Thursday 19 December 2013

DUKUNGAN TERHADAP KHOMEINI BUKAN BERERTI JADI SYIAH

ENTAH bagaimana isu Syiah yang bermain di kalangan kita sekarang seolah-olah perkelahian di zaman budak-budak. Apabila bergaduh, maka semua perkara disebut.
Dalam hal politik negara yang beriak di cawan teh tarik, berlakulah tuduh menuduh konon seseorang itu penganut Syiah, yang satu lagi penganut liberalisme, yang satu lagi pluralisme, dan macam-macam isme lagi yang melanda Ahlussunnah.
Sebenarnya, sejak isu itu timbul, kebanyakan orang tidak percaya bahawa Mat Sabu itu seorang pendukung Syiah. Langsung tidak nampak ciri-ciri Syiah dalam dirinya, dan ketika sesi bicara tentang tuduhan terhadap dirinya baru-baru ini, Mat Sabu hanya setakat mendukung Khomeini sesuai dengan ketokohannya.
Tentunya, pada ketika itu, bukan Mat Sabu sahaja, ketika saya berada di Pahang, saya pun mengikuti perkembangan yang berlaku di Tehran, mengikuti apa sahaja peristiwa walaupun ketika itu berita banyak dikutip dari media tempatan.
Majalah berbahasa Inggeris berkaitan revolusi Islam sangat memikat masyarakat ketika itu. Bukan wacana tentang revolusi sahaja, malah ada tafsir al-Qur'an [yang saya ingat surah al-Balad], itu di tahun 70-an.
Gambar Khomeini ada di mana-mana.
Orang menyambut kehadiran tokoh ini bukan kerana dia Syiah. Dia hanya sebagai ikon golongan yang tertindas, ditindas oleh kaum bangsawan. Orang seronok apabila melihat raja yang disanjung rakyat itu akhirnya dapat dijatuhkan. Inilah momentum yang sebenarnya sangat memikat rakyat.
Orang angkuh, orang sombong, orang zalim, kaum bangsawan kaya raya, orang yang perlu disembah-sembah telah tumbang, ditumbangkan oleh rakyatnya sendiri. Itulah moral yang hendak dijadikan iktibar. Dan Mat Sabu atau orang lain pun begitu.
Ketika itu tidak ramai orang mengkaji tentang masalah ajaran Syiah. Bahkan kalau ada buku tentang Syiah, pembacanya tak ramai. Apa buktinya? Dalam tahun 80-an saya terlibat dengan sebuah penerbitan di Kuala Lumpur, kita juga ada terbitkan buku-buku tulisan Dr Lutfi Ibrahim, Universiti Malaya.
Buku beliau sudah tentu tentang Syiah belaka. Sejauh mana sebarannya meluas?
Buku itu tidaklah laris kerana tahun 80-an orang kita masih tak suka membaca benda pelik, tetapi kalau cerita orang bunian, jin, mistik dan sebagainya, itulah yang dicapai dulu.
Buktinya, kawan penulis Wak Jemari [orang Johor] terbitkan majalah KOLEKSI yang kemisterian meniru majalah Misteri atau Liberty di Jakarta sana. Majalah Wak Jemari pun laris. Maklum ada gambar buka-bukaan, dedah aurat.

REVOLUSI SYIAH
Ketika itu tidak timbul isu ajaran Syiah pun. Majalah atau terbitan persendirian semuanya fokus kepada Iran. Mereka menyambut kejayaan Revolusi Islam Iran. Tanggapan atau persepsi masyarakat Islam ketika itu berbeza dengan yang ada hari ini. Revolusi Islam sudah bertukar menjadi Revolusi Syiah. Daripada rasa simpati, mendukung revolusi, kini sudah bertukar jadi semacam kebencian pula setelah menyedari pergolakan yang berlaku di Timur Tengah.
Setelah mengkaji corak perkembangan di Lubnan Selatan, perkembangan di Syria, di Yaman, Bahrain, dan jangan lupa kedudukan Iraq yang sudah jadi negara selesa kepada Syiah adalah rangkaian kejayaan daripada dasar meluaskan empayer Syiah untuk menakluk dunia Islam.
Dunia Islam akan diSyiahkan dan kalau boleh semuanya berkiblatkan ke arah tanah suci yang mereka agungkan. Sesiapa yang menyemak peta peluasan impian Syiah di seluruh dunia, mereka lihat perluasan itu sudah memijak beberapa negara Islam, dan yang terjadi sekarang adalah proses ke arah itu tanpa kira sedari.

