Saturday 13 August 2011

BEBERAPA NOTA LAMA

1. Solat terawih mulai kendur, selalu ana dapat saf kedua ketiga atau empat, tetapi la ni dah dapat saf pertama pula belakang imam. cupuk mudah dan longgar. maknanya benar telahan ana selama ini, mula-mula sahaja orang bersemangat nak rebut pahala, semakin dekat malam yang ganjil, orang makin berperangai ganjil, nak cat rumah, pasang permaidani, langsir baru dan macam-macam, pendeknya nak tayang habis.
2. Kes gereja yang diserbu oleh Jais menimbulkan bahan baru kepada orang muda dalam umno. muncullah jaguh-jaguh islam yang berani mati, berteriak-teriak, mereka sedih kerana banyak melayu murtad. sedangkan selama pemerintahan umno, melayu dah lama murtad, melayu kerja kilang arak, melayu jadi ahli lembaga pengarah, semua ini mereka tak nampak,mereka hanya nampak gereja sahaja, akan tetapi jika majlis penggerejaan itu anjuran UBN tentu jadi kisah lain. mereka tak sibuk pun Pak Jin jumpa Pope di Vatican. adakah ini ada kaitan dengan toleransi agama? tulah yang hairannya, melayu ni sibuk dengan benda-benda yang ada di seberang, tetapi bila kena pada mereka, mereka buat-buat tak nampak pula.
3.Sibuk-sibuk hal gereja dalam pertengahan bulan Ogos ada kaitan dengan isu mengancam keselamatan negara, iaitu isu KP segera yang ditaja oleh UBN dengan kerjasama JPN dan SPR. isu gereja sekurang-kurangnya nak tutup malu UBN yang selama ini telah banyak menipu melayu.
4.Di mana-mana sesak sekarang, orang kita sibuk membeli juadah berbuka. selagi ada yang nampak sedap, semua nak dibeli, sampai di rumah, benda dah basi, selepas buka, banyak yang berbaki, nak simpan tak boleh, ayam percik dah rasa lain macam, kuih yang ada kelapa parut rasa masam, banyaklah kisahnya, semua ini pembaziran. bulan ramdan juga adalah bulan pembaziran di kalangan melayu muslim. kalau tengok di pasar raya, mereka beli barang seolah-olah kedai itu akan tutup esok, jadi belilah hari ini, jangan tak beli.
5.Tokoh yang bercakap tentang bab murtad tu bukanlah ustaz-ustaz yang berilmu, tetapi jaguh-jaguh melayu yang nak tonjolkan diri. sibuk bercakap tentang melayu murtad. sebenarnya kemurtadan melayu ini ada kaitan dengan status kehidupan seseorang, keluarga yang kahwin campur, keluarga yang pandangan hidupnya membarat dan liberal, keluarga yang tidak punya ilmu agama, keluarga yang merasakan diri mereka bangsawan, hubungan rapat dengan cara barat, berfikiran barat dan amalkan cara barat. mereka tidak berfikir sebagai melayu, tetapi sebagai orang barat. mereka benci melayu sebab melayu itu liwat, melayu itu dusta, melayu itu rasuah, melayu salah guna kuasa, melayu tipu melayu, suka mewah-mewah, suka jadi orang perut boroi dan macam-macam keburukan melayu.
6. Orang miskin pun ramai yang jadi murtad, sebab orang melayu tak nak tolong melayu, budak-budak melayu pergi gereja minta makan, minta pakaian, duit raya, semua ini pemimpin melayu tak peduli, sebab mereka sibuk nak kumpul harta, apabila keadaan dah parah barulah mereka marah-marah. tunjuk perasaan depan masjidlah, mereka ini macam tak tahu apa yang sudah berlaku. orang miskin, lama tak makan, tidak ada rumah, tidur kaki lima kedai, depan restoran lagi, apa rasanya kalau melihat orang makan mewah sambil enjoy? ketika lapar itulah, siapa yang hulur tangan akan mereka ikut, tak pedulilah makanan itu halal atau haram, jadi perut diisi. orang yangh bagi makanan pun faham, mereka bagi yang halal. ini semua kaum dah tahu.

No comments:

Post a Comment