Wednesday 13 June 2012

BOMOH ARTIS: MEMBOMOHI ARTIS?

APAKAH MEMANG ADA PROFESION bomoh yang hanya menumpukan kepada kalangan artis sahaja? Ia sebenarnya hanya gelaran sahaja, meskipun mungkin seseorang itu bergelar bomoh artis. Tidak semestinya menjadi bomoh kepada para artis sahaja.
Jika benar ada bomoh yang melayani artis dalam kerjayanya, maka ia mungkin bomoh yang hebat. Sebabnya, hanya artis sahaja yang berani bertemu dengannya, kerana maklumkan dia seorang bomoh artis.
Mungkin pada masa jahiliah lampau, memang ada kalangan artis yang mengunjungi seseorang pintar bertujuan mendapatkan seberkas ilmu.
Biasanya bagi artis, populariti, gosip dan selalu terpampang dalam media menjadi kegembiraan mereka. Akan tetapi adatlah, dunia artis ini umpama lalang ditebas, ia sentiasa tumbuh, setiap hari ada sahaja artis baru muncul di tengah-tengah persada dunia seni.
Untuk naik di pentas seni seseorang itu ada yang sanggup bersila di depan bomoh bagi mendapatkan berbagai ilmu. Biasanya ilmu yang ada kaitan dengan soal penampilan diri, guna menarik perhatian orang ramai, menambahkan bilangan peminat.
Justeru bomoh dengan bijaksana melayani mereka. Artis itu ditawarkan dengan ilmu pengasih, menaikkan seri muka, aura dan kharismanya menyerlah, dikagumi.
Bomoh main peranan untuk menaikkan imej artis. Bagaimanapun, kalau sekadar mantera dan pengasih sahaja, ia belum boleh dijadikan jaminan untuk menanjak popular.
Artis bergantung kepada produk yang hendak dijual kepada peminatnya. Kalau dia seorang pelakon, kena menunjukkan kehebatannya dalam lakonan. Kalau dia mahu jadi penyanyi, dia perlu dapatkan lagu yang memikat dan bukan lagu tangkap muat!
Bomoh artis tidak mampu menaikkan populariti seseorang artis. Ia hanya label profesion yang tidak diuji keampuhannya. Ia hanya gelaran semata-mata dikunjungi artis yang tidak ternama. Artis yang kurang menyerlah memang suka menemui bomoh bagi mendapatkan berbagai petua menaikkan seri muka.
Di Kuala Lumpur, pada suatu ketika dulu ada bomoh yang menggelar dirinya Bomoh Malaya. Kemudian ada juga yang dikenal sebagai Wak Malaya, tetapi kehebatan kedua bomoh ini tidak diketahui umum

No comments:

Post a Comment