ISU DANGKAL
Apakah Mat Sabu atau orang lain setuju jika perluasan kuasa itu sampai merungkai habis ajaran ahlussunnah yang kita bina selama ini. Persepsi terhadap Mat Sabu bukanlah kerana isu Syiah. Apa yang Utusan Malaysia atau Mingguan Malaysia paparkan masih isu yang dangkal.
Bahkan terlalu dibuat-buat bagi menutup kelemahan yang lain. Ia sekaligus menutup isu kenaikan harga barangan, isu hidup bermewah dan membazir seorang tokoh di negara kita. Kemudian isu pengaliran wang haram yang melampau-lampau. Agar orang tidak menumpukan kepada isu yang parah itu, maka isu Syiah dijadikan bahan wacana. Orang sudah maklum kenapa ia dijadikan bahan utama.
Ia memang isu, tetapi bukanlah isu besar. Lihatlah ketika kutbah Jumaat yang membicarakan tentang Syiah dan ajarannya. Ia tidak memberi gambaran yang sebenar.
Tanyalah kepada rakyat biasa, apa yang mereka tahu tentang Syiah? Kabur! Mereka tak tahu apa pun. Tidak ambil peduli langsung. Lagipun mereka bukan orang Syiah, buat apa nak ambil tahu. Inilah yang kita boleh buat kesimpulan secara rawak. Bahkan kalau ada pihak tertentu nak buat kajian tentang perkara ini apa salahnya, untuk tesis umpamanya.
Kebetulan penulis pun dulu pernah mengendalikan akhbar Mingguan Bumi, yang ketika itu merupakan alternatif bagi orang Pas untuk membaca akhbar. Penulis pun kerap bertandang ke pejabat di Jalan Pahang untuk temu ramah dengan tokoh-tokoh Pas di situ. Ketika siapkan bahan, banyaklah penyumbang dari luar, kawan-kawan dari Pakatan Rakyat [sekarang] pun ada yang menyumbang bahan.
Ada seorang tokoh kecil yang saya ingat, Tuan Syed Jaafar al-Saggof dari Johor [sudah arwah]. Pernah kerja di London dalam menyebarkan bahan dari negara dunia ketiga. Beliau satu-satunya kawan penulis di Kuala Lumpur yang aktif menulis. Ada sahaja bahan yang ditulisnya. Dia juga rajin menulis tentang hal ehwal berkaitan Khomeini. Jadi, dia memang pendukung tokoh besar itu pada masa itu.
Terus terang dia adalah pendukung Khomeini dan juga "pengikut" Syiah. Ketika solat di sebelah saya, dia keluarkan batu kecil "Karbala" , dan saya tak pernah tanya pun soal batu itu.

