Saturday, 29 March 2014

ISU PESAWAT HILANG MENJADI TAJUK UTAMA

Ketika isu pesawat hilang masih belum mendapat jawapan. Cerita mengenainya menjadi tajuk utama di mana-mana.
Tengoklah blog dan yang lainnya, semua menyentuh tentang isu pesawat.
Ada orang yang kecewa dengan cara kita menangani masalah ini. Ada yang kata kita lembab dan berbagai lagi.
Bahkan isu ini telah melahirkan pakar-pakar yang hebat. Tokoh-tokoh hebat juga muncul. Mereka mempunyai teori dan analisis masing-masing.
Yang seharian duduk menghadap laptop juga turut jadi pakar. Apalagi yang menjadi sumber rujukan, para wartawan bertanyakan pendapat mereka untuk dijadikan bahan tulisan.
Semuanya mahu bercakap tentang pesawat.
Ada juga yang marah kerana pakar-pakar tak bertauliah ini bercakap tentang perkara yang bukan bidangnya.
Biarlah orang menyatakan isi hati mereka.Elok diluahkan,kalau disimpan pun nanti jadi stress. Nak tidur pun tak boleh. Memikirkan isu besar ini bagai seseorang yang diberi tanggungjawab mencari jawapan sebenar.
Yang lebih pelik ada badan bukan kerajaan yang sibuk membuat memorandum kepada pihak luar, sedangkan ia bukan bidangnya. Entah kenapa pemimpin NGO itu begitu berminat nak menyentuh isu itu, sedangkan ia tidak ada kaitan dan kepentingan pun.
Ada juga yang marah-marah kerana banyak mengkritik cara kerajaan kita menangani isu ini.
Semua faham.Inilah isu yang tak pernah kita alami sejak dulu pun.
Inilah kali pertama kita mengalaminya.
Bermakna kita tidak ada pengalaman.
Kita banyak bergantung daripada sumber kepakaran luar negeri. Terasa kita kerdil apabila berdepan dengan isu ini.
Setelah berlaku semuanya, baharulah kita menyedari, ada sesuatu yang tidak kita miliki.
Kalau kita memiliki, adakah kita mampu menggunakannya semaksimum mungkin?
Hal lautan, memang kita tak ada kepakaran pun. Kita mengharap pakar dari luar yang lebih berpengalaman dalam operasi mengesan di dasar lautan.
Penulis rasa terlambat untuk menulis isu ini. Hanya di akhir bulan Mac 2014 sahaja baharulah tulisan ini sempat dimuatkan.Bukan apa, sejak isu itu timbul, terlalu banyak pantang larang dikenakan kepada sesiapa yang nak menulis atau buat komen tentang isu ini.Wallahu a'lam.[]

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete