Saturday 4 June 2011

PUTERI LELEMBUT BIKIN SIDANG AKHBAR DI KOTA

PUTERI GUNUNG LEDANG VI


 

Tiba-tiba sahaja dunia mistik digegerkan oleh kehadiran seorang tokoh yang ternama. Tokoh ini pernah menduduki ranking teratas dalam senarai puteri terbaik dan mengundang kontroversi. Betapa tidak tokoh ini hadir ketika negeri yang satu ini sedang kecoh dengan segala macam nista dan fitnah yang tidak boleh dibendung lagi. Apatah lagi, fitnah itu didukungi oleh semua pembesar negeri yang takut dipecat. Bukan tidak ada yang prihatin dan tidak gemar dengan permainan kotor dan menjijikkan ini. Fitnah dilarang agama. Orang yang suka memfitnah sama sahaja yang tidak beragama.

Tokoh ini tidak pernah diberitakan pun. Baik berita utama atau tidak utama. Baik televisyen swasta atau televisyen milik negeri yang satu ini. Negeri ini memang cukup takut sekiranya ada penemuan baru. Seorang tokoh legenda yang sudah lama memendam di dalam sejarah silam tiba-tiba muncul. Dia bukanlah Dajjal yang bermata satu yang boleh membuat onar di mana-mana agar orang yakin dengan ketulenannya.Lihat dahinya. Ada atau tidak tertulis nama Dajjal di dahinya. Kalau tidak ada, sahlah ini bukan Dajjal. Kehadiran tokoh ini mendapat sambutan bukan main dari kalangan paranormal, kalangan spiritual, para pawang, bomoh, kahin, dan macam-macam gelaran yang mempesonakan.

Siapa tokoh yang dimaksudkan? Dia sedang menunggu detiknya lagi. Semua orang melihat jam tangan masing-masing. Puteri yang berpakaian serba kekuningan ini bukanlah warisan dari Wan Empuk dan Wan Malini yang merupakan tokoh dalam bikinan.

Kemudian majlis itu diberitahu bahawa tokoh yang ditunggu-tunggu itu adalah Puteri Gunung Ledang. "Kepada semua hadirin, diharap dapat bertenang, jangan kecoh, sebentar lagi kita akan mendengar kenyataan sebenar daripada Puteri Gunung Ledang," ujar seora ng lelaki yang bergelar Prof Madya Datuk Kumala Dengkut.

Dalam diam-diam Si Kumala telah menjalin hubungan baik dengan puteri yang satu ini tanpa heboh dan kecoh. Ketika memberi kata-kata aluan, Si Kumala memberitahu hadirin bahawa dia sudah lama berkenalan dengan Puteri Gunung Ledang ini. Sayangnya, tidak ada pegawai yang bertugas di kaki gunung itu tahu akan kehadiran Datuk Kumala.

Tiba gilirannya, Puteri Gunung Ledang pun berbicara dengan fasihnya. Dia menghuraikan salasilah keluarganya yang berasal dari keturunan Majapahit, terusir lari ke Palembang. Dan dia terus mengoceh di depan ramai.

Sementara itu ruang pertemuan itu terlalu harum dengan bau kemenyan, asap berkepul-kepul, langsir kuning, alas meja tamu kuning, pulut kuning dan serba-serbi yang bermotif kuningan dipamerkan oleh pengatur majlis yang tidak berapa sempurna itu.

Sayangnya, tidak ada seorang wartawan tempatan pun yang hadir di majlis itu. Tidak ada jurugambar pun yang hadir. Para wartawan sudah ditahan di luar sana, tidak dibenarkan melaporkan kehadiran tokoh ternama Puteri Gunung Ledang.

Dan di majlis yang sederhana itu, Puteri Gunung Ledang menyatakan keinginannya melihat negeri ini aman, tidak berlaku kekecohan, tidak ada mana-mana anak negeri yang melakukan kejahatan sesama mereka.

"Di alam sana, aku sudah perhatikan yang bernama Melayu ini adalah orang-orang yang pendendam, penuh hasad dengki, suka memfitnah, takut kehilangan kuasa dan menyalahgunakan kuasa berlebihan," tutur Puteri Gunung Ledang dengan suara lebih keras.

Semua orang berasa kagum dengan kata-katanya. Hairan sungguh, tidak pernah muncul, sesekali muncul dia boleh tahu apa yang berlaku di negeri yang satu ini.

"Terlalu banyak penipuan, manipulasi, semua ini gara-gara berebut harta. Ingatlah tuan-tuan semua, harta dunia ini tidak ke mana, banyak harta pun tidak berguna kalau sumber perolehannya tidak halal," kata Puteri Gunung Ledang lagi.

Kemudian yang menghairankan, Puteri Gunung Ledang pun membacakan ayat-ayat suci al-Quran dan membacakan hadis-hadis yang mutawatir. Wah, para pawang, bomoh, kahin dan yang seumpamanya ternganga mendengar kefasihan Puteri Gunung Ledang.

