Friday 30 August 2013

SELINGKAR KISAH TENTANG SODOMI SYIAH

BAB tentang sodomi ini tidak perlu dijelaskan secara terperinci sebabnya, sejak beberapa tahun silam, di Malaysia, akhbar perdana terutama Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, Berita Harian, Berita Minggu dan yang sealiran dengannya sering memaparkan perbuatan ini begitu asyik sekali [saya tak sebut tv kerana saya memang tak mempunyai tv, Alhamdulillah!].
Maka, rakyat Malaysia amat mengetahui akan bab sodomi ini mengalahkan rakyat negara lain.
Kali ini saya nak sentuh sedikit mengenai hal yang berkaitan dengan Sayed Syarafuddin al-Musawi [penyusun kitab Murajaat dan Nash wal Ijtihad; Murajaat telah diterjemah dalam bahasa Indonesia dengan judul Dialog Sunnah Syiah, Mizan Bandung, 1983].
Ketika para ulama hebat ini sedang sembang-sembang adalah seorang budak muda tak berjanggut. Dia belajar di London, tetapi dia menghadapi masalah kesunyian dan ingin cari teman wanita. Syeikh Syiah yang ada bagi cadangan macam-macam suruh cari mana yang berkenan boleh mut'ah. Tetapi budak muda itu tak mahu, suruh cari orang Islam di London, dia pun tak mahu. Hanya ketika Syeikh kata cari perempuan orang putih tak kira dari mana, budak muda itu setuju. Tapi dengan satu syarat, dia hendaklah Islam. "Nikah dengan Kristian dan Yahudi adalah haram," kata Syeikh itu.
Budak muda ini disarankan kahwin dengan perempuan Syiah di Iran lepas itu boleh bawa ke London. Dia tak mahu juga.
Syeikh sebagai lelaki dan pernah jadi anak muda seperti budak itu memang faham sangat. Gelora nafsu budak muda itu tidak dapat ditahan kerana London adalah kota kebebasan.
Maka Abu Abdillah [nama yang biasa terdapat dalam riwayat Syiah] berkata:
"Jika perjalananmu berlangsung lama, maka kahwinilah lelaki. Inilah jawapan atas pertanyaanmu tadi."
Pelik kan? Tak kan seorang ulama hebat, berjanggut lebat boleh ke situ pula jawapannya. Tidakkah dia fikir bahawa jawapan itu akan dicatat oleh orang di sekelilingnya, dan kemudian dijadikan bahan buku oleh Husain al-Musawi seorang ulama Syiah yang ada di situ?
Terbukti, cerita kahwin lelaki seperti amalan orang putih, memang sudah menjadi cerita lama dalam Syiah, hanya ia dibendung agar tidak jadi cerita mengaibkan. Siapa yang bagi cadangan kahwin lelaki ini? Dia tidak lain adalah ulama yang menyusun kitab Murajaat tadi. Akan tetapi kitab ini kata pengulas sejak dulu sampai sekarang, ia hanya rekaan. Ada bahan, jadikan dalam bentuk soal jawab.
[Teringat saya ketika di Pulau Pinang tahun 80-an, ada seorang sahabat memegang teks milik seorang Prof dari USM Pulau Pinang, isinya tentang ekonomi negara dan Melayu, maka sahabat ini hendak jadikan teks itu dalam bentuk soal jawab, seolah-olah dia telah menemuramah Prof tadi. Bahan itu kemudian disiarkan dalam akhbar tempatan. Hanya saya yang tahu rahsia itu, dan bahan-bahan yang lain pun begitu juga kalau dari Prof yang satu ini].
Baiklah, Husain al-Musawi berkata dalam hati, Syarafuddin bagi cadangan yang bukan-bukan kepada budak muda yang belajar di London. Rupa-rupanya, Syarafuddin ini sudah ada rekod. Rekod kahwin mut'ah di London dengan ramai perempuan orang putih, tak kira Kristian atau tak ada agama. Sebaliknya ketika berada di depan majlis, dia beritahu budak muda tadi, jangan kahwin orang putih Kristian atau Yahudi, haram hukumnya!
Apa tujuan Husain al-Musawi paparkan cerita ini?
Dia mahu menunjukkan bahawa sebahagian ulama Syiah yang masyhur ini sangat menggalakkan orang bawahan amalkan itu dan ini. Tetapi apabila kena pada diri sendiri, mereka tidak menerimanya. Contoh, dia galakkan orang nikah mut'ah, tetapi jangan harap kamu hendak nikah mut'ah dengan anak gadis milik ulama Syiah ini. Anda tak layak. Nak nikah mut'ah dengan isteri ulama Syiah ini pun tak apa kalau ada siapa berani.
Husain al-Musawi, dulu dia ulama Syiah hebat, mana Khomeini pergi dia ikut, tetapi apabila dia sudah isytiharkan keluar dari Syiah, taubat, balik kepada Sunnah, maka nyawanya di muncung senjata. Inilah yang terjadi di Iran sana. Mereka paksa supaya semua orang jadi Syiah. Hanya kepada pegawai kedutaan asing di Tehran mereka tidak berani kerana isunya cepat merebak satu dunia.
Nah, berbalik kepada cerita Husain al-Musawi tadi, dia juga cerita bahawa bukan semua ulama yang berjanggut lebat dan berjubah lebar itu boleh dicontohi. Ada setengahnya memang hebat, tetapi dalam diam-diam dia adalah pengamal homoseks. Sebagai tuan guru, dia akan ajak murid-muridnya yang berdagu licin [tak berjanggut] untuk diajak tidur. Maka terjadilah bab sodomi atau liwat yang merupakan cerita yang amat digemari di Malaysia.
Husain juga menceritakan bahawa di kalangan yang berjanggut lebat ini suka berseloroh dan mencarut dalam bahasa Arab fushah [rasmi]. Carutan mereka ini kalau nak dipaparkan tentu menyebabkan orang tertanya-tanya: "Apa benar?"
Contoh: Di antara mereka ada yang bertanya tentang bab sodomi, iaitu mendatangi lelaki secara begitu. Maka ada yang menjawab,"Disunnahkan untuk memasukkan bahagian depannya sahaja." Mereka tertawa terbahak-bahak.
Di kalangan mereka, jangan ada sesiapa yang berjalan dengan budak lelaki meskipun berumur tujuh atau lapan tahun. Maka akan jadi pertanyaan. Siapa budak tu? Anak siapa? Kenapa tak serahkan pada saya supaya saya boleh didik anak itu menjadi Syeikh yang mahir ilmu?
Tahukah, bahawa kata-kata ini sebenarnya berkonotasi lain. Maksudnya, budak kecik itu boleh mereka didik di tempat mereka supaya jadi ulama hebat suatu ketika nanti. Selain itu, ia juga boleh dijadikan tempat memuaskan nafsu [homoseks dengan budak lelaki].
Apa kata salah seorang darinya? "Wahai saudara yang hina dan berakhlak rendah, adakah kamu nak budak ini supaya kamu boleh lakukan sesuka hatimu ke atasnya?" [maksudnya melakukan oral seks dengan budak lelaki itu atau selainnya].
Itu sebab di Iran sana tidak ada kes homoseks. Kalau mereka baca akhbar kita yang sering melaporkan kes begini, mereka akan tersenyum. Begitu juga kalau ada lelaki Melayu kacak bergaya melangsungkan perkahwinan dengan lelaki orang putih di luar negeri. Tentulah hebat, tapi bukan berita gempar lagi. []

No comments:

Post a Comment