world news

Loading...

Friday, 22 June 2012

GENDERUWO HANTU GATAL KACAU PEREMPUAN

WAKTU KECIL saya pernah mendengar orang tua saya menyebut nama hantu ini. Genderuwo, tapi apa dia?
Timbul soalan bagaimana rupanya? Kenapa dia digeruni kanak-kanak? Saya sendiri tak pernah melihat bagaimana rupanya hantu genderuwo ini, yang ada adalah gambaran fantasi berdasarkan penceritaan orang.
Contoh, orang kata genderuwo ini berasal dari mitos Jawa. Ia sejenis bangsa jin yang menyerupai manusia, mirip kera, bertubuh besar, kekar, kulitnya warna gelap dan kemerahan. Agaknya seperti gorila atau king kong?
Di mana makhluk itu berada? Ada yang kata ia tinggal di kawasan batu berair, bangunan lama yang sudah ditinggalkan, pokok besar yang teduh dan rimbun, atau tempat yang sunyi dan gelap.
Pendeknya dia suka tempat yang jauh dari manusia, tempat yang orang tak suka.
Secara etimologi ia berasal dari bahasa kawi gendharwa, asal dari bahasa Sanskerta gandharva. Dalam kepercayaan Hindu, Buddha, ia digambarkan makhluk yang menyerupai manusia lelaki dan tinggalnya di kayangan sana.

HANTU GATAL
Di dalam mitos Parsi kuno, gandarewa ia adalah sejenis siluman air. Dan dalam budaya Jawa, genderuwo ini boleh hidup membiak dengan manusia. Makhluk ini boleh mengubah bentuk untuk mengoda manusia.
Maksudnya hantu jelmaan dari genderuwo ini bersifat gatal dan suka menggoda perempuan dan kanak-kanak. Konon dia suka kacau perempuan, kadang-kadang tepuk punggung dan meraba-raba perempuan yang sedang tidur. Jadi awaslah, genderuwo palsu pun ada.
Hantu ini suka kacau perempuan. Kadangkala dia boleh pindahkan pakaian dalam ke tempat lain hingga orang tercari-cari dan hairan.
Jika begitulah teruknya genderuwo, maka tidak hairanlah orang kata dia adalah hantu gatal. Ada yang kata hantu cabul. Dia juga suka lempar batu atas bumbung rumah.
Akan tetapi perangai yang paling digemari genderuwo adalah kacau perempuan. Tidak kira siapa, anak atau isteri orang, janda-janda pun dikacaunya. Matlamat hantu ini adalah seksual. Jadi bagi mana-mana puak yang gemar mengusung cerita seks untuk mengaibkan orang atau memfitnah, maka mereka itu boleh kita anggap sebagai GENDERUWO POLITIK.
Hantu cabul, hantu lucah, gila seks dan macam-macam gelaran lagi memang sesuai untuk genderuwo. Dan kalau ada orang yang mabuk seks, gila seks, suka kecabulan, video seks diusung sana-sini, mereka itu adalah mewarisi kaum genderuwo!
Menurut cerita dulu-dulu, ada juga kalangan manusia yang tergoda oleh rayuan gombal genderuwo ini. Mereka secara sunyi-sunyi dating bawah pokok rendang untuk adakan pertemuan dan mengadakan hubungan seks. Ada yang sampai mengandung luar nikah kerana genderuwo. Ada perempuan yang boleh hamil kerana mengadakan hubungan seks dengan hantu genderuwo.

TEBO
Sebagai contoh, kes Tebo dalam tahun 1970. Dia konon manusia istimewa yang lahir hasil dari hubungan sulit manusia dengan genderuwo. Sudahlah abnormal, dia berbulu, muka menakutkan macam genderuwo. Ia dipercayai hasil kahwin silang manusia dengan makhluk genderuwo.
Semua ini mungkin kerana genderuwo pandai menyamar. Jika dia berkenan dengan seseorang perempuan, genderuwo sanggup menyamar sebagai saudara mara atau suami kepada seseorang perempuan idaman. Dia juga boleh menyamar sebagai kekasih.
Ada juga cerita pelik mengatakan genderuwo yang dari jenis hantu ini boleh tinggal di dalam rahim wanita! Ini kerana hantu ini jenis gila seks, lebih baik dia tinggal di situ. Memang karut dan tak masuk akal pun.
Menurut kisah, ada juga genderuwo yang baik, dia menyamar sebagai lelaki tua berjanggut putih. Dia boleh tolong orang dan menolong apa sahaja termasuk menunggu rumah.

ASAL-USUL
Cerita ini tetap tidak masuk akal. Penutur kisah mengatakan genderuwo berasal daripada orang yang mati secara tidak sempurna, seperti mati bunuh diri atau kemalangan ngeri. Ini adalah kepercayaan sahaja. Di Malaysia cerita genderuwo memang tidak ada, tetapi fakta tentang makhluk ini pertama kali dipaparkan di Muzium Negara ketika diadakan pameran hantu.
Bagaimana cara memanggil genderuwo?
Menurut paranormal silam, bakar satey gagak adalah cara mudah untuk seru genderuwo. Gagak konon dipercayai haiwan peliharaan hantu ini. Kaedahnya sama seperti jual satey gagak di kubur untuk mendapatkan duit dari alam misteri.
Bolehkah saja-saja bakar daging gagak di kuburan untuk panggil hantu. Ada mantera yang dibaca. Ada tatacara yang dilakukan. Jika ingin panggil genderuwo, lakukan di tempat yang lapang [termasuk kuburan] sebab pembakaran satey adalah kaedah yang sesuai untuk genderuwo.
Apabila ada bau bakaran satey, genderuwo akan mencari sumber bau. Konon, hantu ini keluar ketika lapar, kalau kenyang, dia tidur dan tidak peduli daging gagak sedap macam mana pun!
[baca juga Suryono,R.P.(2007) Doa Mistik Orang Jawa:Roh Ritual, Benda Magis, Penerbit LKiS]. []

No comments:

Post a Comment