Sunday 22 May 2011

MISTIK RANTAI BABI - PELBAGAI VERSI

RANTAI BABI NI APA DIA?:

Jangan anggap macam rantai anjing atau rantai leher. Ia adalah benda mistik yang orang kemaruk nak cari. Sejak dulu sampai sekarang, orang dok sibuk mencari rantai babi. Babi dia kata haram, najis berat, tapi yang dok sibuk cari rantai babi nak buat apa? Empunya cerita mengatakan, rantai babi ini banyak gunanya, boleh dijadikan sebagai sarana untuk menarik duit dari alam ghaib, boleh menarik kekebalan, boleh dijadikan "tangkal" [ni yang kata karut dan khurafat]. Benda ni orang Melayu tak tahu apa. Yang tahu hanya siapa yang duduk dalam hutan, terutama orang Asli yang mahir duduk dalam hutan. Mereka tahu rantai babi itu macam mana. Apa gunanya. selain itu ada lagi yang orang cari cemara babi.

Al-kisah ketika penulis jadi wartawan dan penyunting INTISARI dulu -1999-2005- penulis pernah temui apa yang dikatakan rantai babi n, tak berani pegang pun. Bentuknya macam dodol baru dimasak dalam kawah. Letak di daun pisang, macam tulah warnanya. Tengok rantai babi, teringatkan dodol masa di kampung Pasir Panjang, Sekincan dulu.

Yang memiliki rantai babi ini, Pak Raden Puji Masono, dia memang selalu hubungi penulis kalau ada benda pelik-pelik. Maklumat dari dia pun tak banyak, sebab hanya nak tahu rupa dan bentuk rantai babi. Tetapi dalam bab kegunaan itu, penulis rasa tak yakin. Benda macam tu dicari sampai harga ratus ribu nak buat apa?

Rupa-rupanya dalam dunia mistik, rantai babi ni sudah dinaikkan harga. Orang tengah main peranan nak jual rantai babi dengan harga lebih mahal daripada harga sebiji kereta Persona. Tak percayake? Inilah yang orang kata dunia mistik yang serba gila.

ASAL-USUL RANTAI BABI

Kisah ini anggaplah sebagai dongeng. Ia bukan fakta. Kalau salah cerita pun orang tak marah. Konon pada zaman dulu ada seorang puteri yang telah dikutuk menjadi babi siluman. Puteri ini ketika hidup mencari seorang putera bernama Paku Aji. Dia berada di alam fana. Setelah puteri ini bertemu mereka pun berkahwinlah, dapat anak lelaki namanya Geduk. Apabila Geduk sudah dewasa, puteri pun serahkan benda mustika -rantai babi- kepada dia sebagai bekalan. Konon Geduk ini kemudian menjadi menjadi "raja" yang menguasai sebuah pergunungan.

Rantai babi yang dimiliki Si Geduk ini banyak kegunaannya, ia ada khadam dampingannya. Boleh digunakan untuk maksud persugihan (nilah yang orang cari sampai tipu sana, tipu sini). Bagaimana rantai babi itu boleh berada di tangan ibu Si Geduk?

Menurut kisah, ketika babi hutan sedang berkubang di tengah hutan, dia akan letakkan rantai itu di perdu pokok. Kalau pakai juga nanti rantai tu tenggelam, mana raja babi itu nak cari? Bijak juga dia. Raja babi ni apabila sudah buka rantai, dia nak berkubang (mandi) dia pun konon bertukar menjadi manusia biasa (agaknya muka macam babi).

Sesiapa yang hendak dapatkan rantai babi, kena bertarung dulu dengan raja babi ini. Kalau orang itu bijak, dia boleh rampas rantai babi itu. Jadilah rantai babi itu milik orang yang menemuinya. Jangan bawa ke hutan lagi, nanti jadi buruan si babi pula. Biarlah raja babi meraung ke menangis ke!

Begitulah kisahnya bagaimana rantai babi berada di tangan manusia.

