Saturday 14 September 2013

DOSA ORANG SYIAH SUNNI TANGGUNG, TERIMALAH!

ADA sesuatu yang tidak masuk akal dalam bab ajaran agama Syiah, iaitu bab dosa dan pahala. Konon, orang-orang Syiah sangat sukacita kerana ada kitab bacaan mereka yang menyebut bahawa segala dosa yang mereka lakukan, baik berzina [dengan mut'ah berbagai stail], mencuri, menyamun, edar dadah, membunuh, menghina Sahabat, hina Nabi s.a.w., menyamakan Imam berstatus ketuhanan dan berbagai dosa lagi, semua ini akan dicampakkan ke bahu Ahlussunnah.
Silakan ambil dosa yang dilakukan oleh Syiah. Syiah benar-benar gembira kerana ada kitab mereka yang kata begitu. Apa susah, dosa seluas langit pun akan ditanggung oleh Ahlussunnah. Jadi, dalam kamus hidup mereka tidak perlu fikirkan soal dosa, tidak perlu mohon itu dan ini, terutama pelepasan dari neraka Jahanam yang siksaannya amat pedih.
Mereka buat dosa, orang lain pula yang tanggung. Peliknya, Ahlussunnah iaitu kaum nashibi yang kena tanggung dosa mereka. Biar sebanyak mana dosa yang ada, mereka tak perlu tanggung. Semuanya diserahkan kepada Ahlussunnah.
Sayangnya, dalam kitab Ahlussunnah yang jadi rujukan, tak ada pula nash yang mengatakan dosa mereka kita kena tanggung. Dari mana mereka dapat ilham begitu?
Inilah yang dikatakan pemikiran Syiah yang ambil jalan mudah. Untuk meredakan kegusaran hati.
Puncanya, ada orang Syiah mengadu kepada Imam mereka, dia mengatakan bahawa orang-orang Syiah banyak yang melakukan maksiat, maklumlah dalam keyakinan mereka dosa boleh ditransferkan kepada orang lain. Tetapi ada orang yang prihatin, di mana logiknya dosa boleh dibagi kepada orang lain? Hanya ajaran Syiah sahaja. Itupun kitab mereka dirahsiakan, jangan cerita kepada orang awam. Kalau mereka tahu nanti mereka akan lebih-lebih jolly sakan.
Puncanya, konon asal tanah yang dibentuk untuk menjadikan orang-orang Syiah adalah dari jenis tanah yang khusus, maksudnya mutu tanah yang dipilih untuk menciptakan orang Syiah daripada tanah liar yang bermutu tinggi. Manakala tanah liat yang digunakan untuk menjadikan orang bukan Syiah semuanya dari jenis tanah bermutu rendah. Gred paling bawah, Syiah dijadikan dari tanah liat gred tertinggi!
Inipun tidak ada nashnya. Dongeng apa yang mereka bawa di dalam kitab mereka?
Meski ini macam cerita mengarut, tetapi Ni'matullah al-Jazairi berkata:
"Sesungguhnya ulama-ulama kami telah meriwayatkan tentang hal ini dengan sanad yang sangat baik, mereka sudah tidak ada alasan lagi untuk menolaknya. Dan tidak ada alasan untuk mengatakan bahawa statusnya adalah ahad, akan tetapi sudah menjadi khabar yang mutawatir."
Al-Kulaini, dalam kitabnya ada bab khusus tentang tanah liat ini, iaitu Thinatul Mukmin wal-Kafir.
Mulla Baqir Majlisi dalam kitabnya Bihar Anwar juga memaparkan hadis-hadis tentang thinah, bab: Thinah dan perjanjian.
Manakala Ibnu Babawaih al-Qummi, menyediakan bab khas bagi membicarakan soal tanah istimewa ini yang membezakan asal kejadian Syiah dan Ahlussunnah dalam kitabnya Illalu Asysyara'i.
Bagi kita yang Ahlussunnah, terima sahajalah apa yang mereka katakan. Mungkin bab thinah ini sengaja dimasukkan ke dalam kitab referensi Syiah bagi tujuan escapisme -- mereka tak mahu fikir soal akhirat yang terlalu berat hendak ditanggung. Dengan kaedah menyerahkan dosa untuk ditanggung oleh orang lain, setidak-tidaknya mereka boleh bersukaria melakukan apa sahaja.
Lagipun ada doktrin lain yang mengatakan, biarlah orang Sunni rajin solat, rajin berdoa, rajin sedekah, biar amalan mereka banyak, semua amalan itu bukan untuk mereka, sebaliknya untuk orang-orang Syiah. Ajaran yang menyimpang ini peliknya tidak mendapat komentar dari kalangan ulama Syiah yang hebat-hebat penampilan mereka. Atau, bimbang mereka kena menanggung dosa sendiri dibanding keyakinan bahawa dosa mereka boleh diserahkan kepada orang Sunni. Mudahnya kehidupan mereka! []

No comments:

Post a Comment