Friday 2 August 2013

MUT'AH DENGAN BUDAK TADIKA PUN BOLEH?

HUSAIN AL-MUSAWI nama ini agak asing kepada kita. Dia adalah salah seorang ulama besar Syi'ah di Najaf [kawasan Syi'ah terbesar di dunia] yang rapat dengan Khomeini. Husain adalah keturunan ahlul bait. Setelah berada di dalam kelompok ulama mereka, dia bolehlah dianggap mujtahid [dapat gelaran dari gurunya Husain Ali Kasyif al-Ghita. Walaupun sudah belajar lama di hauzah mereka, dia kemudian telah mengisytiharkan diri keluar dari Syi'ah. Maka gempar dan kecohlah kem Syi'ah kerana jarang ada ulama besar mereka boleh berlepas diri dari ajaran Syi'ah begitu sahaja. Kalau dalam politik selalunya ada habuan mencarik berupa saham, duit, pangkat dan kedudukan, tetapi Husain keluar dari Syi'ah setelah menyedari buku rujukan Syi'ah yang mereka geluti hari-hari menambah kalut fikirannya. Terlalu banyak dongeng atau MITOS di dalamnya.
Selalunya ulama besar seperti dia kalau sudah isytihar diri dari Syi'ah, maka puak Syi'ah akan menghukum dia sebagai KAFIR. Dia adalah sesat [meskipun berada di jalan kebenaran]; dia adalah orang yang buta mata hatinya terhadap Syi'ah; dia akan menjadi fitanah besar kepada Syi'ah kalau dibiarkan lama-lama, maklum seorang ulama yang rapat dengan Khomeini, puak Syi'ah mengharapkan dia dilaknat Allah dengan tindakannya keluar Syi'ah. Maka semua gelaran keilmuannya telah ditarik balik; dia sudah murtad dari Syi'ah; semua risalah ilmiah yang telah ditulis dan kajiannya semua tidak ada kaitan lagi dengan Syi'ah. Buku Husain yang bertajuk UNTUK ALLAH KEMUDIAN  UNTUK SEJARAH telah diharamkan menurut fatwa Syi'ah. Maka, Husain berjalan menuju ahlussunnah dengan kekosongan, tetapi bekal daripada hauzah yang dia miliki amat berguna pula kepada ahlussunnah untuk membidas kepercayaan dan keyakinan Syi'ah yang sangat dihormati oleh pengagumnya.
Atas usaha Syaikh Mamduh Farhan al-Buhairi, pakar aliran Syi'ah di Nusantara kita, diterbitkan Mengapa Saya Keluar dari Syiah [2002] karangan Husain al-Musawi sebelum beliau akhirnya dibunuh. Kenapa dibunuh? Bagi Syi'ah, Husain tidak ada nilainya lagi. Dia sudah kafir apabila menyertai ahlussunnah. Dan dalam dasar pegangan hidup mereka, musuh ketat mereka adalah ahlussunnah. Jangan fikir puak Zionis atau Majusi.
Di dalam kisah pengalaman menarik Husain ketika berkawan dengan Khomeini, adalah kisah yang boleh dijadikan riwayat khusus tentang Khomeini berhubung dengan kahwin mut'ah. Tokoh penting dalam revolusi Iran ini mendapat undangan di kawasan barat Mosul, Iraq. Perjalanan dalam sejam setengah lamanya. Khomeini mengajak Husain al-Musawi ikut sama.
Mereka diraikan sebaik sampai ke sana. Maklum tokoh Syi'ah yang dihormati. Selama berada di situ, kedua tokoh ini tinggal di rumah sebuah keluarga Syi'ah yang bernama Sayid Shahib. Tuan rumah ini sudah berjanji hendak menjadikan rumahnya sebagai "markas" bagi dakwah Syi'ah di situ.
Dua tokoh ini diraikan oleh Shahib, seorang lelaki berasal dari Iran. Shahib layan tetamunya, dimasakkan makanan yang enak-enak [makanan mereka, pada kita belum tentu tastenya]. Malam itu meriah sungguh rumah Shahib, kawan-kawan diundang untuk datang ke rumah jika nak jumpa Khomeini dan Husain al-Musawi. Sudah lewat malam, tetamu pun pulang ke rumah, tinggallah Khomeini dengan Husain bersama tuan rumah.
Mereka kena bermalam di rumah Shahib.
Apa cerita Husain al-Musawi?
Apabila sudah mengantuk dan letih dalam perjalanan jauh, tokoh revolusi itu terpandang anak perempuan Shahib yang baru berumur antara 4 atau 5 tahun.
"Tetapi budak itu nampak cantik," kata Husain dalam catatannya. "Imam meminta kepada Shahib untuk memanggil anak perempuannya itu agar boleh bermut'ah dengan tokoh hebat ini."
Merasa ia tugas mulia, si ayah benarkan anak perempuannya yang masih mentah itu untuk dimut'ah. Membaca paparan Husain ini antara percaya dengan tidak sahaja. Akhirnya, kata Husain, bapanya setuju dan membenarkan anak kecil itu menemani tokoh itu tidur bersama.
Sudah tentu, ketika itu Husain tak ada komen apa-apa terhadap ulama besar itu [banyak buku Khomeini yang menjadi rujukan, antara yang yang masyhur AL-HUKUMAH AL-ISLAMIYAH, KASYF AL-ASRAR, WILAYAH AL-FAQIH, MISBAH AL-HIDAYAH, TAHRIR AL-WASILAH].