RITUAL GUNA RANTAI BABI

Dalam bab ini jelas ritual-ritual karut yang tak sepatutnya orang Islam lakukan. Akan tetapi sebagai benda kajian mistik kepercayaan, penulis paparkan. Konon, kata yang empunya ilmu karut ini, untuk memulakan sebuah ritual guna rantai babi, beberapa perkara perlu dilakukan dulu.

1.dapatkan tanah dari mana-mana lokasi.
2.siapkan dua ekor kambing (inilah sajian karut untuk syaitan sebenarnya)
3.masukkan darah sembelihan dalam labu dibelah dua (sebagai mangkuk)
4.rokok kegemaran pelaku ritual
5.daging mentah
6.segumpal tanah curian dari tempat orang.

Biasanya, benda-benda ini hanya diketahui oleh dukun sesat sahaja. Dia yang kata bahawa rantai babi ni boleh digunakan untuk berbagai kegunaan. Pemilik ratai babi kena ikut sama dengan orang yang berhajat. Kalau hajat tarik duit, tarik duitlah. Jangan duit tu koyak rabak kena tarik dah le!

Maaf. Ini memang kerja gila. Ketika ritual karut tadi, pemilik rantai babi perlu berbogel (skandal lucah lagi). Dia hanya pakai seluar dari daun sirih untuk tutup anu sahaja. Apalah punya ritual ni? Tapi, saya ni salin yang penting-penting sahaja.

Ketika dukun memulakan ritual kuno ini, konon angin pun bertiup kencang, biasanya di situ sahaja, atau perasaan mereka sahaja, padahal tidak. Pokok-pokok pun konon ada yang tumbang. Pemilik rantai babi dahlah telanjang (nyamuk jangan kiralah), dia kena baca mantera (syirik) atas bimbingan dukun sesat. Tujuannya menyeru Si Geduk tadi, sebab dia dianggap sebagai pemiliknya.

Angin kencang tadi hanya sebagai iringan agar nampak menjadi macam sebuah filem seram. Konon ketika ada dukun dan pemilik rantai babi buat ritual ini, hujan ribut pun kebetulan berlaku. Manakala di tempat ritual yang tersorok, ada dua ekor kambing yang nak dikorbankan. Inilah ritual orang-orang yang sudah kesyaitanan, percaya dengan kata-kata dukun, entah ilmu dari mana, kalau dari orang yang sudah mati pun diamalkan juga.

PANGGIL SIAPA?

Bab ini pun mengelirukan. Ritual tadi panggil syaitan siapa? Kata yang empunya cerita, mereka tu memanggil Si Geduk. Biasanya Geduk akan datang dengan kawan baik dia namanya Si Unting. Unting ni kata orang badannya tinggi, kurus, rambut panjang, gigi bertaring, kuku panjang. Apabila budak berdua ni datang tengok ada kambing, dia pun terkam, gigit leher kambing, sedut darahnya. Kejam sungguh. Baik gigit dukun dan pemilik rantai babi lagi baik.

Konon Si Geduk yang tukang bertanya kepada dukun. "Apa sebab hang panggil aku ni?"
Si Pemilik rantai babi pun mengadu hal. "Ada tugas buatmu wahai Geduk," katanya sambil pegang tanah yg dibawa dari tempat jauh. Tanah dari India, Pakistan, Brunei, Batam pun boleh. Dari Kutub Utara pun lagi bagus.

Apabila nampak tanah itu, Geduk pun cium tanah itu. Dia pun terlonjak ke udara, entah terkejut, entah apa. Terus hilang dari pandangan si bogel dan dukun tadi. PAUSE.

Kemudian Geduk dan Unting datang lagi. Dia datang bawa buntil entah apa isinya.Uncang itu ia letakkan dekat barang-barang sajian yang mengarut tadi. Lagi banyak sajian merapu lagi suka budak-budak dua ekor tu. Keduanya pun duduk bersila melahap apa yang ada. Darah dalam labu dihirupnya. Srrrruuuup! Kemudian makan daging mentah sajian. Kemudian dia ambil rokok. Hisap rokok pula tu. Pandai pula syaitan ni hisap rokok ya?

Rokok dicampak. Dia mahu rokok curut macam Castro hisap. Banyak songeh betul Geduk ni. "Aku tak mahu bagi apa-apa, sebab kamu tak ada curut," kata Geduk.

