Friday 6 April 2012

KUTBAH JUMAAT, ANNUAR MUSA DAN NEGARA SELAMAT UNTUK MENIPU

KUTBAH SOLAT JUMAAT para jemaah hari ini dijejalkan dengan wacana kerajaan pusat sempena perhimpunan warga masjid Wilayah Persekutuan KL di Putrajaya. Jadi, kutbah pun berisikan bahan yang ada kaitan dengan warga masjid bersama Perdana Menteri. Janggal sangat kutbah hari ini, macam berita perdana TV kita, atau laporan Utusan Meloya dengan wartawan Bernama. Disebutnya tentang wasatiyah berulang-ulang, kerana konsep inilah yang Tuk Jib tahu sebut, secara retorik, aplikasinya jauh sekali. Wasatiyah memang tidak dapat dilaksanakan kerana dasar-dasar pemerintah pusat hari ini begitu kelam-kabut, tak tentu arah, hari ini cakap wasatiyah, esok tabur dana projek pembangunan untuk RAKYAT.
Rakyat kena disebut dulu sebab bukanlah rakyat didahulukan? Sejauh ini rakyat pun pandai komen, rakyat apa yang didahulukan? Setahu mereka, yang didahulukan adalah saudagar kaya, para pelabur, konglomerat yang bersepah di sana-sini, kepada kelompok ini kita perlu bersahabat, dan buat apa ambil peduli kepada rakyat? Rakyat hanya layak untuk mancing undi sahaja. Sudah menang, lantaklah rakyat nak tunggang terbalik, sebab kalau rakyat nak projek kena janji, undi lagi pilihanraya akan datang. Jadi, cerita wasatiyah di lantai masjid memang tidak  sesuai, bahkan pihak pusat sudah bagi amaran, jangan jadikan masjid gelanggang politik. Rupanya, yang dimaksudkan itu adalah gelanggang politik pembangkang, kaalau politik Umno tak mengapa. Padanlah semua jawatankuasa masjid macam dijaring pemikirannya agar satu arah sahaja. Keseluruhan isi kutbah di masjid hari ini hambar, orang mengantuk, sampai sekarang orang tak faham apa itu wasatiyah, kesederhanaan macam mana? Orang tak faham, macam Islam Hadhari yang sudah disimpan di rak-rak. Mungkin konsep wasagtiyah pun akan mengalami nasib yang sama dengan Hadhari. Kebetulan tadi ada solat jenazah sekali.

BOLA SEPAK DAN FAM
Bukankah satu kelucuan, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) boleh mengenakan hukuman terhadap Timbalan Presidennya, Tan Sri Annuar Musa. Dia diharamkan terbabit dengan sebarang aktiviti bola sepak selama dua tahun enam bulan berkuatkuasa kelmarin.
Kesalahan dia bukan kerana main kotor, tendang kaki orang atau pegang bola, tetapi memberi pendapat setelah diprovok oleh wartawan akhbar unduk ruang sukan yang ada. "Tan Sri apa komen Tan Sri mengenapi prestasi pasukan bola sepak negara dalam persiapan untuk menghadapi kejohanan...." Begitulah lebih kurang soalan wartawan.
Maka sebagai pegawai FAM dia pun menjawablah berdasarkan pengamatan dan pengalamannya. Dia bercakap jujur tentang pasukan bola sepak negara. Kalau wartawan tak tanya begitu, sudah tentu tidak timbul hukuman dua tahun enam bulan itu.
Dalam Artikel 88 Peraturan 2010-2014 FAM menyebut, hanya Presiden dan Setiausaha Agung yang boleh membuat kenyataan. Kalau ada di kalangan mereka nak bercakap juga, mereka kena minta kebenaran kongres dulu.
Undang-undang FAM ini cukup hebat, kalau dalam politik pun ada begini, banyaklah orang politik kena bungkus tak boleh bercakap selama beberapa bulan atau tahun macam Tan Sri Annuar. Peliknya, tidakkah pihak berkenaan menyedari, seseorang pegawai tidak akan bercakap sesuka hati jika tidak ditanya oleh para wartawan sukan yang selalu bikin sibuk? Sepatutnya, pihak FAM kena bagi peraturan dan amaran keras kepada pihak akhbar, nasihatkan para pengasuh ruang sukan agar jangan banyak soal kepada pegawai FAM.
Kes Annuar adalah berpunca daripada kerja wartawan yang hendak highlightkan sesuatu isu, kemudian buat susulan laporan dan berita, buat provokasi untuk mencungkil berita, kerana setiap akhbar di negara kita berlumba-lumba nak cungkil bahan baru. Kini Annuar jadi mangsa dek kerja wartawan. Atau jika Annuar sengaja nak tempah maut, sengaja adakan sidang akhbar di restoran mamak atau mana-mana pejabat, maka itu memanglah melanggar peraturan.
Mengadakan sidang akhbar memang ternyata hendak menyebarkan idea atau komen tentang FAM, sebaliknya jika dia bercakap setelah disoal maka itu kena tanya kepada wartawan sukan yang bertanya. Wartawan sukan pun patut mendapat amaran dari pihak FAM supaya keadaan jadi adil.
Sudahnya nanti, setiap pegawai FAM selain Presiden dan Setiausaha Agung kena tampal mulut dengan plaster sebagai tanda, JANGAN TANYA APA-APA YA!
Para wartawan sukan rasanya tahu bahawa FAM ada peraturan sedemikian, tetapi kenapa gatal mulut nak bertanya bagi mendapatkan komen pegawai FAM? Bukankah ini sengaja mencari nahas? Pelik juga, kes Annuar ini jadi bahan jenaka pula.
Bak kata Datuk Taufek Abd Razak, Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, pertikaian tidak akan timbul kalau ada pihak tertentu membuat cadangan untuk menggubal peraturan yang ada, Jika peraturan itu nampak rigid, maka ia perlu diberli kelonggaran. Buat meeting dan gubal semula. Nampak mudah tetapi banyak geleknya!