Bayangkan, seorang lelaki berusia hendak bermut'ah dengan kanak-kanak, sekalipun dibolehkan, ia tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang tokoh ternama. Kalau budak hingusan dalam Syi'ah, itu tidak mengapa. Maka Husain pun tidak tahu nak komen apa.
Cuma dalam tulisannya dia kata: "Lalu dia tidur dan anak perempuan  ada dalam pelukannya, sedangkan kami mendengar tangisan dan teriakannya!"
Esok pagi ketika menghadapi sarapan, kebetulan Husain yang memperlihatkan wajah tak berapa senang dengan kejadian semalam [mut'ah dengan budak kecik] kerana di rumah itu ada lagi anak gadis Shahib yang layak untuk menemani Sang Imam  itu.
Imam pun bertanya kepada Husain, "Apa pendapat kamu tentang mut'ah dengan budak kecik itu?"
Husain tak reti nak komentar lebih-lebih, sebagai tanda hormat dia pun kata, "Ucapan yang paling tinggi adalah ucapanmu, yang benar adalah perbuatanmu dan engkau adalah seorang Imam Mujtahid, tidak mungkin bagiku untuk memberi pendapat atau mengatakan kecuali sesuai dengan pendapat dan perkataanmu. Tidak mungkin untukku menentang fatwamu!"
Disebabkan Husain tak berani nak keluarkan buah fikiran. Maka tokoh ternama itu pun memberikan pendapatnya. Apa yang dia kata? Dia kata, sesungguhnya mut'ah dengan anak kecil itu hukumnya BOLEH. Tetapi hanya dengan cumbuan, ciuman dan himpitan paha. Tentang hubungan seks, tokoh itu kata budak itu belum kuat lagi untuk melakukannya.
Ini sesuai dengan pandangan Khomeini dalam Tahrir al-Wasilah, 2/241, no.12.
Dia kata: "Tidak mengapa melakukan mut'ah dengan kanak-kanak yang masih disusui dengan pelukan, himpitan paha [?] dan ciuman."

Bahayanya, jika amalan nikah mut'ah seperti yang dipaparkan ini juga dijadikan amalan, maka banyaklah kes mencabul kanak-kanak berlaku. Bayangkan jika ketika di zaman kanak-kanak lagi sudah nikah mut'ah, bagaimana ketika awal remaja, remaja dan tentunya istilah gadis tak ada lagi. Bagi mereka ia bukan kes cabul. Nikah gaya ini akan mendatangkan pahala yang amat besar.
Husain menjelaskan, bahawa nikah mut'ah ini sekalipun dengan bebudak, ia mendatangkan kebaikan kepada penganut Syi'ah. Antara lain fatwa mereka:

1. Sesiapa yang nikah dengan perempuan mukminah ganjarannya seperti mengunjungi Kaabah 70 kali [ganjaran ini mungkin meragukan kerana apabila al-Qaim muncul kelak, antara tugasnya adalah untuk menghancurkan Kaabah].
2. Mut'ah adalah tanda agama Syi'ah, sesiapa tak mahu ikut, mereka adalah ingkar Syi'ah!
3. Allah mengampuni dosa mereka yang bermut'ah. Mandinya, Allah akan mengampuni dosanya sebanyak air yang digunakan untuk mandian.
4. Dengan mut'ah, ia menghindarkan dari murka Allah. Jika dapat bermut'ah tiga kali itu lebih baik kerana ia akan mendapat ganjaran syurga.

Dengan sebab itu kata Husain al-Musawi, para ulama di Najaf, kota ilmu itu, ramai yang nikah mut'ah. Bahkan ada yang nikah dengan ramai wanita setiap hari. Mereka berlumba-lumba mencari perempuan untuk bermut'ah bagi ganjaran syurga.
Semua ini kerana mereka taksub dengan kitab pegangan mereka. Tidak terfikir untuk merevisi isi kitab itu seperti yang dilakukan oleh Husain al-Musawi yang akhirnya menyebabkan dia keluar dari Syi'ah, dia merdeka sebagai orang KAFIR menurut Syi'ah. Dengan menyertai ahlussunnah dia sudah dianggap kafir.
Maka tidak hairan, Husain al-Musawi akhirnya dibunuh. Kenapa? Agar, tidak tersebar lagi cerita negatif tentang ulama Syi'ah seperti cerita mut'ah dengan budak tadi. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment