Sunday 18 September 2011

BUDAK INDON DI KUALA LUMPUR

Tadi saya solat zuhur di Masjid Pakistan, hujan lebat, jadi saya tersangkut di situ. Sempat berbual-bual dengan orang Indonesia yang telah bermastautin lama di KL. Dia tidak baca KOMPAS, JAWA POS, UTUSAN, atau apa, dia sealiran dengan ramai anak muda di KL, menyanggah UBN.
Kawan saya orang Sabah pada mulanya, setelah saya selidik, mereka adalah orang dari Kalimantan Timur (Kaltim) hijrah ke Sabah, jumpa orang Umno, Usno, Berjaya, dari sana hijrah ke KL. "Asal dari mana?" Sabah!
Ini cerita biasa. Memang mereka akan mengaku dari Sabah. Sebenarnya mereka orang Kaltim. Dia memiliki Kartu Tanda Penduduk No.0058-441, Syaifuddin Husin, lahir di Bulungan, tahun 1940. Dari Kecamatan Tarakan Timur, seorang lagi dari tempat sama, namanya Syed Abd Rahman Syed al-Idrus, juga dari Bulungan, Tarakan, Kaltim. Dua sahabat saya ini telah menjalani transformasi, ada MyKad biru, warganegara Malaysia, tarikh lahir main bubuh sahaja oleh pegawai JPN, begitu juga kawan yang keturunan Syed ini, di KL dia hanya bernama Abd.Rahman Ahmad, tanpa Syed, tarikh lahir diganjakkan lebih muda. Ketika dia sepatutnya berumur 63 tahun, dalam MyKad masih 52 tahun.Ini semua kawan saya di KL, warga dari seberang yang telah menjalani proses kitaran hidup. Ramai orang seperti mereka, sama juga kawan yang sembang-sembang dengan saya, ni, dia memang gemar rumah terbuka. Sebut hari dan tarikh, dia tahu di mana ada. Ketika saya temui di Masjid Pakistan, dia kata dia baru balik dari Titiwangsa, ada rumah terbuka. Baguslah tu. Makan tak diundang pergi je, nama pun open house.
Seperti dua kawan di atas tadi, kawan ini pun sudah memiliki MyKad. Saya tak selidik lagi mengundi atau tidak. Mereka sudah lama di KL, cakap stail orang kita juga, saling tak tumah. Tidak ada pelat Indon lagi. Kerja buruh gaji harian.
Seorang lagi ketika sembang-sembang baru muncul, Pak Yono dari Madura, baru mudik lebaran dan sekarang ada di KL kembali. Dia pedagang batu cincin kecil-kecilan, kekadang di Chow Kit, Masjid India, Pasar Pudu atau Masjid Pakistan. Dilihat sambil lalu, nanti ada yang bilang dari Flores. Oh, tidak kok. Inilah sekelumit catatan tentang warga seberang yang telah berguluman dengan masyarakat tempatan, bahkan jiran saya pun orang Jawa Timur di beberapa rumah sewaan. Tandanya ada sangkar burung, ayam jantan, dan itu adalah gaya atau ciri khas mereka kalau di mana-manapun. Kalau kain pelikat ya jenis Samarinda. []

No comments:

Post a Comment