Thursday 29 September 2011

APA NAK JADI OH MALAYSIA?

Rakyat Malaysia mungkin malu mempunyai pemimpin yang tidak cinta kepada negara. Pemimpin seperti Dr M sanggup melakukan apa sahaja untuk memenangkan dirinya. Di antara contoh pemimpin yang tidak cintakan negara adalah pemimpin yang hanya hendak mempertahankan kuasanya. Mereka melakukan apa sahaja walaupun dibenci rakyat. Dr M adalah contoh pemimpin yang tidak disukai rakyat.
Kini, dalam tahun 2011, kepincangan Dr.M makin ketara diperkatakan. Antara yang jelas menjengkelkan kita semua adalah kesanggupan pihak Umno memberi kerakyatan kepada warga Indonesia dari Bone dan Enrekang yang menetap di Kg Air Batu Dua, Sandakan. Mereka memiliki MyKad, sedangkan ada orang tempatan MyKad pun tak ada kerena kerenah birokrasi, tak ada surat beranak dan sebagainya. Jadi, siapa kata surat beranak itu penting? Pendatang dari seberang boleh memiliki MyKad asalkan mereka menyokong UBN. Itulah kepincangan pemimpin BN yang makin terdedah sejak akhir-akhir ini. Bilangan nelayan dari Sulawesi itu mencecah 5 ribu orang. Mungkin lebih lagi.Kebetulan di Ampang, Selangor, saya tinggal berjiran dengan dua warga dari Sabah, setelah diselidik kerana saya dapati orang ini bertutur dengan menggunakan kalimat bahasa Indonesia yang tidak diajar di sekolah menengah Sabah, telahan saya tepat. Saya dapat melihat MyKad dan kartu penduduk asal dari Bulungan, Kaltim.
Paling ramai adalah pendatang dari Kalimantan, kemudian dari kawasan lain. Di Chow Kit KL sasya berkawan dengan siapa sahaja, rata-rata orang yang saya temui di Masjid Pakistan adalah anak-anak dari Indonesia yang sudah bermastautin lama, kalau balik kampung pun, mereka akan datang semula ke KL. KL sudah jadi lubuk duit. Mereka kata senang cari duit di Malaysia berbanding di Indonesia.Beberapa orang Indonesia yang saya temui turut melontarkan kritik terhadap Najib dan Rosmah, maknanya mereka juga celik politik. kalau begini mereka tidak akan undi BN dan Umno.
Kita tidak semak lagi berapa bilangan orang Vietnam yang menjadi warga Malaysia? Berapa bilangan warga dari Selatan Philipina menjadi warga kita setelah menyusup dari Sabah? Berapa yang dari Sulawesi? berapa dari Kalimantan? Berapa dari Jawa? Berapa dari Sumatera? Berapa dari Batam? Berapa dari Patani? Berapa dari Bangladesh? Berapa dari Mynmar? Dari India, dari Nepal dari Timur Tengah, dari Afrika? Pakistan? Afghanistan? Kazakstan?
Nah, akhirnya masyarakat majmuk kita semakin kompleks. Sudahnya masalah sosioekonomi negara pun bertambah kompleks juga. Di mana tempat tinggal, pekerjaan, pelajaran, generasi mendatang mereka, dan di sinilah orang politik main peranan seperti yang dimainkan oleh orang Umno, menarik seramai mana yang ada untuk diUmnokan dan diBNkan, kemudian diminta menyokong apa sahaja usaha pemerintah yang korup.
Maknanya, Umno dah tak percaya kepada orang Melayu, kerana sebahagian besar Melayu menolak Umno kerana Dr M telah melakukan penipuan besar dalam sejarah negara.
Ekonomi Melayu tidaklah baik sebagaimana digembar-gemburkan, jika anda selidik siapa pemilik gedung perniagaan besar di KL, sebahagian besar adalah milik pendatang asing atau dari kumpulan etnik yang sama. Siapa pedagang kain yang popular? Memang nama macam melayu, mereka asyik mainkan lagu Hindustan sepanjang masa. Gula-gula Melayu adalah pakaian fesyen stail Melayu, baju Melayu, samping, songkok, songket, tetapi semuanya pedagang etnik bukan Melayu. Melayu yang ada nampak maju CK Rahim, jual kerongsang, dulu dia jual kaki lima di Jalan Masjid India tahun 80-an. La ni dia dah maju, ada beberapa buah kedai di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Memang dia contoh terbaik, tidak sombong, masih duduk di warung