PEMBACAAN
Tidak pernah tertarik pun dengan ajaran Syiah kerana sebagai orang dalam penerbitan, bahan mentah tentang Syiah telah dibaca dahulu sebelum masuk ke kilang cetak. Pembacaan sahaja tidak menjadikan seseorang itu pencinta Syiah.
Umpamanya, seseorang ada menyimpan kitab KASYFUL ASRAR, AL-HUKUMAH-AL-ISLAMIYAH dan WASIYAT oleh Khomeini.
Sebagai penulis, ustaz, pengkaji, mereka perlu memiliki buku itu sebagai referensi. Ia tidak menjadikan pemilik buku itu sebagai orang Syiah.
Teringat penulis kepada kertas kerja Ustaz Nakhaie Ahmad, yang menceritakan pengalamannya pergi ke Iran. Bukan dia sahaja pergi ke Iran, ramai tokoh lain tak kira tokoh dari PAS atau UMNO, bahkan Anwar Ibrahim sendiri ada pergi ke Iran.
Dan baru-baru ini pembesar negara kita pun pergi ke Iran. Langsung tak jadi isu. Hanya Mat Sabu yang disebut-sebut disebabkan agenda politik yang dipersembahkan di dewan PWTC, ketika tengah bersidang, maka seronoklah mereka berkompang.
Tidakkah mereka sedar, tuduhan ke atas Mat Sabu akan terkena juga kepada tokoh-tokoh lain? Berapa ramai cerdik pandai kita yang cenderung kepada Syiah di pusat-pusat pengajian tinggi? Hanya kita belum lihat fenomena berjubah hitam dan serban besar seperti yang mereka pakai.

WACANA
Teringat penulis kepada WACANA PEMIKIRAN DAN PERADABAN UMMAH KE-5 di Pusat Islam bulan September/Dzulkaedah 1434. Pembentang kertas kerja pun ada yang mengakui pada masa kemuncak Revolusi di Iran itu, mereka juga menyokongnya.
Tidak kira siapalah. Hanya yang orang nampak adalah tokoh-tokoh dari PAS sahaja, bagaimana tokoh dari UMNO? 
Ini yang penulis kata, macam budak-budak bergaduh, semua yang lepas disebut-sebut tetapi ada batasnya. Tengok orang itu ahli parti mana. Bukan soal aqidah. Dan peliknya ada akhbar tabloid baru-baru ini menggesa Mat Sabu bertaubat. Taubat untuk apa? Ustaz yang mengulas pun seperti ada persepsi perseteruan kerana politik sempit.
Elok saya paparkan apa pengakuan Ustaz Nakhaie Ahmad yang ketika itu berada dalam PAS.

"Saya yang pada ketika itu menjadi salah seorang pemimpin kanan PAS, turut terpengaruh dan terpesona dengan perjuangan mereka. Namun, dari sejak awal saya tidak tertarik dengan mazhab Syiah, walaupun pada ketika itu pengetahuan saya mengenai Syiah terlalu tohor. Minat saya terhadap Revolusi Syiah itu terbatas kepada perjuangan menentang kezaliman dan tertarik kepada slogan Islam serta menyifatkan diri mereka sebagai Revolusi Islam." [kertas kerja beliau yang pernah dibentangkan anjuran MUAFAKAT, 8 September 2013].

Beliau juga menyebut bahawa di kalangan mereka yang berkunjung ke Iran dalam siri lawatan itu ada yang kagum dengan revolusi politik yang berlaku. Mereka turut kagum dengan semangat dan perjuangan para ulama Syiah. Itulah yang kemudian mengilhamkan  Muktamar Pemuda PAS memperkenalkan kepimpinan ulama di dalam PAS. Ada yang kagum  dengan radikalisme para ulama Syiah bahkan tertarik kepada doktrin Syiah dan menganut fahaman itu [siapakah mereka?].
Di sinilah agaknya tuduhan itu bermula apabila seseorang telah meninggalkan wilayah politik yang pernah didukungnya dahulu.  
Berdasarkan kertas kerja itu juga penulis difahamkan, beliau turut dibekalkan dengan bahan-bahan fotokopi dari kitab rujukan Syiah dari Jabatan Pengajian Islam Universiti Malaya [kertas kerja hal.15]. Agaknya pada masa itulah ahli akademik dari Universiti Malaya itu menyusun beberapa buku untuk diterbitkan oleh Pustaka Ilmu Raya dalam tahun 80-an. Dan perlu dicatatkan, buku tentang Syiah pada masa itu tidaklah laris seperti buku misteri. Sejauh mana pemikiran Syiah Dr Lutfi tersebar di seluruh Semenanjung?
Sampai sekarang pun, buku-buku yang memaparkan tentang ajaran Syiah baik dalam bentuk pendedahan dan sebagainya tidaklah dianggap buku yang TOP 10, kerana pembaca buku di Malaysia sangat bermusiman.
Mereka tidak suka meneroka perkara baru, apa pemimpin negara selalu ucapkan, apa yang dipaparkan oleh TV dan radio, apa yang dipaparkan dalam media cetak kerajaan, itulah yang orang buru. Apabila skop tentang isu ini sudah senyap, orang pun lupa. Bahkan di kalangan bawahan, mereka langsung tak terpikat dengan isu Syiah. Hanya tajuk KAHWIN MUT'AH sahaja yang mereka nak ambil tahu. Wallahu a'lam. [Pendapat peribadi penulis untuk blog ini sahaja].


