Saturday 10 March 2012

MISTIK HANTU KUM-KUM

HANTU KUM-KUM ADA DUA. Pertama orang yang berendam dalam dua aliran sungai pada tengah malam, dengan cara berbogel -maaf- duduk bersila dalam aliran air sungai. Untuk menjalani ritual kungkum dalam air ini, kena periksa dulu waktu siang. Pastikan ada batu besar yang boleh kita duduk bersila di atasnya. kemudian air sungai biarlah bersih, jangan bau lumpur atau bau longkang, nanti habis seluruh badan bau semacam. Jadi, orang yang berendam dalam sungai pada waktu malam bolehlah dipanggil hantu kungkum, bunyinya sama macam kum-kum juga.
Kedua, hantu kum-kum versi tahun 70-an. Dulu kecoh, ada hantu kum-kum merayau-rayau konon hantu itu menyerupai perempuan bertudung labuh, datang ke rumah-rumah dan memberi salam. Pada ketika itu, perempuan pakai tudung labuh dan beri salam dianggap pelik. Bagaimana tidak pelik, ketika itu, wanita Melayu kita tak tutup aurat, masih ramai dedah aurat, lelaki seluar kaki lebar, rambut panjang, perempuan dedah rambut, fesyen macam-macam.
Di zaman inilah hantu kum-kum dikatakan muncul. Ia menyindir orang yang menutup aurat. Betapa jahilnya masyarakat Melayu ketika itu.
Tetapi ada versi hantu kum-kum yang dikatakan ada kaitan dengan seorang perempuan berumur yang mengamalkan ilmu hitam. Ilmu itu konon untuk kecantikan, awet muda, timbul daya pesona kepada lelaki yang memandangnya, yang sudah jelas bukan ajaran mutawatir. Ini sumber kemaksiatan.
Apa guna ilmu ini? Sekadar untuk kecantikan bagi memikat lelaki. Sesiapa nak ilmu ini antara pantangnya, tak boleh tengok cermin selama seminggu atau lebih. Seorang pengamal ilmu ini tak sabar ingin melihat sejauh mana kecantikan wajahnya walau masih dalam pantang. Akibatnya muka jadi hodoh semula.
Maka dia pun bertemu sang guru semula. "Tok kenapa muka aku jadi begini tak cantik?"
"Awak dah langgar pantang, siapa suruh tengok cermin?"
"Maaf Tok, saya tak sabar."
"Inilah padahnya, kamu kalau nak cantik semula, kena cari darah perawan."
"Darah buat apa Tok?"
"Sapu kat muka kamu tu supaya pulih," terang sang guru.
Bagaimanapun cerita ini tidak mempunyai dasar yang kuat di negara kita. Ia hanya kisah pelarian untuk dijadikan alasan kemistikan. Sebenarnya ilmu begini tidak wujud pun. Untuk cerita memang bolehlah.
Kisah yang tepat dengan hantu kum-kum adalah pandangan sinis gadis-gadis Melayu jahiliah yang memandang hairan kalau ada wanita muslim berjilbab. Orang berjilbab disindir-sindir, nak jadi ustazah, nak masuk syurga, nak jadi baik dan macam-macam.
Stigma begini masih kekal sekarang, kalau kita semak ruang hiburan dalam majalah dan akhbar kita, hatta media TV pun [maaf saya tak tengok pun] kisah artis bertudung jadi bahan yang pelik. Padahal wartawan muslim tidak sewajarnya menjadikan artis berjilbab sebagai bahan sorotan. Ia bukan hal pelik. Jika kita jadikan ia sebagai bahan paparan, ia memberi maksud kita masih dengan budaya jahiliah dulu, zaman maraknya hantu kum-kum, zaman orang menyindir kalau ada gadis berjilbab.
Jadi, sama-sama kita bermuhasabah diri. Insaflah di atas kejahilan kita ketika itu. Banyak perkara agama yang kita tidak tahu ketika itu. Maklum budaya pop adalah segala-galanya. []

No comments:

Post a Comment