Wednesday 7 September 2011

ANCAMAN DEMI ANCAMAN

Negara kita seolah-olah terancam:
1.Rasuah menjadi-jadi. Kes rasuah RM20 dibesarkan dalam akhbar untuk bacaan orang kampung, tapi kes RM20 juta disenyapkan. Orang fikir orang kampung tak tahu apa, bagi mereka harga getah, padi dan sawit naik dah cukup. Senyaplah orang kampung, yang sibuk hanya blogger politik je. Oleh sebab rasuah dah menjadi-jadi orang anggap ia amalan biasa, adat dan kebiasaan dunia Melayu moden.
2.Terlalu banyak PATI. Di mana silapnya, orang kata kita cukup jaga sempadan negara, jaga perairan negara, ada kepal selam lagi (tak guna agaknya?), ada marin, adan kastam ada imigresen, tapi bolos juga, mungkin ia ada kaitan dengan perkara pertama di atas, kata mufti Perak, inilah punca masalah terbesar di negara kita.
3.Banyak main politik. Terutama pihak Umno. Merasakan mereka tersepit, maka mereka gunakan media yang ada untuk memainkan isu yang bukan isu, contoh Mat Indera, ia hanya catatan sejarah, tak perlu nak repot polis semua, sebab ada kes yang lebih besar macam rasuah orang besar yang dipendamkan, repot dah buat tapi tak pernah siasat, sistem peradilan negara hanya untuk rakyat miskin. Puak Umno sibuk kata orang lain berpolitik, tak buat kerja, padahal semua menteri Umno asyik main politik, majlis rasmi kerajaan pun mereka gunakan untuk berpolitik.
4.Sibuk dengan urusan membantu orang lain, sedangkan anak sendiri kelaparan. Ramai yang kelaparan, tetapi para pemimpin kita bermegah memberi bantuan berjuta-juta kepada luar negeri. Setiap hari kita dikhabarkan dengan berita sedih, keluarga miskin, tak mampu membayar kos perubatan yang tinggi, sebenarnya kalau kita tak sumbang pun, ada negeri kaya yang menyumbangnya, jangan kerana nak naikkan imej parti politik, kita sanggup bermuka-muka sebagai masyarakat prihatin untuk bermegah membina nama, setidak-tidaknya, ada yang bagi gelaran herolah, anak jantanlah, paling tidak Tan Sri...[]

No comments:

Post a Comment