Wednesday 26 December 2012

TAWKEY PUN MINTA BANTUAN RATU KIDUL TAU!

Apabila menyentuh tentang bantuan bala tentera Ratu Kidul untuk sebuah misi ketenteraan yang nyata, maka ia semacam pembauran antara kepercayaan mistik dan tindakan yang nyata.
Di Kuala Lumpur, seorang rakan yang saya panggil Tawkey, warga keturunan Cina, tinggal di Kuala Lumpur. Dia ni walaupun seorang Cina tetapi gayanya cukup simple. Suka pakai seluar pendek paras lutut, bersahaja jalan kaki dan naik turun bas, monorail dan LRT.
Taukey ini sudah lama tidak saya temui, jadi tidak tahu apa perkembangan yang terkini, terutama di akhir tahun 2012 ini.
Dia adalah salah seorang lelaki Malaysia yang setahu saya pernah mengadakan kolaborasi [istilah "kahwin" tak kena] dengan Puteri Laut Selatan atau RATU KIDUL.
Jangan merapulah.
Tawkey pada mulanya hanya sahabat kepada seorang paranormal biasa yang pernah belajar di Cirebon [masjidnya pun cantik]. Dia yang membawa gelar Keradenan beritahu untuk sesiapa yang ingin berkolaborasi dengan Ratu Kidul dia sedia melaksanakan tugasan itu.
Jadi, dia di Malaysia hanya sebagai "jurukunci" untuk khidmat yang begitu.
Hanya tidak ada penerangan lebih mendalam tentang bentuk kolaborasi yang dimaksudkan itu. Ia semacam perkara rahsia yang tidak boleh diceritakan kepada sesiapa.
Tawkey ini pun jadi begitu taksub kepada Ratu Kidul, entah kenapa. Padahal secara sosiologis, memang jauh akar budayanya. Dia sanggup melakukan apa sahaja untuk melakukan ritual [umat bertaqwa tidak perlu masuk campur].
Sebetulnya saya juga keliru dengan keadaan ini. "Jurukunci" yang pernah saya temui di awal tahun lepas ada memberitahu saya: "Mulai sekarang saya nak kembali ke alam nyata!" katanya sambil tertawa.
Besar maksudnya.
Saya faham. Yang dimaksudkan, bahawa dia hendak tinggalkan perkara karut itu semua. Dan tidak mahu ladi jadi "jurukunci" untuk perantaraan lagi. Bukankah ini tindak kemaksiatan namanya?
Kenapa saya kata begitu, kerana untuk menjalinkan hubungan seseorang peminat Ratu Kidul ada beberapa perkara yang perlu disediakan:
[1]. dapatkan seekor kerbau dengan ciri balar - bukan senang nak cari
[2]. kerbau perlu disembelih - sedihnya, ia untuk persembahan jin, mereka yang berilmu tentu tidak sanggup melakukan perbuatan ini
[3]. sediakan kain aneka warna kecuali warna hijau muda - warna pantang bagi Ratu Kidul
[4]. sediakan makanan berbagai jenis - kuih-muih
[5]. bakul rotan atau dulang anyaman untuk sajian.
Semua perkara yang disebut ini adalah bagi tujuan larung sajian. Nak larung di mana? Disebabkan kita ni jauh dari Laut Selatan, kita boleh larung di mana sahaja asalkan tepi laut. Menurut "jurukunci" yang satu ini, larungan sesaji dilakukan di PCB[Pantai Cahaya Bulan].
Wah! Jadi isu nanti. Ini cerita lama. Tak ada siapa tengok pun kerja yang ditegah ini. Dan Tawkey pun melihat bagaimana sajian kepala kerbau balar itu "dingap" oleh lidah syaitan iaitu gelombang Laut China Selatan ketika maghrib.
Jadi, orang tak tahupun peristiwa ini terjadi kerana masing-masing tengah solat maghrib di masjid dan surau.
Masakan waktu maghrib hendak merayau-rayau di pantai lagi? Tak tahulah kalau ada pasangan bercinta yang asyik dengan rembang petang begitu. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment