Thursday 1 August 2013

BAZAR RAMADAN, TAK BERUBAH!

Apabila menjenguk kawasan aked di KL ini, kita akan melibat suasana biasa. Ada deretan gerai berkotak-kotak [petak niaga], susunan bahan yang dijual serupa juga di mana-mana. Ada yang susun sejadah banyak-banyak, kain telekung, tudung berbagai fesyen, songkok dan kupiah, baju Melayu [baju bukan Melayu?] -- ketika ini orang tidak membeli sangat. Pekerja di gerai itu ada yang okay, dan ada pula yang tak faham-faham. Dalam bab ini tidak tahulah, sama ada dia pekerja sahaja atau dia yang jadi tuan punya gerainya.
Contoh, apakah gerai yang menjual barang keperluan solat umpamanya dilayani oleh seorang gadis yang mendedahkan aurat? Gadis dedah aurat ini tidak sesuai menguruskan gerai menjual pakaian yang ada kaitan dengan keperluan muslimah. Kita cadangkan, boikot kedai begini. Nak beli sejadah, nak beli kain pelikat, nak beli kain telekung carilah gerai yang pelayannya menutup aurat. Kita tidak mahu para peniaga masih membawa stail tahun 60-an atau 70-an dulu.
Zaman sudah berubah. Sama halnya, gerai yang menjual al-Qur'an, kitab-kitab keagamaan, ia perlu diselia oleh seorang yang menutup aurat. Bukan dijaga oleh jurujual yang tidak tahu menyesuaikan diri dengan keadaan.
Para peniaga pun kena faham. Pastikan mereka mempunyai jurujual yang berkelayakan. Bukan bijak melayani pelanggan sahaja, malah sejauh mana mereka sesuai dengan bentuk perkhidmatan atau barangan yang kita jual.
Di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman, yang konon menjadi tumpuan pada waktu ini, para peniaga yang silap memilih pekerja pun ramai. Peniaga dari kalangan kaum hawa nampaknya tidak menghormati bulan Ramadan, mereka hanya fikir duit atau barangan yang dijual laku.
Bagi pelanggan yang pemilih, karakter jurujual yang berlebihan akan menyebabkan pelanggan lari. Hanya pelanggan yang suka kepada pendedahan sahaja yang menuju ke situ. Biarlah kita selektif, kerana membeli juadah untuk berbuka bukan tugasan sia-sia.
Biarlah apa yang kita lakukan di bulan puasa ini selaras. Dari menjaga makan dan minumnya, kita kena jaga cara kita berurusan dalam bab jual-beli, sedangkan matlamat akhir kita adalah hendak menikmati apa yang kita beli tadi untuk berbuka. Itu sebabnya ada orang tak suka pergi bazaar Ramadan. Syubhatnya terlalu banyak! Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment