Tuesday 16 August 2011

TENTANG GAZA DAN PALESTIN

Sempena malam Nuzul Quran masjid di Gombak Bt.4 adakan sedikit majlis. Imam muda dari Palestin menjadi imam solat terawih 8 rakaat dan witir, kerana ada bicara kecil tentang Palestin dan Gaza. Dibicarakan bahawa Zionis sedang mengorek sebuah terowong di bawah Masjidil Aqsa, kiblat pertama umat islam, sebelum pindah ke Masjidil Haram.
Harapan Zionis agar suatu ketika nanti, masjid bersejarah yang ada kaitan dengan Israq dan Mikraj Nabi SAW itu akan roboh, dan ia dianggap suatu kemenangan Zionisme. Diberitahu bahawa Zionisme memang risau dengan perkembangan terbaru, dan mereka pun tahu di dalam kitab bacaan mereka, bahawa suatu ketika nanti mereka akan kecundang juga. Apalagi disebutkan di dalam hadis bahawa suatu ketika nanti, orang-orang Yahudi tidak boleh menyorok lagi kerana pokok, batu dan kayu akan memberitahu golongan islam bahawa Yahudi ada menyorok di sekian-sekian tempat, pokok, batu dan semuanya arahkan agar Yahudi itu dibunuh oleh orang Islam.
Gaza dikepung sudah lima tahun lebih. Anak-anak Palestin di wilayah itu tetap bertahan, mereka mampu mendirikan Maahad Tahfiz dan menekuni al-Quran. Semua orang belajar al-Quran. Ia menjadi bacaan wajib. Kelebihan orang Palestin, mereka saling bermaafan kerana pernah berlaku semacam perang saudara gara-gara Zionisme. Hamas dan kelompok lain saling bermaafan kerana mereka tahu, musuh sebenar adalah Yahudi.
Tentang Yahudi ini, memang dalam blog banyak dibicarakan bahawa UBN di Malaysia ada kaitan dengan Zionisme, mendapat nasihat, bahkan menggunakan kepakaran dari mereka. Kebenarannya tidak pula disanggah oleh pihak yang berwewenang.
Sungguhpun Gaza dikepung, dan dianiaya oleh Zionis, mereka tetap ingat kepada saudara Islam mereka. Gaza mampu menyumbang untuk korban Gunung Merapi, di Jawa, dan mereka juga mampu menyumbang untuk Somalia yang dilanda kebuluran teruk.
Pembicara juga menasihatkan jemaah agar kurangkan menggunakan produk yang memberi keuntungan kepada Israil.Produk seperti nestle dan milo itu memberi sumbangan besar kepada Israil. Justeru umat Islam di Malaysia tidak digalakkan oleh membeli-belah di Tesco, Carrefour, makan-makan di KFC, McDonald, dan banyak lagi produk yang berkaitan dengan dunia israil.
Jenama terkenal seperti Levi's yang jadi kegilaan anak muda tidak sepatutnya menjadi idaman anak muda menjelang hari raya ni. Banyak produk lain keluaran syarikat yang menyumbang dana untuk Zionisme, dan ramai di antara kita yang tidak tahu, kerana syarikat itu telah terselindung dek orang-orang tempatan yang bersekongkol dan menjadi pengarah syarikat. Semua ini pengelabuan belaka.
Ramai anak muda di Gaza menjadi penghuni tahanan termasuk wanita yang dianggarkan lebih 20,000 orang. mereka meringkuk dalam penjara israil, budak-budak sekolah pun ada yang ditangkap dengan alasan, wajah mereka dikesan pernah membaling batu ke arah tentera Israil.
Kita di Malaysia memang tak rasa apa, tetapi pembicara menasihati, Islam adalah bersaudara, kita semua mempunyai tanah wakaf Islam yang perlu dijaga dan dipertahankan, itulah Masjidil Aqsa. Hanya orang berumur 50-an dibenarkan masuk ke situ, anak-anak muda tidak dibenarkan. Tentu ada alasan mengapa tentera Zionis benarkan yang tua-tua sahaja, mungkin golongan ini tidak agresif berbanding yang muda-muda.[]

No comments:

Post a Comment