Friday 22 June 2012

TENTANG KEJAWEN

Dikatakan bahawa ajaran kejawen yang dulu adalah berasal dari Temenggung Majapahit (abad ke-14). Antara yang diterapkan agar menjadi amalan penganut kejawen adalah tidak membunuh apa sahaja, tidak merosakkan apa sahaja, tidak makan daging haiwan (vegetarian sahaja maksudnya), tidak menipu, berfikir dan kerja keras, rajin membaca dan mencari ilmu, bijaksana dalam bertindak,jauhi orang-orang jahat, kejam dan bahaya.
Begitulah antara lain ajaran kuno yang telah diamalkan oleh para penganut kejawen.
Selain itu ada lagi lelaku istimewa di kalangan orang Jawa yang orang tak tahu sangat, iaitu dalam bab upacara samadhi yang disertai puasa mutih.
Mutih ini adalah "puasa" yang hanya makan nasi putih sekepal dan minum air putih segelas. Makan nasi sekepal siang pagi dan sekepal lagi waktu petang menjelang waktu berbuka, dan juga air putih.
Apa pula yang dikatakan samadhi ini? Adakah bersemadi?
Ia adalah perbuatan duduk bersila, menutup mata, letak kedua belah tangan di dada selama 15 - 30 minit, tumpukan sesuatu terhadap kebaikan, ketenangan dan kebahagiaan.
Samadhi ini menurut kepercayaan akan dapat menghindarkan dari kecemasan dan ketakutan; juga menjadikan jiwa lebih tabah.
Menurut kepercayaan, Tuhan disembah atau tidak ia tidak akan memberi kesan kepada Tuhan. Jadi terpulang kepada manusia hendak menyembah-Nya.
Di antara kepercayaan dalam kelompok kejawen kuno adalah kelompok yang tidak percaya adanya neraka dan hukuman Allah. Mereka juga tidak percaya kepada adanya seksaan dari Tuhan di hari kemudian, lagipun mereka memang tidak percaya kepada seksaan neraka. Mereka membawa keyakinan bahawa apa pun agama dan kepercayaan yang dianuti manusia, Tuhan mereka tetap Satu.
Begitulah sesuatu yang perlu diketahui lebih mendalam tentang sisi lain berkaitan dengan kejawen. []

No comments:

Post a Comment