Saturday 17 August 2013

PESTA MAKANAN MALAYSIA BERMULA

Dulu biasa kita dengar geng lepak di Masjid Jamek LRT, Masjid India KL atau Masjid Pakistan kata hari sekian dan sekian ada rumah terbuka.
Walaupun diadakan di tengah padang, ia tetap disebut rumah terbuka juga, meski di dalam bangunan megah atau di ruang tertentu ia tetap disebut rumah terbuka. Rumah terbuka sudah jadi simpulan bahasa di kalangan kita. Lawannya adalah rumah tertutup.
Ketika inilah ramai pula yang hafal hari ini ada makan-makan di tempat sekian dan sekian, esok?
Oh, ada di rumah sekian dan bangunan sekian. Lusa? Ada di dewan sekian. Tulat? Di padang sekian.
Pendeknya, dalam bulan Syawal ini, pesta makanan Malaysia rancak sungguh di sana-sini.
Meski ada juga kenyataan yang menyebut rumah terbuka dan tertutup itu diredakan kerana isu Mesir yang bergolak itu, tidak sesuai benar kita berpesta makan sedangkan di sana sedang berseteru dengan peluru dan kereta perisai menggila.
Biasanya "rumah terbuka" ini diiklankan dalam media, paling tidak akhbar tabloid milik pertubuhan tertentu. Ada yang mewar-warkan dalam FB dan seumpamanya.
Ada juga pesta begitu yang tidak dihebohkan tetapi mendapat perhatian ramai. Dari mana mereka tahu ada rumah terbuka dan tertutup?
Pesta makanan begini akan berlanjutan saban minggu. Tumpuan mereka adalah pada Sabtu dan Ahad. Minggu akhir Syawal ia akan jadi rebutan. Di sana-sini semua orang nak adakan majlis makan-makan.
Semalam ketika ronda-ronda nak cari ikan di pasar jumpa seorang kawan. Dia sebut hari Ahad ni ada rumah terbuka. Makan-makan! Di mana? Di padang sekian... []


No comments:

Post a Comment