Ritual itu kira gagallah. Nak persugihan tapi tak dapat. Sebab mereka bawa rokok. Geduk nak curut. Pagi itu, dukun dan pemilik rantai babi gagal dapat apa-apa. Yang keduanya dapat adalah dosa kesyirikan. Entahlah bagaimana posisinya di depan Allah SWT.

Menurut kisah, akibat ritual karut dua orang ini, ada penduduk kampung kehilangan kambing malam itu. Konon kambing mati kerana disedut darahnya oleh si budak dua ekor itu. [Misteri, Ed.504, 2010].

PENGAJARAN

Rantai babi bukan sarana mudah untuk kerja persugihan, tarik duit dan sebagainya. Ia hanya dongeng para dukun yang percaya mistik melulu. Syarat yang diminta ketika ritual mengada-ngada, tidak serius, bahkan macam main-main, ertinya manusia dipermainkan syaitan. Dan lagi, untuk ritual perlukan kambing, perlukan berbagai benda, semua ini duit. Cita-cita besar mahu kaya sudahnya papa kedana. Kambing dah dibeli, daging dah dibeli, sajian lain semua. Yang penting bukan benda-benda itu, tetapi keyakinan mereka itu. bagaimana aqidahnya kalau sudah sesat begitu?

INGATAN

Rantai babi adalah salah satu benda mistik yang orang cari. Sudahlah. Jangan sibuk mencari benda yang karut marut ini. Jangan percaya cakap dukun. Jangan percaya cerita orang. Persugihan memang cerita dongeng. Jangan jadikan dongeng sebagai fakta untuk diikuti resipinya. Ritual tadi adalah khyalan belaka. Ia adalah rekaan dukun persugihan yang saja nak main-main. Teringat penulis kepada beberapa orang di Kuala Lumpur ini yang sibuk mencari batu delima merah, keris berdiri dan sebagainya. Cukuplah sudah dongeng ini. Ia hanya cerita penglipur lara zaman moden. Rantai babi tu kalau ada, buang saja ke laut, habis cerita. []

   

2 comments:

  1. ass.saya komentar mengenai RB,dalam salah satu keluarga saya ada yg memiliki RB, awal dpt swaktu ia memancing disungai,entah knp wkt ia mancing duduk diatas batu,diblakang terdengar ada suara seraya ia lihat ada seekor babi ingin mandi dikubangan,ia sempat tengok babi dari mulut taringnya menyantelkan sesuatu di ranting pohon.dan ia lihat benda itu berkilau bersinar-sinar,secara spontan ia ambil batu besar yg ia duduki tuk mancing trus ia lempar ke babi. lantas babi terkejut dan lari, selanjutnya ia ambil Banda itu.dan trus lari. beberapa wkt ia lihat tmpat tsb semua dahan ranting dan semak sudah rata oleh babi tersebut. lama kelamaan ia mulai tau dan dpt pertunjuk bahwa nama barang tersebut setapak bumi,diantara kasiatnya, anti cukur-anti air-anti api dll.bentuk benda spt angka delapan dan tengahnya ada mustika,warna berubah-rubah spt warna cacing(dodol) dan bersinar-sinar hidup,dibilang lembut y lembut tapi kalau dijatuhkan berdenting spt baja,kalau di poto tidak jadi dan andai dipegang depan kaca bayang tiada kelihatan. dan inilah salah satu barang didunia yg menurut saya kebesar Allah.swt.jadi kami tidak menyekutukan banda ini,dan menurut petunjuknya didunia ada dua bentuk ini satunya lagi di hindia.dan inilah sekilas info RB yg saya ketahui,dan mengenai RB yg lain mkn versinya beda juga.sekali lagi kpd rekan2 kami haturkan maaf...ini hanya sekilas info dari saya.sembah sujud kpd Allah.swt dan mhon ampun andai ini salah,dan kpd kita semua mhn maaf(Malik Al Husaini- 082164482907) Was.Wr.Wb

    ReplyDelete
  2. kalau x tau cerita dan x suka nak bercerita jangan di tulis
    dong.

    ReplyDelete