Wednesday 3 August 2011

Bab Terawih: Baru Tiga Hari dah Kendur

Solat di sebuah masjid di tempat tinggal. Mula-mula memang penuh. Semasa solat isyak, berjejal tua muda dan kanak-kanak sampai tak cukup tempat. Kanak-kanak tak apalah. Biar mereka biasa dan tak canggung berada di masjid. Lepas solat isyak, ada juga orang keluar. Maknanya tak sambung ke terawih sebab solat sunat sahaja.
Masa solat terawih dimulakan kawasan dewan penuh. Daripada baris akhir, tempat saya memulakan solat, akhirnya saya berganjak dan terus berganjak ke saf pertama begitu mudah. Banyak ruang kosong untuk menyelit. Dan ketika solat terawih, walaupun imam tak hafiz, ramai juga yang lelah nak meneruskan.
Biasanya, orang memilih 8 rakaat sahaja. Dapat buat sebanyak ini mereka akan tinggalkan masjid. Soal mereka sambung di rumah atau urusan lain atau sengaja memilih 8, tidak ada perdebatan. Tak perlu diperdebat sebenarnya kerana mereka telah melakukan solat terawih 8 rakaat. Itu lebih baik daripada yang tak buat langsung, contohnya yang sibuk membeli-belah, sibuk di restoran makanan segera, sibuk buang duit beli baju baru, atau sibuk main mercun walaupun diharamkan.
Akhirnya dalam pukul 10.30 malam baru habis termasuk witrnya. Kemudian disusuli tahlilan. Ada nama arwah yang disebut beberapa orang sebab ada borangnya. Perkara ini sudah lumrah di kebanyakan masjid di wilayah dan sekitarnya. Mungkin ada yang kada bid'ah. Akan tetapi yang nak diceritakan ialah, sehingga akhir solat, yang ada adalah satu baris plus 16 orang lain. Jadi, tak ramai. Mungkin mereka mengantuk, esok nak kerja kena bangun pagi. Memang dalam bulan puasa ni, ramai orang mengantuk. Di lantai masjid biasanya orang terlentang keletihan. Tidur sekejap. Masjid tak perlulah bengkeng sangat melarang orang tidur macam ini. Bulan puasa.
Yang patut kita nak bengkeng adalah mereka yang asyik membelek kasut, baju dan macam-macam nak sambut raya. Kemudian belek bunga tiruan. Langsir dan entah apa-apa lagi. Kalau boleh semua nak dibeli. Seorang makcik beritahu saya dia dapat KWSP tak banyak mana, sekitar belasan ribu sahaja. Tetapi semua orang kerubung dia minta sikit. Lama-lama dah tinggal sikit. Bekal untuk tua tak ada. Inilah fenomena masyarakat kita, sesama adik beradik pun tidak simpati. Kalau ada adik beradik yang bekerja, ada gaji bagus, tak payahlah nak berebut harta itu, pinjam ke atau apa. Biasanya dalam bab pinjaman ini orang tak ambil peduli. Inilah kejahilan masyarakat kita. Seperti kita berhutang kepada Allah, iaitu hutang puasa, hutang kifarah, percayalah... ramai orang yang berhutang, tapi tak mampu nak bayar hutang puasa. Jadi, sama-samalah kita bermuhasabah diri.[]

No comments:

Post a Comment