Wednesday 4 April 2012

CERITA TENTANG KAD PENGENALAN MYKAD

KETIKA MENTERI berkenaan berada di JPN utama Putrajaya, gembar-gembur mengatakan MyKad itu boleh siap dalam waktu terdekat. Itu cakap politik. Sebenarnya, di tangan saya sekarang ada tiga resit rasmi JPN Wangsa Maju KL, seorang penduduk di Gombak Bt.4, diminta hubungi pejabat dalam masa 10 hari, tetapi secara lisan sebulan lebih baru boleh ambil kad baru.
Kemudian seorang warga emas dari Ampang pula diminta mengutip sebelum satu bulan dari tarikh membuat gantian kad pengenalan CIP/KAD ROSAK. Sebenarnya bukan rosak, saja nak buat kad baru. Orang tak ramai, tak sibuk lagi.
Seorang warga emas lagi diminta kutip kad setelah 4 bulan dari tarikh buat gantian kad pengenalan, gantian dibuat bukan kerana rosak, tapi nak dapatkan MyKad yang terkini .
Jadi, kita janganlah dengar laporan berita akhbar media perdana kerana apa yang dilaporkan itu tidak tepat, ia hanya retorik para wartawan yang tak reti apa ketika melaporkan bahan. Laporan hanya bersifat mengampu.
Kemudian baru hari ini (Rabu) saya terbaca laporan mengatakan ada TASK FORCE yang bertindak untuk daftarkan warga asing dan dapat Mykad. Jika begini, mungkin ada udang di sebalik batu mengapa MyKad yang ada hari ini perlu ditukar lagi kepada yang paling canggih.
Setahu saya, di Malaysia ini tidak ada yang canggih. Tengok duit syiling baru, tak boleh digunakan untuk bayar pada mesin apa pun. Kena tukar mesin lain baru boleh. Duit kertas RM5 tak usah kiralah, terlalu sensitif, mudah koyak, sebab kertas tidak canggih. Kita sahaja yang perasan canggih.
Kita bimbang MyKad baru pun macam tu juga, khabarnya liut sikit. Jika benarlah ada projek menarik seramai mungkin warga asing buat Mykad bagi tujuan mengundi UBN maka malanglah. Rakyat Malaysia ditipu hidup-hidup. Inilah yang dikatakan kelompok yang sanggup menjual tanah air apabila terdesak.
Kepada kelompok ini, sedarlah, jika selama ini anda bermati-matian mengenai perjuangan Melayu di dewan PWTC, dan kini jika benarlah Penasihat Khas PM, Setiausaha Majlis Keselamatan Negara, Timbalan Pengerusi SPR, Ketua Pengarah Pendaftaran Negara, dan beberapa pegawai JPN terlibat dalam usaha pengkhianatan ini, sudah sampai masanya kita mengundi Pakatan Rakyat.
Golongan ini jika diberi kemenangan dibimbangi., secafra perlahan-lahan akan menggadai negara kepada rakyat asing. Sedangkan kita umat Melayu masih asyik dengan hiburan, artis, selebriti, mentor, program realiti dan macam-macam. Warga asing jadi Malaysian kita tak sedar![]

No comments:

Post a Comment