Wednesday 1 June 2011

KITAB TAJUL MULUK BERBAU MISTIK?

KITAB TUA BERPUAKA?

Catatan Andong Misnon


 

Sebut nama Kitab Tajul Muluk, atau Taj-ul-Muluk (Singapore: Sulaiman Mar'I Publishing Hpuse, n.d.) kebanyakan orang Melayu tahu. Ada yang pernah membaca sambil lalu, ada yang memiliki dan berpegang kepadanya, dan ada yang sekadar nak tengok-tengok sahaja. Kitab Tajul Muluk ini bertulisan Jawi. Sesiapa yang pandai baca Jawi dia boleh menguasai isinya. Kitab ini isinya pernah dibahas oleh pengkaji yang buat kajian tentang dunia perubatan Melayu.

Pada masa silam, kitab ini menjadi pegangan bagi orang yang mengamalkan kaedah perubatan Melayu, kerana pada masa itu mereka tidak tahu menyebut Ruqyah Syar'iyyah seperti sekarang. Pada pengamatan penulis, ketika tahun 70-an hingga 80-an, banyaklah peniaga ubat dari kalangan orang-orang Melayu yang buka gelanggang di celah-celah Kuala Lumpur. Di Keramat Supermarket (dekat Masjid Pakistan), di Lorong Haji Taib, di Jalan Haji Husein, Jalan Masjid India, Bus Stand Klang, di bandar Klang, di Temerloh setiap hujung minggu, di Kuantan kawasan pasar pagi, di Mersing, di Johor Bharu, di Melaka, di Jalan Pintal Tali (kemudian pindah ke Lorong Kulit), di Kuala Terengganu, Alor Star dekat Pekan Rabu, dan banyak lagi tempat yang penulis tak catatkan.

Ketika itu, baik yang jual minyak lintah, jual makjun, jual teras bermacam teras, minyak angin, minyak panas, termasuk yang jual akar tongkat ali, akar ginseng, pil segala macam pil termasuk yang bungkus sendiri di rumah atau di bilik hotel, semuanya ada membawa kitab Tajul Muluk ini. Kitab kuning, bertulisan Jawi. Hendak kata kitab agama pun bukan. Akan tetapi kebanyakan orang Melayu cukup fanatic dengan kitab ini, ia seolah-olah kitab pegangan yang "wajib", sedangkan isinya banyak yang tidak faham. Huruf Arab putus-putus dijadikan tangkal, gantung atas pintu, kemudian yang paling biasa adalah minyak urutan untuk zakar. Setiap ada orang jual minyak untuk urutan burung lelaki, semuanya bawa kitab Tajul Muluk. Yang tak reti baca Jawi pun ikut sama. Masa tu ada yang pakai stail Dayak, ada yang pakai stail Kejawen dengan blangkonnya, ada yang bergaya Bajau, Samarinda dan macam-macam. Pendeknya, apa pun minyak yang dibawa, sebagai bahan hiasan untuk "show" kitab Tajul Muluk diletakkan di depannya. Sampai kena minyak, hitam-hitam, ada yang koyak rabak. Seolah-olah pemiliknya telah mentelaah kitab itu sampai "ludes" – ilmunya sudah digrogoti habis.

Dek kerana hebatnya pengaruh kitab Tajul Muluk ini, sahabat penulis ada berniaga menjual kitab-kitab Jawi seumpama ini di Jalan Masjid India. Banyak kajian menunjukkan sumber ilmu yang dipaparkan di dalam Tajul Muluk tidak tahu dari mana asal-usulnya. Mantera dan kaedah yang dipaparkan menyerupai kaedah buku-buku Mujarobat terbitan Jakarta atau Bandung. Akan tetapi masyarakat Melayu yang kurang celik, amat taksub dengan kitab ini. Ia dianggap kitab yang setanding dengan kitab-kitab klasik lain.

Baru-baru ini sahabat penulis memberitahu kitab tersebut berpuaka. Sahabat penulis ini adalah penerbit yang banyak menerbitkan buku-buku tulisan Dharmana N.S termasuk buku siri TOK AWANG NGAH dengan Penerbitan Ibunda, sebelum itu dengan penerbitan Mulya Utama Taman Seri Gombak, Selangor.

Apa yang mengejutkan kata sahabat ini, ada penerbit Melayu yang hendak terbitkan kitab Tajul Muluk versi rumi. Kalau tulisan Jawi tidak ramai yang boleh baca, kecuali budak-budak yang mengaji agama kitab Arab. Jadi, usaha murni sahabat dari sebuah penerbitan ini ialah mengubah daripada jawi kepada tulisan rumi. Bermakna hanya menukar bentuk sahaja. Konon, kerana buku Tajul Muluk ini berpuaka, setelah siap manuskrip, dah siap lay-out, dah design front page cover semua, tiba-tiba penerbit yang ghairah itu telah diserang oleh seseorang. Menurut cerita bakal penerbit buku kitab Tajul Muluk versi rumi ini telah ditetak oleh kumpulan samseng pada suatu malam. Setelah kena tetak, dan cedera parah hingga membawa maut, kumpulan itu rupa-rupanya dah salah orang. Tak fasal-fasal yang nak terbitkan buku Tajul Muluk versi rumi telah meninggal dunia. Maka, cita-citanya hendak terbitkan versi rumi Tajul Muluk tidak kesampaian. Tidak tahulah, apakah warisnya hendak meneruskan penerbitan kitab puaka ini atau tidak.

Bagi penulis, kisah ini hanya kebetulan. Lelaki yang menjadi pengurus penerbitan ini kena tetak akibat salah orang. Mereka sangka dialah orang yang dicari, kerana badannya tegap dan berkulit gelap. Kasihan sungguh. Lantaran kisah inilah sahabat penulis terang-terang beritahu, "Jangan siapa-siapa nak rumikan kitab Tajul Muluk. Ia macam ada puaka. Siapa yang berani lakukan perubahan walau hanya merumikan pun, orang itu akan terkena badi. Pemikiran purba dan kemistikan yang dipaparkan di dalam kitab tua ini telah menjadi momok yang menggerunkan peminatnya.

Penulis harap, ada cerdik pandai kita membedah siasat kandungan Tajul Muluk, untuk membuka ruang pemikiran sekaligus mendobrak kepercayaan lama yang sudah bersarang di dalam minda sebahagian besar kaum Melayu. Sukar bagi yang hanya gemar membaca Tajul Muluk, dan kemudian mandakwa orang lain yang tidak membacanya sebagai tidak berilmu atau kurang ilmu. Justeru kewajaran ini perlu diperbaiki. Wassalam. Sumber kisah dari penerbit Ibunda Kuala Lumpur. []

1 comment:

  1. pertamax gan,mampir ya,..disini http://stroom09.blogspot.com

    ReplyDelete