Thursday 12 April 2012

PAK DUKUN YANG HEBAT LAGI SINTING

ORANG BILANG PAK DUKUN INI HEBAT. ya memang hebat kerana dia boleh berkomunikasi dengan makhluk halus. Boleh jadi dia selalu berurusan dengan berbagai jenis makhluk halus jika didatangi orang-orang yang bodoh. Ya, jumpa Pak Dukun meminta yang bukan-bukan, sedangkan urusan Pak Dukun pun belum sempurna. "Belum beres, kok mahu mengurusi hal orang lain!"
Peduli dengan kata-kata orang.
Begitulah setiap waktu praktek dia akan menunggu kedatangan orang yang berhajat di pejabatnya. Untuk apa sahaja hajat, Pak Dukun akan merujuk kepada sahabat baiknya yang terdiri daripada berbagai jenis makhluk halus. Memang ini idea gila. Dan dia pun tak kisah kalau dipanggil Pak Dukun Edan [=gila].
Kalau ada klien yang bermasalah dia akan menyanggupi biarpun sebenarnya secara logik dia tak akan mampu mengatasi segala masalah orang lain.
Disebabkan dia bersahabat dengan makhluk yang bukan-bukan, dia konon sangat dihormati oleh syaitan dan jin, sejenis banaspati, jurig, hantu peri, prayangan, roh yang berkeliaran timur-barat, dan banyak lagi.
Dengan bangganya Pak Dukun mendakwa segala jin dan syaitan itu tunduk dan patuh kepadanya.
Dia berada di bilik segi empat empat, memanggil makhluk itu, bergelap dan hanya pasang sebatang lilin. Konon itulah saatnya dia hendak merujuk segala masalah kepada bangsa mahluk halus.
Di dalam bilik itu sudah semerbak bau wangian dupa, klien yang berhajat duduk bersila dalam suasana gelap dan bersumber cahaya lilin.
Dia seram sendiri. Bulu romanya naik. Pak Dukun Edan itu membaca mantera, puisi semacam kidung suci, konon dengan cara itu dia memanggil jin atau syaitan kawannya. Mulut komat-kamit.
Klien duduk dengan tenang. Entah apa hajatnya. Selalunya nak kaya, dapat duit banyak. Khamis malam Jumaat ketika orang lain sibuk baca Yasin di lantai masjid dan surau.
Pak Dukun pun bersuara seperti pelakon teater di pentas budaya.
"Hey...datanglah ...hadir...hadir sangkama...[tak jelas apa yang disebut] hadir begundulku..." [lantaklah nak sebut apa pun Pak Dukun!]
Tidak lama kemudian di dalam bilik yang remang dengan cahaya lilin itu terjadi semacam keanehan. betapa tidak aneh, sehelai kain hitam lapan kali dua meter yang terbentang tiba-tiba bergerak. Bergerak bagai ada makhluk masuk menyusup di bawahnya. Itu, kata Pak Dukun Edan, tandanya makhluk halus sudah masuk dalam bilik.
"Hadir! Hadir! Jangan tak hadir!"
Kain hitam terangkat separas kepala klien yang sedang duduk bersila. Klien rasa seram sejuk melihat kain hitam terangkat. Inilah sihir Pak Dukun.
Suasana begitu menakutkan klien. Dia tak pernah menyaksikan kain hitam boleh bergerak dan bergelombang, seterusnya terangkat bagai ada tangan misteri yang mengangkatnya.
Bakaran dupa dan kemenyan memang amat menyucuk. Bau-bauan yang begini adalah aroma pemanggilan makhluk halus. Memang dasar Pak Dukun Edan yang bersahabat dengan makhluk jahat.
Apabila diperhatikan baik-baik ada botol minuman keras di sisi Pak Dukun ini. Ada yang berlabel Chivas, Jack Daniel, ada segelas kopi 'o' pekat, teh tarik mamak, dan entah apa lagi sebab keadaan gelap.
Ketika kain hitam terangkat itu kedengaran dentingan kaca botol, dan ada bunyi gelas kopi pecah.
Kenapa pecah? Klien mesti ingin tahu.
