Friday 5 August 2011

Kadirun Yahya Guna Batu Halau Komunis?

Nama Kadirun Yahya orang tareqat Naqsyabandi memang tak ramai yang kenal. Namanya disebut-sebut dulu dalam tahun 1980-an apabila Menteri Pertahana, TS Hamzah Abu Samah, mint ajasa baik "dukun" ini untuk gunakan air tawajuh dan batu krikil untuk mengusir komunis di hutan Pahang. Bunyinya macam mengada-ngada, tetapi perkara ini disentuh dalam sebuah buku tentang tareqat berkenaan.
Nampaknya para pemimpin negara memang dari dulu suka kepada bomoh dan dukun. Kes Datuk Mazlan, Kuala Lipis masih menghantui sejarah perbomohan dan politik di Malaysia. Sejak kes seorang datuk dipotong-potong oleh bomoh Mona Fendy dan suaminya, serta pembantunya Juraimi, ia semacam badi kepada rakyat Malaysia. Kes bunuh menjadi-jadi. Kalau tidak bakar, cekik, hentak dan potong macam potong daging lembu. Inilah kekejaman manusia yang dulunya hanya didengar melalui berita-berita luar negeri, sebaliknya menular dalasm negeri. Ada sahaja jenayah dahsyat, semuanya seperti gagal ditangani oleh pihak polis, kerana mereka hanya peduli kepada ceramah politik pembangkang di mana-mana. Ceramah sentiasa diburu dan diburu, seolah-olah penceramah itu bukan rakyat Malaysia. Sebaliknya Tuk Jibun boleh buat ceramah di sana-sini, dan pihak polis buat dek sahaja. Patutnya, Pak Jibun pun kena sembur dek air sebab buat perhimpunan haram yang dihalalkan.
Berbalik kepada soal bomoh, memang masih tebal kepercayaan masyarakat kita kepada bomoh. Amalan yang menyimpang, yang boleh menjadikan seseorang syirik tidak dipedulikan masyarakat, penguatkuasa agama pun tak peduli. Mereka hanya ambil kisah kalau ada khalwat, duduk berduaan. Padahal mana lebih parah, dukun yang menyebarkan kesyirikan dengan pasangan yang hanya menebarkan dosa besar? Para ulama memandang, syirik lebih bahaya daripada sekadar syak khalwat tadi. Dosa syirik jauh lebih parah daripada dosa khalwat tadi. Begitulah hujah ulama berdasarkan nas.
Kita tidak dengar lagi hujah tegas, hukum menggunakan tenaga dukun untuk sesuatu perkara. Mungkin minda kedukunan masih relevan dengan masyarakat Melayu purba, maka kita tidak ambil kisah. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment