Saturday 13 August 2011

PAK SAMAD SAID BENAR-BENAR SENIMAN MALAYSIA

Seorang lelaki yang bergelar seniman adalah mereka yang prihatin dengan keadaan sekeliling. Orang yang mengaku seniman perlu bersahabat dengan alam, gunakan inletektualisme mereka untuk menggarap apa yang ada di sekitar mereka. Seniman tidak boleh duduk enak-enak menyendar dalam mobil mewah dan ada pemandu. Seniman yang benar adalah yang memerhatikan rakyat. Di Malaysia, ramai penyair dan seniman, tetapi mereka tidak gemar bersahabat dengan alam dan sekitarnya, mereka menjauhkan diri dari masyarakat kebanyakan, mereka hanya memilih majlis besar dan tetamu besar, ada lensa kamera dan ada siaran TV semua. Kalau boleh kehadiran mereka selaku seniman mendapat sorotan meluas.
Seniman yang duduk selesa tidak menyelami masalah rakyat cukup banyak di Malaysia. Tidak ramai yang macam Pak Samad. Dia naik turun bas awam, mudah mencerna masalah masyarakat ketimbang yang duduk menyandar di belakang mobil mewah siap pemandu.
Golongan yang sudah biasa memakai tali leher dan mengenakan bunga besar di dada ketika atur cara majlis, tidak senang dengan seniman yang merakyat gaya Pak Samad. Orang marah sebab dia itu Sasterawan Negara, siapa yang beri anugerah? Memanglah, ini adalah mentaliti penjajah, minda Melayu dan seniman cuba dijajah oleh minda Melayu dan Umnoisme. Mereka fikir janggal kalau penerima anugerah melawan pemberi anugerah.
Mudah ceritanya. Siapa yang memberi anugerah sasterawan negara itu? Bukankah ia idea sasterawan dan seniman sendiri yang mengajukan kepada pihak pemerintah agar menganugerahkan gelaran kepada seniman. Dipilihlah seniman yang ada, apabila semua telah diberi anugerah, siapa lagi yang akan terima anugerah? Seperti SEA Awards yang juga melibatkan dunia seniman. Sekarang siapa lagi yang akan menerima anugerah kalau semua penulis yang mapan telah menerima anugerah, mulalah penulis pelapis yang terima anugerah. Kita memang ramai penulis, tetapi yang berjiwa seniman seperti Pak Samad tak ada.
Penulis hari ini suka berdampingan dengan pemimpin UBN untuk mencari ketenaran dalam dunia yang kecil. Mereka rasa megah kalau dapat duduk bersama Pak Jib dan Mak Ros. Ini seniman yang gemar menempel. Hakikat seniman, mereka tidak perlu mendekati golongan VIP atau menumpang kehidupan mereka. Seniman tetap seniman.
Dunia seniman tidak setakat menulis cerpen, novel, artikel budaya dan sebagainya. Seniman meliputi apa saja bidang kesenian. Seniman makin melebar, maka ada persatuan Seniman, sayangnya yang dikatakan seniman adalah orang seperti Jins Shamsuddin, atau Aziz Sattar itu. Mereka hanya pelakon filem dan drama. Aziz hanya pelawak konyol. Seniman perlu lebih dari itu. Ramai seniman takut bercakap yang menentang arus. Semua senada dengan Umnoisme. Takut sangat nasi tak ada dalam periuk. Inilah hakikat seniman kita hari ini. Orang yang menongkah arus seperti Pak Samad memang tak ada. Orang pencen DBP pun tak berani bersuara, mereka rasa macam UBN juga.
Apabila Pak Samad kempen jangan baca media arus perdana, sebenarnya blogger ini dah lama amalkan kempen itu. Dah lama saya tak baca Utusan, Berita Harian, The Star, Strait Times dan juga tak nak tengok berita TV1/2, TV3, TV7 dan sebagainya.
Memang dah tak percaya langsung, sebab saya pun pernah jadi wartawan kecil, dan tak pernah bercita-cita nak berkeliling di kalangan pembesar Umno. Sekali lagi, Pak Samad perlu menggerakkan masa agar atidak menatap jaringan media arus perdana, boikot, biar kaki tangan melayu yang ada tak makan, tak apa, kerana mereka menulis untuk dapatkan upah. mereka menceritakan keburukan orang, memfitnah, biarlah Allah membalas kejahatan mereka jika mereka tak sempat taubat.
Seniman di kalangan artis pula, sudahlah, jangan hipokrit dengan dunia seni yang kecil ini. Tak ke mana nama yang hebat itu. Selebriti tidak sajar dijadikan label diri. Seorang selebriti adalah lebih daripada sekadar menyanyi satu album tak laku, terlalu ramai nak jadi selebriti, sedangkan dunia seniman kita kecil sahaja, tidak sehebat Bollywood atau Hollywood, tidak sehebat Tiger Wood, dan apa lagi yang woods?

No comments:

Post a Comment