Saturday 4 June 2011

ETIKA FEUDAL YANG MELUCUKAN

HANG TUAH DI MANA HEBATNYA?

Orang tidak peduli dengan nama Hang Tuah. Di Melaka sahaja yang membesar-besarkan nama Hang Tuah. Dalam cerita Majapahit, tidak ada pula kisah Hang Tuah dapat kalahkan Taming Sari. Versi yang ditulis oleh orang istana, cuba membesarkan kerajaan Melaka sahaja, hakikatnya Melaka di bawah ketiak Majapahit. Pedulilah dengan Hikayat Hang Tuah (1964, Kuala Lumpur,Dewan Bahasa dan Pustaka) itu. Wataknya sama seperti dewa-dewa dari "kayangan" kerana dia tidak mati, entah moksa ke mana tidak diketahui, tahu-tahu di Tg Kling, Melaka ada kuburnya. Jenazah siapa yang ditanam di kuburan itu? Atau hanya replica untuk mengenang pemergian Hang Tuah yang pernah mengatakan bahawa Melayu tak akan hilang di dunia? Dah hilang pun bersama Hang Tuah!

Hikayat ini adalah cerita epic. Sebagai cerita epic ia menggambarkan serba-serbi yang gemilang seperti 1 Malaysia juga. Hang Tuah dianggap istimewa: Pandai bersilat dan berkeris; bijak bertutur-kata; ada kepandaian ilmu sihir guna-guna; bijak mencari idea nak selesaikan sesuatu masalah; ada watak kepimpinan, jadi ketua untuk ekspedisi tertentu. Walaupun begitu, ada buruknya juga Hang Tuah ni. Dia tidak peduli kesan daripada tindakannya. Dia gunakan tipu muslihat untuk mencolek perempuan bernama Teja, semata-mata nak hadiahkan perempuan itu kepada Sultan Melaka yang kemaruk. Di Jawa, Hang Tuah buat muslihat kalahkan Taming Sari, hingga dia dapat kerisnya. Ketika bertarung dengan member kamcingnya Hang Jebat, dia buat muslihat juga untuk dapatkan keris Taming Sari dari tangan Jebat. Konon hanya dengan keris itu sahajalah dia boleh tumpaskan lawan. Dia pernah tumpaskan Taming Sari di Majapahit dulu.

Jebat dituduh derhaka sebab berani halau Sultan dari istana. Jebat dapat kuasai istana sepenuhnya, bermukah dengan gundik-gundik istana. Sama sahaja. Gundik tu apa maknanya? Perempuan simpanan. Raja Melaka pun sama, sebab dia menyimpan gundik, istilah sahaja untuk menghalalkan dengan istilah. Jika Jebat bermukah dengan gundik, Sultan Melaka pun begitu juga tarafnya. Tuah dianggap tidak tahu gunakan otak sebab terlalu ikut cakap Sultan. Sedangkan Jebat mengamuk dan sanggup tegur Sultan (bukan derhaka sebenarnya) kerana Sultan biadap sanggup jatuhkan hukuman mati ke atas Tuah. Jebat adalah pembela Tuah. Sedangkan Tuah tidak faham dengan konsep kepatuhan sebenar. Derhaka biar bertempat. Istilah derhaka inilah yang menyebabkan kemunduran bangsa Melayu hingga Allah SWT turunkan bala, hancurkan Melaka dengan kedatangan Portugis. Kalau Portugis tidak datang, entah apa akan jadi dengan Melaka. Ada hikmah yang Allah SWT musnahkan Melaka dengan kedatangan penjajah dari Barat. Setidak-tidaknya membunuh ego kepahlawanan Melayu yang berkeris tidak bertempat.

Epik Hikayat Hang Tuah(HHT) ini zamannya sekitar tahun 1350-an, dan kemungkinan paling lewat pada tahun 1850-an. Sebabnya, pada masa itu lahir genre sastera sejarah, dan HHT dianggap sebagai epic, kerana masa yang sama ada kerja-kerja penyaduran epic dari tamadun Hindu seperti Hikayat Seri Rama yang berlaku di zaman sebelum islam. Epik yang ditulis adalah berdasarkan etika zaman dahulu. Etika ini kalau dilihat sekarang nampak janggal. Jadi sikap Tuah adalah gambaran pemikiran orang dulu. Orang sekarang tidak mahu terima cara Tuah berperanan di istana. Sebab dulu, istana dianggap terlalu berwibawa menentukan buruk baiknya system feudal, jadi jangan bicara soal etika yang dianggap relative dan tidak obnjektif. Kemudian kalau ada penasihat agama di istana, ia hanya symbol sahaja. Nasihat dari ulama seperti Makhdum dan Maulana Abu Bakar itu hanya pertemuan singkat. Bukan belajar agama. Sultan tidak wajar jumpa ulama tasawuf, kerana yang asas pun baginda belum faham. Buktinya, nasihat agama pun tidak boleh diterima, sebab istana tidak boleh dipersoalkan tentang baik atau buruknya; rakyat pun jadi bodoh dan bingung melulu. Perkataan derhaka sudah jadi kalimat sacral yang tidak boleh diubah-suai. Kelangsungan wa'dat atau perjanjian Demang Lebar Daun dan pengasas kerajaan Melayu di Bukit Siguntang Mahamiru, Sumatera, seperti yang disebut dalam Sejarah Melayu (Shellabear,WG,1975). Begitulah yang diperundangkan dalam system pemerintahan feudal, membantutkan pemikiran rakyat kecil, termasuk Hang Tuah juga. Sesuatu yang diperintahkan oleh pihak istana tidak boleh dipersoalkan. Sesiapa membantah, ia dianggap derhaka. Derhaka hukumannya bunuh.