1 comment:

  1. Bismillahirrahmanirrahim

    Al-Azhar’s historic fatwa on Shias
    October 14, 2016
     
    SHAFAQNA IN COLLABORATION WITH THE WORLD SHIA FORUM – The following is the transcript of an interview which was conducted with al-Azhar’s most senior authority: Dr. Ahmad al-Tayyib with Al Neel Egyptian TV channel.

    In the interview Dr al-Tayyib rejects the notion of takfir in reference to Shia Islam, asserting the school of thought legitimate place within Islam’s schools of thoughts. Dr al-Tayyib’s courageous stand stands in opposition to Wahhabism, which dogma has ambitionned to outlaw Shia Islam for it recognises the authority of the AhlulBayt over that of their clerics.

    Q. In your opinion, isn’t there any problem in Shia Beliefs?

    A. Never, 50 years ago Shaikh Mahmood Shaltoot, the then Chancellor of Al Azhar, had issued a fatwa that Shia School is the fifth Islamic School and as like as the other schools.

    Q. Our children are embracing Shia Islam, what should we do?

    A. Let them convert and to embrace Shia School. If someone leaves Maliki or Hanafi Sect, do we criticize him? These children are just leaving fourth school and join the fifth.

    Q. The Shias are becoming relatives with us and they are getting married with our children?

    A. What is wrong with this, marriage between religions is allowed.

    Q. It is said that the Shias have a different Quran?

    A. These are the myths and superstitions of the elderly women. Shia Quran has no any difference with ours, and even the script of their Quran is like our alphabet.

    Q. 23 clerics of a country (Saudi Arabia) issued a fatwa that the Shia are infidels, heretics (Kafirs)?

    A. Al-Azhar is the only authority to issue fatwa for Muslims; therefore the above said fatwa is invalid and unreliable.

    Q. So what does the difference – being raised between the Shia and the Sunni – mean?

    A. These differences are the part of the policies of foreign powers who seek conflict between The Shia and the Sunni.

    Q. I have a very serious question that “the Shia do not accept Abu Bakr and Umar, how you can say they are Muslims?

    A. Yes, they do not accept them. But is the belief in Abu Bakr and Umar a part of the principles of Islam? The story of Abu Bakr and Umar is historic and history has nothing to do with fundamentals of the beliefs.

    Q. (The reporter surprised by the response, asks) Shia has a fundamental problem and that is ”they say that their Imam the time (امام العصر) is still alive after 1,000 years”

    A. He may be alive, why is it not possible? But there is no reason that we – as Sunni – should believe just like them.

    Q. (Referring to Imam Mohammad Taqi al-Jawad AS, (the 9th Imam of Shias) the reporter asked) The Shias believe that one of their Imams was just eight-year old when he became Imam; is it possible that an eight-year-old child be the Imam?

    A. If an infant in a cradle can be a prophet (Issa AS), then why an eight-year-old child can not be the Imam? It is not strange. Although we may not accept this belief as we are Sunni. However, this belief does not harm their Islam, and they are Muslims.

    ReplyDelete