Monday 15 August 2011

BAB MAKAN SAHUR

Cuba teliti, dalam bab makan sahur ini, kita akan dapati ramai juga di kalangan kita yang tak boleh bersahur. Mereka hanya boleh makan tengah malam, atau minum air sahaja, alasannya tak boleh terima, tak boleh nak telan dan macam-macam.
Saya pernah persoalkan masalah ini, bukankah sahur itu berkat, melewatkan makan sahur itulah yang nabi s.a.w. ajarkan kepada umatnya, dengan hikmah untuk umatnya. Banyak hikmah lewatkan makan sahur, sebab tak payah nak sambung tidur lagi, dah dekat subuh, itu tujuan melewatkan. Ada orang bersahur pukul 2.00 pagi, kemudian tidur. Santak sampai siang kalau tak kerja. Sahur yang afdal adalah satu jam atau setengah jam sebelum Subuh. Boleh sambung subuh terus, jika sahur jam 3.00 pagi lepas tu sambung tidur, nak bangun subuh pun malas kalau tidak dilatih dari kecil.
Soal latih dari kecil adalah faktor yang mempengaruhi seseorang itu biasa bersahur atau tidak. Ibu bapa yang tidak prihatin, tidak mendidik anak untuk makan sahur, alasannya budak tu tak boleh makanlah, dan macam-macam, bila dah besar ia terbawa-bawa.
Sebenarnya orang yang tidak boleh bersahur ini memberikan indikasi, mereka jenis yang lalai berpuasa, banyak puasa yang tinggal. Orang yang tidak boleh bersahur ini tidak mendapat didikan dari ibu bapa dengan betul. Ibu bapa mengalah dengan anak, tak puasa pun tak apa, yang penting kesedaran tentang sunnah nabawi itu tidak diketahui, ada ibu bapa yang jahil dalam bab ini, mereka hanya nak baca Yasin tetapi tidak mahu mentelaah kitab lain, tak mahu baca Shahih Bukhari, Muslim, Muwattha, Sunan-sunan dan ulasannya.
Bab makan sahur ini sudah banyak kali ustaz bicarakan, tetapi orang yang tak boleh makan sahur tetap berdegil, alasannya tak boleh makan pagi-pagi. Rasa nak muntah. Padahal jika di zaman kanak-kanak sudah diajar, sampai besar dia tahu bawa diri.Bayangkan kalai isteri tidak boleh makan sahur sedangkan suami boleh makan berselera. Akhirnya suami yang bangun dan masak di dapur, akhirnya, jika alarm tak bunyi dek kerana letih, alamat tak bersahur langsung. Inilah hal-hal yang berlaku dalam dunia sahur melayu. Padahal dapat makan kurma dan minum air pun dah memadai. Itu sebab sampai tua pun masih tak tahu dalam bab puasa, mereka masih anggap makan tengah malam, makan pukul 1.30 pagi itu pun sahur juga. Tanyalah ustaz! []

No comments:

Post a Comment