MALAYSIA NEGARA SELAMAT UNTUK MENIPU ORANG!
Sejak kebelakangan ini cerita orang Malaysia kena tipu semakin galak. Misalnya, peniaga emas kena tipu budak Nigeria sampai ratusan ribu ringgit. Seorang lelaki ditipu HAJI rugi puluhan ribu. Kemudian ada pula dekan kena tipu isteri ketiganya seorang lelaki. Kemudian Pak Sanggup "cina buta" kena tipu. Jika ada gadis terjebak di kancah pelacuran pula gara-gara kena tipu. Ini belum bab pilihanraya, nama yang ada digugurkan, atau yang patut tak undi pos boleh undi pos, inipun tipu juga. Jadi, penipuan ini tidak mengira di mana dan melibatkan sesiapa sahaja. Seperti kes kahwin dengan "lelaki" kenapa nak mengaku dekan? Kalau mengaku tukang sapu atau tukang kutip siput sedut tak lah malu sangat. Nasib baik tidak dikata seorang profesor kena tipu kahwin dengan lelaki, barulah heboh betul. Kemudian konon ada tuan kadi tepi jalan, nikahkan orang dan buat sijil nikah paslu, inipun salah satu penipuan. Jadi, senang sangat nak menipu.
Dalam bab tipu ini ada juga ketikanya Syabas (Bekalan Air Selangor) pun kena tipu, ada bangunan perniagaan di Loke Yew,KL, buat penyambungan air "halal" dan menikmati bil yang rendah. Tipu lagi.
Kemudian ada budak ditahan polis ketika memandu sebuah kereta, dia kata itu kereta pinjam, dia tak tahu itu kereta curi. Tipu lagi.
Lepas itu ada pula stesyen minyak yang menipu dengan membuat pengubahan terhadap pam minyak mereka. Maknanya di negara kita ini, peluang untuk menipu terbuka luas. Siapa cerdik dia boleh menipu. Macam orang politik juga, tak kira siapalah, termasuk orang BN sekali pun pandai menipu rakyat. Kemudian ada kes pembantu rumah lari membawa duit dan barang kemas tuannya. Tipu lagi.
Seorang gadis Orang Asli diajak kakak angkat raikan hari jadi, tapi kena noda bergilir-gilir pula. Inipun penipuan yang paling kerap terjadi di tempat kita.
Ada juga penipuan dek ledakan media sosial. Walaupun banyak yang kena tipu, ia tetap dianggap ada kebaikannya. Lepas tu, cafe internet 24 jam, cermin gelap, eksklusif, nak masuk bukan senang, tentu nak tipulah tu.  Macam penipuan tukang urut, dari urut kaki naik ke paha, lepas tu naik lagi. Di luar sana ditulis TUKANG MASAK bukan Tukang urut macam di sutu tempat di Bukit Bintang [kalau tak tukar lagilah]. Inipun tipu juga.
Soal tipu ada di mana-mana, orang jual ikan, jual ayam daging, jual daging, jual durian, jual mangga pun macam-macam "penipuan" dibuatnya. Pendeknya kalau nak cerita bab TIPU memang kita jadi negara yang selamat untuk para penipu menipu. Macam gores dan menang, entah berapa kali dipaparkan, tapi masih ada lagi yang kena tipu. Macam bomoh atau dukun yang konon boleh kasi ONG kepada pelanggannya. Saya teringat ada kawan beri tahu seorang "dukun" menggunakan nama BABA jual tangkal buang sial, jual batu hikmat yang serasi dengan diri, kemudian siapa nak buang sial kena mandi bunga, suruh bogel, terlentang dan ambik cota, dipukulnya kemaluan pelanggan dan ditenyeh-tenyeh dengan cecair entah apa-apa, dah kena bogel dan mandi di bilik air, lelaki itu kena bayar lagi beratus-ratus. Tipu lagi.
Cukuplah setakat ini bab tipu menipu ini. Di zaman dulu ada orang bernama Tipu Sultan. Itu nama sahaja, bukan ada kaitan dengan tipu pun. []

No comments:

Post a Comment