Monday 9 April 2012

MENCARI BERKAH DI KUBURAN TUA LAGI KERAMAT

Di kalangan penziarah mana-mana kuburan tua yang dianggap keramat atau berkeramat, mereka sebenarnya tidak mengetahui versi cerita sebenar tokoh yang dikeramatkan. Cerita itu mungkin telah disampaikan oleh orang tua mereka, datuk atau nenek, kawan-kawan atau hasil dari pembacaan [selalunya majalah mistik misteri], selainnya adalah versi cerita penduduk setempat yang tinggal berhampiran kubur.
Sebuah kubur yang dianggap keramat ia telah lama dinobatkan sebagai keramat, orang terdahulu telah melabelkan kubur itu sebagai keramat, akan tetapi kemudian seiring dengan perjalanan waktu, kubur yang dulu keramat kini status kekeramatannya sudah sirna.
Kubur yang ada ciri-ciri keramat ini biasanya dijaga dengan rapi oleh petugas [jurukunci makam] dan bergantung kepada sejauh mana kubur yang ada itu popular atau tidak.
Status populariti kubur memungkinkan bilangan penziarah yang ramai. Ada juga kubur yang dianggap keramat pada zaman oang putih dulu dan kini setelah orang Melayu mempunyai ilmu, mereka tidak lagi mengunjungi kubur sedemikian. Semua ini adalah asuhan dan didikan daripada orang tua.
Setakat ini nilai keramat yang masih dipandang tinggi adalah perkuburan yang ada di Pulau Besar, terutama makam Sultanul Ariffin. Ciri kubur keramat adalah nisannya yang berjarak luar biasa melebihi kubur biasa.
Kemudian kubur itu terasing dari kubur umum. Kedua nisannya sering dihias dan dijaga rapi dengan kain kuning, ada bekas bara dan surat Yasin yang sudah lusuh.
Bahkan, keramat yang bukan keramat pun dikunjungi orang, contohnya replika kubur Keramat Anak Dara di Kuala Selangor [jalan Tg. Keramat], kisah mistik anak dara hilang ketika berwuduk dan meninggalkan selendang putih sahaja di ranting pokok.
Dulu, di Pulau Pinang, banyak kubur yang dianggap keramat. Baik Keramat Nagore, Keramat Tuk Koya, Keramat Paniama atau Keramat Kapitan Kling [nilai keramatnya pudar sejalan dengan peredaran masa], sementara Keramat Jugra, di Banting masih lagi disebut-sebut orang.
Soal orang mengunjungi makam yang dianggap keramat ini memang sangat merisaukan, kerana tujuan sebenar mereka ziarah bukanlah kerana hendak mendoakan kepada si mati atau sebagai sarana untuk mengingati mati, tetapi biasanya mereka datang dengan harapan sesuatu yang dihajatkan akan ditunaikan.
Jadi, mereka gunakan kubur lama sebagai media untuk mendapatkan sesuatu, paling taling kata orang di Jawa sana untuk ngalap berkah.
Ngalap berkah di Jawa boleh dikatakan suatu matlamat asal mereka datang ke kubur tua. Pernah terjadi kekecohan dalam soal keramat ini contohnya dulu ada kes pemujaan di Keramat Tanjung Tuan, Negeri Sembilan. Kini tidak kedengaran lagi.
Biasanya, ada versi cerita menarik di setiap kubur tua yang dikeramatkan itu. Keramat Tanjung Tuan ada kaitan dengan seorang nelayan yang dikatakan dapat mengharungi Selat Melaka. Ada satu kawasan yang dianggap setara Bermuda Triangle di Tanjung Tuan, sesiapa yang bersampan ke situ pasti karam atau hilang. Kecuali, seorang yang dikatakan punya ilmu, dia dapat mengatasi masalah air pusaran di laut. Dia selamat. Kehebatannya itu menyebabkan dia setelah meninggal dianggap orang sakti dan keramat.
Di Tanjung Priok ada makam yang disebut sebagai Makam Keramat Mbah Priok. Priok ada kaitan dengan pelabuhan Tanjung Priok di utara Jakarta. Ia juga dikaitkan dengan ditemukan sebuah periuk di sisi mayat Mbah Priok yang nama sebenarnya Habib Hassan bin Muhammad al-Haddad Hussain as-Syafie.
Biasanya kalau ditanya wartawan, penjaga makam akan bercerita apa sahaja walaupun dalam bentuk rekaan atau bayangan sekilas. Seperti kebanyakan makam keramat, penjaga makam akan bercerita dia melihat cahaya memancar dari makam ke angkasa raya. Cahaya ini dianggap hebat. Atau ada semacam api berekor yang bergerak pantas dari arah lain menunju ke makam.
Biasanya, makam yang dianggap keramat dikaitkan dengan cerita wali. Disebabkan orang itu berstatus wali, maka kuburnya dimuliakan dan dikeramatkan.
Ada juga orang datang ke makam keramat semata-mata hendak berdialog dengan penghuni makam. Penghuni makam tidak mungkin arwah yang berada di dalamnya, tetapi jelmaan makhluk lain yang memperdaya orang yang berhajat.
Makhluk itu datang kerana telah diseru dengan bahasa yang indah-indah dan penuh harap. Maka datanglah dia baik dari alam jin, alam syaitan atau alam iblis.
Tidak kurang juga mereka yang ngalap berkah mendapat benda-benda mistik. Dari pengalaman membuat temu ramah dengan orang yang pernah ziarah di makam tertentu, mereka ada yang mendapat batu permata, keris kecil, benda-benda logam sekalipun paku biasa. Semua benda itu akan disimpan sebagai kenangan. Ada pula yang membungkus dengan kain kuning dan diberi wangian sehingga nampak sakral sekali.
Bagaimanapun, makam di Kota Tinggi, seperti Makam Sultan Mahmud, Makam Puteri Jalang atau Makam Panglima Bentan tidak dianggap keramat.
Selain makam keramat yang popular, ada juga makam kecil yang dianggap keramat oleh orang yang tinggal berhampiran. Kekeramatannya tidak dikenal orang luar. Hanya sesekali apabila wartawan misteri menjejaki tempat yang terpencil itu, kisah misteri makam itu diketahui orang.[]

No comments:

Post a Comment