Terbukti, apabila Tun Besar anak Bendahara Paduka Raja hanya berpunca kes kecil tengkolok Muhammad jatuh terkena bola. Salah tidak sengaja pun hukumannya mati. Kemudian, Tun Berahim Bapa sanggup terima makanan beracun dari Sultan kerana tidak mahu derhaka (pemikiran yang dibentuk oleh konsep kederhakaan ini amat keterlaluan hingga sanggup telan makan makanan beracun). Hang Tuah tidak menolak apabila istana jatuhkan hukuman mati ke atasnya walaupun hanya fitnah sahaja. Bagi Tuah, kalau membantah fitnah, bererti derhaka. Pemikiran jumud Tuah ini adalah lambang kejumudan bangsa Melayu yang tidak tahu berfikir secara rasional pada zamannya. Sikap Tuah ini ada pada diri orang Melayu, tertanam jiwa hamba yang pekat, menghina diri, seperti Tuah yang tidak mahu derhaka.

Pemikiran cara dulu, kepentingan diri diketepikan demi menjaga nama, maruah dan keutuhan kerajaan Melaka. Kalau kita telaah karya epic, kita dapati etika sezaman (kurun ke-14 hingga ke-15) dan system feudal Melayu, tidak mengutamakan buruk baik yang objektif atau merujuk kepada hokum Allah. Jika benar Sultan Melaka selalu dapatkan nasihat ulama, Melaka tidak kacau-bilau dengan bermacam fitnah yang melanda. Watak Hang Tuah dibentuk oleh etika politik feudalisme. Walaupun dikatkan Melaka begitu gilang gemilang, tetapi etika watak yang dipamerkan dalam pensejarahannya tidak begitu. Hang Tuah, selain pahlawan, bijak berkeris, dia juga pandai ilmu sihir (dah tentu ditentang agama). Dia juga bersubahat melakukan tindakan yang tidak sejajar dengan Islam, jika benar islam itu agama anutan penduduk Melaka dan seisi istana. Gambaran dari tindak-tanduk penghuni istana, jelas mereka "menolak" Islam kerana feudalisme menyebabkan ia ada imuniti khas. Ada sarjana berpendapat untuk berlaku adil, jangan salahkan mereka, kerana masyarakat Melayu (abad ke-14) masih baru mengenal Islam. Para ulama masa itu menghadapi kesukaran hendak mendisiplinkan istana dan seisinya.

Lihat bagaimana hebatnya Beraim Bapa berusaha menyelamatkan dua adik perempuannya daripada dirogol oleh Sultan Ahmad. Berahim Bapa dibunuh oleh Sultan dengan memberi makanan beracun setelah gagal membunuhnya ketika di perahu. Sebelum makan racun dia sudah berwasiat agar mayatnya ditanam di Bukit Fululullah (?). Sultan Ahmad juga membunuh lelaki tampan Abdul Jalil kerana dapat menawan hati Puteri Gemerancang Majapahit. Kajian teks epic dan sejarah Melaka membuktikan betapa zalimnya Sultan Ahmad ini. Di mana letaknya ulama dan kegemilangan Islam itu? Dengar kisah Puteri Gemerancang Majapahit mati merana kerana kekasihnya Si Tampan Abdul Jalil dibunuh sultan. Akhirnya Majapahit melanggar Pasai. Sesudah itu baharulah Sultan Ahmad menangis menyesal. Penulis cerita menyebut pembesar istana berpantun: Lada siapa dibangsalkan, selama lada sekerati; pada siapa dikesalkan, tuan juga empunya pekerti. Apabila bercakap tentang wira, masyarakat moden tidak menganggap Tuah sebagai wira kerana dia terlalu patuh melulu kepada istana. Wira sebenar adalah Jebat kerana berani menentang istana, biarpun dianggap derhaka.Konsep derhaka perlu diluruskan dalam konteks budaya Melayu. Mungkin ia merendahkan martabat Melayu yang feudalistic. Semoga wacana ini ada yang akan menyambungnya lagi. [ Siti Aishah Murad, Konsep Wira dalam Sastera Melayu, Kuala Lumpur: DBP,1993]. []

No comments:

Post a Comment