Tuesday 19 June 2012

TARIK KHADAM MASUK BENDA PUSAKA

SAYA pernah mendengar seseorang berkata, bahawa benda-benda biasa boleh diisi agar ia menjadi benda berguna. Maksudnya, kalau ia kosong, ia boleh diisikan sesuatu ke dalamnya secara mistikal, itulah yang orang sebut khadam.

Siapakah khadam yang selalu disebut orang? 
Ada orang sanggup membayar beratus hingga beribu ringgit semata-mata ingin mendapatkan khadam. Nama khadam pun macam-macam, ada khadam jin, khadam "malaikat" dan khadam pusaka.
Keris pusaka boleh dimasukkan khadam ke dalamnya. Di mana khadam itu bersemayam? Ada yang di dalam sarung keris, di hujung keris, pangkal keris dan sebagainya, terpulang kepada kepandaian orang yang memasukkan khadam.
Sebenarnya di Jawa Timur, memang ada upacara khas sidhikarta pusaka adalah perawatan benda pusaka dalam bentuk non-fisik iaitu yoni atau khadamnya.
Memang ada istilah jamasan pusaka, iaitu perawatan dalam bentuk fisiknya benda-benda pusaka yang ada.
Sidhikarta pusaka adalah sebuah upacara yang dikatakan sudah turun-temurun dilakukan. Ada yang mengatakan sejak zaman kerajaan Kediri, Singasari dan Majapahit dulu.

Kenapa ia diadakan? 
Ia konon untuk menjaga kekeramatan dan tuah barang pusaka yang ada, terutama pusaka raja-raja dulu.
Ritual di kraton tentulah diadakan secara tertutup dan untuk kalangan pemilik pusaka yang elitis sahaja. Contoh yang dilakukan di kraton Yogyakarta atau Surakarta.
Tidak di ketahui ada atau tidak upacara seperti ini di Perak atau di istana Melaka?
Sebenarnya, upacara yang berkaitan dengan pusaka ini juga melibatkan orang kampung. Mereka yang menyimpan pusaka juga ikut merawat benda pusaka masing-masing.
Menurut ceritanya, ritual sidhikarta pusaka ini dimulai dengan kirap pusaka di keliling kampung, konon untuk mohon perkenan kepada Yang Maha Esa, kepada para leluhur dan para danyang [yang telah meninggal, iaitu peneroka kampung asal]. Mereka berkumpul di balai seperti balai raya.

Sajian
Yang utama dalam perkumpulan itu adalah membawa sajian seperti berbagai jenis makanan tradisional,, bubur, bunga-bunga berbagai jenis, nasi tumpeng, berbagai buah-buahan dari dalam tanah, atas tanah  dan di atas tanah, juga buah yang tergantung seperti pisang, manakala ayam, telur, tebu dan berbagai sajian lain juga dibawa sama.
Setelah sajian diletakkan, maka sidhikarta pusaka pun dilaksanakan, iaitu dengan membasuh benda pusaka itu atau yang biasa kita sebut dilimaukan, mereka basuh benda pusaka dengan air suci secara simbolik dan diteruskan dengan bacaan mantera dan doa.
Doa yang dibacakan diambil dari al-Quran yang dipercaya memiliki kekuatan untuk menjaga keghaiban benda pusaka.
Selain itu ia disusuli pula dengan mantera dan suluk dalam bahasa Jawa. Mereka kata ia diambil dari kitab-kitab kuno [tulisan Jawa kuno seperti tulisan Tamil].
Rawatan itu dalam bentuk non fisiknya, iaitu khadamnya. mereka berharap dengan majlis itu benda-benda pusaka yang ada akan diberi kekuatan magisnya dan memberi manfaat kepada pemilik pusaka.
Ritual itu umpama mengcharge "power" kepada benda pusaka supaya tuahnya terjaga.
Apakah ia proses untuk memasukkan khadam?
Sebenarnya menurut sumber cerita, ada dua jenis khadam. Khadam dari dalam benda pusaka itu dan khadam yang berasal dari luar.
Pada barang pusaka memang ada khadam yang sudah menempel atau berada di dalam benda pusaka itu. Ia sudah sedia ada sejak benda pusaka itu ditempa oleh Mpunya [contoh keris].
Khadam dari luar pula adalah khadam yang berasal dari keris kuno yang telah hancur atau rosak, dan ia tertarik untuk mengikut khadam lain berada pada pusaka yang lain pula.
Khadam yang baik ialah yang telah melekat sekian lama sejak ia dibuat oleh Mpu.
Menurut kisah, apabila sidhikarta pusaka dilakukan, yang penting adalah pembacaan doanya yang islami kerana memetik dari ayat-ayat al-Quran, kemudian disusuli pula dengan suluk atau syair-syair kuno yang fungsinya untuk merawat atau menyebabkan khadam itu selesa berada di dalam barang pusaka.
Jika khadamnya selesa duduk dalam benda pusaka, konon benda pusaka itu akan memancarkan tuah yang kuat sehingga ia dapat memberi manfaat yang maksimum kepada pemiliknya, yang paling penting, apa sahaja yang dihajatkan akan tercapai. Itulah kepercayaan mereka terhadap benda pusaka yang disimpan dan dirawat setiap tahun.
Tidak semua pusaka yang ada adalah barang kuno atau simpanan sejak ratusan tahun. Ada juga pusaka yang baru. Ia turut dirawat bagi menjaga keselesaan khadamnya.
Benda baru boleh diisi oleh khadam kuno yang "keluar" dari barang pusaka lama yang telah rosak atau hancur. Secara mistik, khadam, atau yoni itu sifatnya abadi, ertinya jika keris yang diduduki atau dihuni itu rosak dan hancur, maka ia akan "keluar" mencari keris lain yang masih kosong tanpa penghuni.
Dalam upacara itu dipercayai ada keris yang kehilangan khadam [koncatan tayuh] akan didatangi semuila oleh khadam yang telah keluar. Khadam itu masuk semula ke dalam keris itu. Inilah peliknya.
Untungnya, kepada sesiapa yang kerisnya atau barang pusakanya kosong tanpa khadam, apabila mengikuti upacara "sakral" ini benda-benda itu akan dihuni oleh khadam secara otomatik.
Tidak diketahui sejauh mana kebenaran kenyataan ini, tetapi ritual ini memang ditunggu-tunggu oleh mereka yang gila benda pusaka. [Liberty, ed. 2487, 2012]. 

No comments:

Post a Comment