Klien yang berhajat sudah diberitahu, apa pun yang berlaku jangan lari dari situ. Tunggu. Sebab Pak Dukun Edan ada di situ. Yang datang adalah jin atau syaitan yang berkawan rapat dengan Pak Dukun Bingung.
Maka, dengan keajaiban sihir karut Pak Dukun, dari arah kain hitam yang terangkat itu muncullah suara. Tapi tetap suara Pak Dukun.
Bagai teater. Pak Dukun bertanya dan dia juga yang menjawabnya.
"Ada apa kamu panggil saya ni?"
"Klien saya ini mengadu bisnisnya ada masalah, dia mahu supaya banyak dapat tender dari projek sekian-sekian. Kamu sanggup membantu Mbah?" begitu Pak Dukun mengadukan hal. Klien yang mendengar hairan juga. Ada komunikasi mistik.
"Ya, saya sanggup!"
"Okay, kalau kamu sanggup apa yang kamu mahu?"
"Saya mintak darah kambing, minyak apel jin, nasi putih, ayam hitam, telur ayam, wang logam lama." Suara Pak Dukun terketar-ketar.
Klien yang duduk bersila terdiam.
"Apa kamu sanggup menyediakan permintaan ini?" tanya Pak Dukun kepada klien yang bingung.
"Ya, sanggup Pak Dukun Edan!"
"Begundulku sanggup membantu kamu," bisik Pak Dukun sambil mencuit klien yang bisu.
Dia angguk.
"Bila kamu nak mula?"
"Lagi tiga hari," jawab klien. Maksudnya dia kena sediakan benda-benda karut yang diminta oleh Pak Dukun tadi termasuk kambing dan ayam semua.
Sebelum makhluk pelik itu keluar dari bilik, klien diminta bersalam sebagai tanda perpisahan. Bersalaman dengan makhluk mistik ciptaan Pak Dukun Edan.
Pak Dukun memang pandai bercerita tentang kebolehannya. Dia tunjukkan gambar-gambar klien yang pernah datang. Wah, ada orang besar yang dikenali pun bertemu dia. Soal ampuh atau tidak tidak dipedulikan oleh klien itu.
Pak Dukun memberitahu dia telah menjalani pati geni ngeplas sampai 72 jam, tak makan dan tak minum dan tidak tidur. Ini ajaran apa Pak Dukun? Ia adalah ilmu yang dipelajari, soal sanadnya bagaimana dia tidak peduli, entah dari kubur tua atau dari khayalannya sendiri. Pati geni itu konon telah dilakukan sebanyak sembilan kali. Kemudian dia pun pandai melakonkan merogo suka sampai tujuh hari tujuh malam.
Dia terbang ke sana-sini menziarahi tempat-tempat para jin dan syaitan lepak santai.
Pak Dukun yang hebat lagi sinting ini mendapat perhatian dari  kalangan orang bingung. Orang cerdik tak jumpa Pak Dukun. Jika dia buat trik menaikkan kain hitam dengan tali halus pun klien itu tidak tahu. Kemudian suara yang bergetar itu, ia adalah suara Pak Dukun juga. Dia bertanya dan dia sendiri menjawabnya.
Klien kemudian keluar dari bilik Pak Dukun. Menyerahkan envelop berisi wang pendahuluan. Itu belum lagi bab kambing dan ayamnya. Andai klien ini orang yang berilmu, dia tidak akan datang mengetuk pintu pejabat Pak Dukun Edan. Dia tak akan percaya dengan temberang Pak Dukun. Entah trik atau apa, di luar sana, Pak Dukun memelihara ayam hitam dan kambing kendit yang dilepaskan di sebuah kampung. Bderapa harga seekor kambing dan ayam itu?
Dengan mendakwa kambing itu akan dikorbankan untuk menjamu Pak Iblis dan Mbah Syaitan dia meneruskan kegiatannya. Selagi masih ada orang bingung setaraf klien tadi, maka Pak Dukun boleh bertahan untuk meneruskan dagangannya. Ya, asalkan bikin iklan. Soal tender dapat atau tidak, terpulang.
Apa kaitan tender dengan kambing dan ayam? Apa kaitan tender dengan kain hitam terangkat? Hantu apa pun tak akan membantu untuk merebut tender. Bagi orang bingung, dia tak peduli asalkan dapat jumpa Pak Dukun Edan. []

No comments:

Post a Comment