Thursday 1 August 2013

LUPAKAN MUDIK LEBARAN!

SEBENARnya beraya di kampung bukan suatu keutamaan lagi sekarang. Ramai orang mengeluh. Sesiapa ada memiliki kereta mewah, muat satu keluarga, atau kerata yang berjenama memang layak balik kampung untuk beraya.
Bukan soal raya sangat, tetapi boleh tayang apa yang mereka miliki kepada kawan-kawan sekolah dulu. Tentu orang memuji kehebatannya.
Akan tetapi kalau mereka memiliki segalanya kerana kerja kerajaan dan jawatannya pun hebat, itu bukan kehebatan namanya.
Sesiapa sahaja yang kerja kerajaan memang mampu memiliki segalanya.
Yang hendak kita sebut sekarang ialah kempen keselamatan jalan raya.
Setiap kali musim perayaan bilangan kemalangan jalan raya bukan main dahsyat, ia mengalahkan angka korban di Mesir atau di Syria.
Sejak dahulu berbagai kempen dilakukan. Ada macam-macam idea yang dilontarkan. Ada yang kata, gunakan pengangkutan awam.
Ia memang baik untuk destinasi bandar ke bandar. Dari Kuala Lumpur ke Georgetown.  Dari KL ke Kota Bharu, Kuala Terengganu, Kuantan, Temerloh, Raub, Ipoh, Melaka, Johor Bahrum Alor Star atau Kangar. Tetapi apabila seseorang sudah sampai ke situ, mereka kena tuju kawasan rancangan, tuju kampung terpencil, tidak ada bas henti-henti macam dulu.
Disebabkan angkara inilah ada orang nak bayar bil api dan air terpaksa bayar lebih kerana terpaksa sewa kereta.
Masa kempen pilihan raya bukan main berdegar-degar pihak Pusat mengatakan ada memberi dana untuk menggerakkan pengangkutan awam yang sekarang sudah jadi cerita kenangan silam.
Orang sekarang tak naik bas lagi, tak naik teksi, semuanya sudah ada kenderaan sendiri.
Adakah semua orang memiliki kereta atau motosikal?
Masih ramai yang tidak mampu memiliki atau tidak mahu memiliki kerana faktor usia dan sebagainya.
Jika ada orang tidak balik kampung untuk berhari raya, faktor utamanya adalah pengangkutan awam sudah tidak ada lagi.
Jadi semua orang kena faham. Hari raya bagi mereka tak penting lagi.
Lupakanlah balik kampung. Beraya di bandar lagi seronok. Begitulah antara lain keluhan orang-orang yang tidak berkemampuan balik raya tahun ini. Buat apa marah-marah. Keadaan sudah memaksa. []

No comments:

Post a Comment