Wednesday 4 April 2012

SETELAH DIPERGULA-GULAKAN DENGAN GULA SUBSIDI

BEGITULAH KOMEN ORANG KAMPUNG. Mereka sudah sedar bahawa selama ini mereka telah dipergula-gulakan oleh penguasa di sana.Projek di sana-sini yang dihebahkan kepada rakyat disambut dengan tepuk sorai akan terkena orang kampung yang bertepuk juga. Apa tidaknya, apabila projek dilaksanakan, orang kampung kena mengalah. Mereka yang tepuk tangan pun kena mengalah. Berundur, pindah dan merempat semula.
Bilangan rakyat yang merempat memang cukup ramai. Hanya kita tidak turun padang dan menjejaki mereka di mana-mana. Jangan percaya dengan program TV3 itu kerana ia hanya propaganda, terlalu banyak persiapan sehingga yang kita tengok adalah gambaran indah, hingga puak-puak UBN pun hulur bantuan. Bayangkan dari keadaan yang serba daif sudah bertukar kerana ada tangan misteri UBN turun. Ini semua program TV yang ada agenda di sebaliknya.
Kemudian dulu semua orang diberi RM500 kepada sesiapa yang layak. Memang ramai yang layak. Mana ada orang berpendapatan RM3000 seperti yang disebut itu. Banyak di bawah RM1000 sebulan. Inilah gambaran rakyat kecil yang sebenar.
Dan apabila kita dengar PM dan TPM janjikan 176 projek di seluruh negara dengan peruntukan RM608.68 juta orang pun tepuk tangan. Seronok. Yang paling seronok, projek itu menguntungkan para kroni, yang tentu di pihak bahagian sana. Perak paling banyak projek kerana maklumlah,Perak adalah negeri yang dirampas dengan "tipu muslihat" dan dukungan tertentu sehingga terlepas dari Pakatan Rakyat.
Adakah dalam pilihanraya akan datang Perak boleh dipertahankan oleh UBN? Ini pun jadi teka-teki yang menarik. Selama ini PM dan TPM sudah tabur banyak duit di mana-mana sahaja keduanya pergi. Itu bukan duit mereka, tapi duit negara, yang juga duit rakyat. Jadi kedua orang ini tidak boleh megah dengan projek-projek yang hebat itu sebab tempias kena pada penduduk kampung juga.
Kita tunggulah nanti, apabila projek dilaksanakan selepas pilihanraya, itu pun andai UBN masih berkuasa, banyak tanah Melayu yang kena kaut. Penduduk kampung yang dulu dapat RM500 difikirkan akan terhutang budi dan sanggup pindah ke hutan paya bakau, atau masuk ke tanah gambut, merempat kerana tanah yang ada milik kerajaan, sampai masa kena usir, merempat lagi. Jadi kisah jerkah setinggan tak habis-habis selagi kita kemaruk dengan pembangunan.
Kemudian ada kisah sedih, tol yang ada di sana-sini semuanya dah menguntungkan mereka. Sayangnya ikut perjanjian mereka kena kutip duit sampai berpuluh tahun. Keuntungan lebih daripada beratus-ratus peratus, bukan seratus peratus lagi. Maknanya, kutipan sudah boleh dihentikan. Bagi laluan percuma.
Tapi tidak, dalam otak pengendali di sisi penguasa kita mereka sanggup menciptakan projek bagi memberi kerja atau jawatan atau apa sahaja atau habuan kerana sesuatu hal. Khabarnya (sumber Roketkini.com) hasil dari rampasan kuasa di Perak tahun 2009 dulu, ada hubaya-hubaya mendapat projek besar bernilai RM2.2 bilion untuk projek Lebuhraya Kinrara-Damansara (KIDEX) dan kemudian projek besar lagi Lebuhraya West Coast bernilai RM7.1 bilion.
Anda boleh bayangkan bagaimana corak kehidupan orang-orang yang mendapat anugerah projek berkenaan. Bandingkan dengan orang kecil yang hina dina, yang datang bertongkat dan berpapah nak kutip RM500 di tengah panas, dijerkah lagi oleh petugas di bangunan parti utama. Bayangkan, alangkah jauhnya pemberian RM500 sebagai gula-gula subsidi, dan kemudian projek bernilai bilion itu.
Ada orang tua kampung beritahu penulis, ini semua gula-gula PM, dia beri RM500 supaya kita orang kecil tutup mulut kes kehancuran projek ternak lembu NFC. Dengan duit sebanyak itu orang tutup mulut kalau banyak lagi berlaku penipuan dan skandal kewangan yang tersembunyi. Ini belum bab ketirisan wang hingga ratusan bilion. Siapa nak dipertanggungjawabkan? []

No comments:

Post a Comment