Ada yang suka kalau AES dikenakan kepada pengguna jalan raya, termasuk orang yang suka. Akan tetapi mereka yang suka ini, jika sudah terkena saman sampai berhelai-helai, daripada sikap pro akan menjadi kontra pula apabila semua itu sudah jadi beban. Macam bising-bising di Penang, ada sekumpulan orang tunjuk perasaan sebab kerajaan Pulau Pinang tak mahu AES dipasang di tepi jalan. Mereka mengutuk kerajaan negeri kerana tak mahu AES dipasang kalau tak ada kebenaran. Jadi kalau ikut kaedah, Kedah, Penang, Kelantan dan Selangor boleh menolak AES.
Bukan soal nak kurangkan kemalangan. Pasang atau tak pasang, kemalangan tetap terjadi juga. Sebab manusia ini banyak karakternya. Kamera yang dipasang di tepi jalan itu hanya sebahagian dari kaedah untuk kutip duit secara mudah, agar orang tak marah. Tak kan nak minta duit senang-senang kalau tak ada apa hal. Jadi, AES adalah satu hal yang dicipta oleh orang cerdik. Nak cari duit cara mudah, gunakan kaedah ini.
Tertarik dengan usaha baru KASE[Jawatankuasa Anti Saman Ekor] mahu memfailkan semakan kehakiman bagi membolehkan  dokumen berkenaan  AES didedahkan kepada rakyat. Rakyat kena tahu juga, sebab kita tak mahu puak-puak yang cerdik ini mengaut keuntungan dari kesengsaraan orang lain. Orang berduit tak kisah nak saman ekor ke saman kepala. Tapi yang tak berduit? Jangan main-main!

PROJEK MELUCUKAN KONDO BATU CAVES

Bukanlah melucukan, ada sekelompok orang dari parti tertentu memprojeksikan sebuah projek kondo yang berhampiran Batu Caves. Projek kondominium itu diluluskan dalam tahun 2007 oleh Majlis Perbandaran Selayang ketika Selangor di bawah BN. Setelah BN terlepas kendali pentadbiran negeri, mereka pula berlakon jadi pembantah dan pembangkang. Diburuk-burukkanlah konon kerajaan Selangor yang buat projek itu. Apabila semua dah didedahkan, ada pula yang terlibat kena tukar jabatan. Inilah perangai buruk orang-orang dalam BN termasuk Umno sekali. Perangai buruk ini tak mahu diubah. Tidak serik dengan kekalahan, mereka masih tidak bermahasabah diri. Peliknya lagi, puak-puak ini tunjuk perasaan, dan pihak PM pula menjanjikan akan membatalkan projek kondo itu sekiranya BN menang. Aduh! Ini komedi apa? Janganlah buat lawak nasional begini. Rakyat tak boleh dibodohkan dengan komedi persis Raja Lawak atau Maharaja Lawak. Ini lebih dari Raja dan Maharaja. Nampak sangat mereka tak semak bahan sebelum lontarkan kritikan terhadap sesuatu.

TANAH HUTAN SIMPAN PUN

Kerana tidak buat kajian, ada puak yang melontarkan kritikan terhadap kerajaan Selangor masakini. Konon puak-puak Pakatan sedang mentekedarah sampaikan hutan simpan pun dibalunnya. Yang sibuk puak itu juga. Maka setelah disemak dan diselidik, terkena batang hidung balik. Mengikut pendedah dalam sidang Dewan Undangan Negeri Selangor, ada banglo di bina di kawasan Hutan Simpan Templer Park. Setelah disemak, tahulah jawapannya, mereka yang menggerogoti tanah di situ adalah puak-puak dalam BN juga. Yang mereka sibuk konon kerajaan Selangor menarah tanah itu buat apa? Bukankah terkena batang hidung lagi. Macam cerita kondo Batu Caves. The Star melaporkan kerajaan negeri teroka tanah hutan simpan, siap dengan gambar lagi. Setelah didedah, apakah akhbar berkenaan akan buat susulan dan pembetulan? Paling-paling mereka buat senyap. Hutan rezab di taman itu diberikan kepada Umno BN pada tahun 1987 lagi kepada sebuah syarikat. Nak cerita apa lagi? Itu sebabnya, sebelum nak menyalak, kena tengok dulu bahan ceeritanya. Jangan main hentam sahaja. Sekarang banyak perkara terkena hidung sendiri. Baki hutan simpan itu seluas 853.30 masih kekal dan tidak disentuh sebarang projek "pembahagian" sejak tahun 2008. Bukan apa, mungkin kalangan orang BN anggap, puak-puak dalam PR ini sama rakusnya macam mereka. Tiba-tiba tidak, mereka pun hairan bin ajaib.
Rasanya banyak lagi cerita komedi yang serupa dengan perkara di atas. Baik saman ekor, kondo dan menarah tanah untuk mencari tempat tinggal eksklusif, cerita lain pun banyak lagi. Percayalah! []

No comments:

Post a Comment