Pak Yob, minum teh, makan nasi lemak bungkus, tidak masuk restoran besar, padahal dia mampu sangat. Rahim ni isterinya cikgu. Tak tahulah sekarang. Dia satu contoh Melayu yang berjaya di tengah himpitan etinik lain. Di Jalan Masjid India dah tentu kalangan India Muslim yang kontrol (teringat pada KIMMA). Tengoklah Hanifa sekarang sudah memiliki pasaraya sendiri, dulu bangunan itu diduduki oleh Kem. Kebajikan Masyarakat WPKL. Sebagai pendukung Dr M Hanifa sanggup pasang banner besar gambar bekasan PM yang ada. Sungguh Hanifa ni pernah berkata kepada kawan saya Azizi Tukang urut, "Awak tahukah itu Mahathir serupa kita, mamak jugak, awak ingat dia Melayu ka?"
Tauke Hanifa menghadapi masalah kesihatan, khabarnya kena buatan orang. Dia tauke besar, ada hotel ada apartment, di KL dia lepak di City One Plaza, dekat Semua House. Dengan itu tak hairan kalau dia jual buku Dr M yang terbaru. Buku Dr M bukan buku untuk Melayu, sebab dia telah membawa citra India Muslim, etnik ini nampaknya tidak mesra pelanggan dengan restoran Melayu, gerai Melayu atau apa sahaja makanan Melayu. Mereka hanya berselera dengan samping dan songkok dan ingin kahwin perempuan Melayu agar transformnasi jadi Melayu itu lebih pantas.
Dengan kehadiran tiga kaum (etnik) inipun sudah menjadi negara sukar mengukuhkan perpaduan apa lagi kalau masyarakat kita semakin mekar dan bermacam-macam (heteronomie?). Perpaduan kaum di Malaysia masih rapuh. Umno selalu bising dengan perpaduan kaum dalam Pakatan Rakyat. Mereka gunakan macam-macam cara untuk merosakkan perpaduan kaum.
Umno anti perpaduan, setiap hari mereka meracuni orang Melayu supaya bencikan DAP bencikan PKR. Sedangkan MIC, MCA, Gerakan itu siapa orangnya? Umno pertubuhan yang dibelai manja oleh orang putih.Parti ini milik golongan bangsawan Melayu kacukan dan campuran. Umno tidak mampu menaikkan Melayu sebabnya pemimpin Umno bukan Melayu jati.
Saya teringat tulisan Dr M tentang penyakit koro di kalangan Melayu. Kenapa dia suka sangat dengan perkara begitu. Apakah dia ini etnik yang gemar dengan hal dalam seluar? Buktinya Dr M telah mencetuskan idea bagaimana nak jatuhkan karier politik orang lain. Kalau tidak sependapat dengan dia, kita kena jatuhkan orang dengan cara mencipta skandal. Bolehkah skandal dicipta? Dr M telah melaksanakan dengan kes Liwat I manakala Najib mengekori dengan kes Liwat II.
Inilah dasar yang dimegahkan oleh pemimpin Melayu, bukan menaikkan nama Melayu di mata dunia, tetapi Dr M telah merosakkan imej Melayu. Najib juga merosakkan imej Melayu. Di Sulawesi sana, Najib konon adalah berdarah bangsawan Sultan Sulawesi Selatan. Bacalah dalam laman tentang Sulawesi.
Saya teringat Tun Razak ketika pergi ke China dalam masa yang sama dia juga dapat anugerah dari Sulawesi (tempat nenek moyangnya) tapi benda itu tidak berani disiarkan dalam akhbar tempatan takut orang-orang China Malaysia sensitif. tengok tu, PM Tun Razak pun orang Sulawesi, bukan orang Malaysia asalnya.
Tetapi di zaman Najib lain pula, nelayan pun diberikan MyKad. Anak nelayan di Malaysia ada yang tidak mempunyai MyKad kerana tak ada surat beranak. Nampak sangat peraturan kita main-main. Orang kata menipu data peribadi satu kesalahan, tapi JPN telah melakukan lama dulu. Kawan saya dari Kalimantan yang jadi warga Sabah(?) gunakan tarikh lahir agak-agak, bubuh aje, sorang lagi dah umur 63 tahun tetapi diundurkan jadi 52 tahun. Bayangkanlah, cara Umno untuk menang pilihanraya sangat teruk.
Kita harap perkara ini diedahkan lagi, biar tembelang Umno terbuka terus. Lepas ni, siapa yang jadi pengkhianat negara? Dr M dan barisan kepimpinan dia. Kemudian diikuti oleh para pemimpin Umno yang serakah dengan kuasa. []

No comments:

Post a Comment