Sayang sungguh, majlis yang diatur di sebuah hotel sederhana ini tidak mendapat liputan dari wartawan dan jurugambar tempatan. Anehnya, berdatangan wartawan dari luar negeri. Mereka nampaknya lebih tahu tentang mistik Puteri Gunung Ledang ini. Kumpulan Pemburu Hantu pun tidak tahu.

Wartawan dari Barat itu turut membawa pakarnya, ada kalangan sarjana yang telah membuat kajian tentang Puteri Gunung Ledang berasa bertuah kerana dapat bertemu dengan perempuan legenda ini. Sayang puteri yang satu ini tidak boleh dirakamkan gambarnya dengan kamera digital secanggih apa pun. Sarjana luar geleng kepala kehairanan.

"Aku adalah Puteri Gunung Ledang ke VI kalau menurut salasilah keluargaku, aku bersemayam di Gunung Ledang, terdapat sebuah istana yang dibangunkan sejak lama dulu, sejak sebelum tahun 1262. Ini fakta yang tuan-tuan tak tahu, pakar sejarah tempatan pun tak tahu," kata Puteri Gunung Ledang lagi.

Kemudian dia berceritalah mengenai pengalamannya di masa silam. Petualangannya mengunjungi alam astral, dia singgah di berbagai pergunungan untuk bertemu dengan puteri-puteri lain yang menghuni dunia ghaibah itu.

"Sesungguhnya, aku telah menyaksikan di mana-mana pun, setiap penghuni ghaib seperti kami ini sering dijadikan buruan oleh orang-orang yang memerlukan dan menghormati kami," kata Puteri Gunung Ledang seraya memandang kumpulan bomoh, pawang, dukun, kahin dan kalangan spiritual tingkat tinggi dan bawah. Semuanya seolah-olah tersindir. Semuanya tunduk memanah lantai dewan hotel yang sederhana, Hotel Puteri!

Dalam sesi sembang-sembang bersama Puteri Gunung Ledang ini, seorang penulis dari luar negeri, bertanyakan tentang pergunungan paling lama Puteri Gunung Ledang bersemayam. "Sebenarnya, kami sering berpindah-randah, memang negeriku Gunung Ledang, tetapi aku perlu melihat sanak saudaraku di Gunung Datuk, Gunung Ayam, Gunung Senyum, Gunung Korbu, Jerai, Gunung Raya, Gunung Merapi, Merbabu, Bromo, Selamat, dan banyak lagilah, ya seperti tuan-tuan kejap pergi Kuantan, pergi Pekan, pergi Kota Tinggi, ada pergi New York, Las Vegas, kami pun pergi juga di alam astral," ujar puteri yang satu ini.

Kedengaran suara orang bergumam kerana kagum yang bukan main. Sungguh inilah puteri yang ditunggu-tunggu oleh para kahin, paranormal, mahaguru tenaga dalam, reiki dan pencak silat semua. Sayang tidak ada hebahan dibuat,hanya main SMS sahaja. Ada yang hantar pesanan melalui laman blog yang tak ada siapa baca pun. Tidak mengapa.

"Sungguh dalam dunia kami juga ada laman blog untuk Puteri Gunung Ledang, tapi awaslah, tuan-tuan tidak dibenarkan membacanya, kerana memang tidak ada sesiapa tahu di mana laman itu tersisip," begitu kata Puteri Gunung Ledang yang membuatkan suara ramai bergumam dan kehairanan.

"Ada satu hal yang tuan-tuan tidak tahu, bahawa kami pernah menjelajah ke Tiga Segi Bermuda untuk melihat keadaan di sana. Dan kami lihat di sana banyak pohon al-Qaram tumbuh. Tinggi menjulang sampai menyapu awan gemawan. Ada buahnya pohon itu, hanya sayang sekali, buah dari pohon al-Qaram itu bukan untuk manusia biasa seperti tuan-tuan, kenapa?" soalan dari Puteri Gunung Ledang menyebabkan semua orang terdiam, senyap, kaku, dan beku.

"Ya, kalau tuan-tuan tahu rahsia buah dari pokok ini, nescaya tuan-tuan akan berperang sesama sendiri hanya untuk mendapatkan isinya," terang Puteri Gunung Ledang lagi. "Kalau mahu, dalam buah itu terdapat batu delima merah asli. Terdapat di alam kewalian. Carilah sekiranya tuan-tuan mampu!"

Semena-mena, keadaan dalam dewan itu menjadi gelap. Lampu terpadam. Black out seluruh kota ini. Puteri Gunung Ledang VI menghilang. Apabila lampu menyala keesokan harinya, tidak seorang pun yang berani melaporkan kehadiran Puteri Gunung Ledang di Hotel Puteri.

Prof Madya Datuk Kumala menghilangkan diri. Puteri Gunung Ledang khabarnya sudah pulang ke Gunung Ledang semula. Tetapi masih banyak persoalan yang tergantung. Konon, hingga sekarang, para kahin, paranormal, kalangan waskita, kalangan wicaksana, kalangan spiritualis menunggu-nunggu sidang akhbar Puteri Gunung Ledang selanjutnya. [] -[ Tabloid SIASAH, Bil.0267,03-09 Jun 2011]


 

No comments:

Post a Comment