Wednesday 3 August 2011

Siapa Lagi Yang Zalim?

Di dalam sejarah kezaliman ada beberapa nama makhluk yang zalim, selain para penguasa yang serakah dengan harta benda di dunia ini.
1. IBLIS. Iblis yang diciptakan dari api, "Dan Kami telah menciptakan jin sebelum Adam dari api yang sangat panas." (al-Hijr: 27). "Kecuali iblis. Ia adalah berasal dari golongan jin. Kemudian ia mendurhakai perintah Tuhannya." (al-Kahfi: 50). Kisah kejahatan iblis ini memang banyak terdapat dalam kitab, dan anda boleh telusuri artikel tentang iblis dalam berbagai blog. Termasuk dalam kumpulan iblis ini adalah manusia dan jin, inilah pengikut para iblis. Iblis memiliki istana di permukaan laut, ada panglima dan ketumbukannya untuk dihantar ke mana-mana untuk menyebarkan fitnah di kalangan manusia, yang pangkat tinggi paling kuat buat fitnah (semak hadis riwayat Ahmad,3/332).
2.QABIL. Telah membunuh saudaranya. "Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya, oleh sebab itu dibunuhnyalah, maka jadilah ia seorang di antara orang-orang yang merugi." (al-Maidah: 30). Kisah Qabil ini sekarang banyak terjadi di kalangan masyarakat Melayu pula. Anak bunuh bapa. Bapa bunuh anak. Adik bunuh abang atau bunuh saudara. Ada yang membunuh seseorang kerana hendak menutup kes yang lebih parah. Ingatlah. "Seorang mukmin akan tetap dalam kelapangan agamanya, selagi ia tidak membunuh orang tanpa sebab." (HR. Bukhari). "Suatu amalan yang pertama kali disidangkan pada hari kiamat adalah masalah pembunuhan." (HR.Bukhari dan Muslim). Orang yang membunuh dikira orang yang zalim.
3.KANA'AN putera Nabi Nuh a.s. Anak ini tidak mahu bersama bapanya naik bahtera untuk menyelamatkan diri, malah dengan sombong hendak lari ke gunung yang lebih tinggi, akhirnya semuanya tenggelam atas kehendak Allah. "Sesungguhnya ia bukanlah termasuk keluargamu yang dijanjikan akan diselamatkan." (Hud: 46). Kisah anak Nabi Nuh a.s. ini memberi gambaran bahawa ikatan kekeluargaan jika tanpa dibarengi dengan ikatan agama atau keimanan tidak ada gunanya.
4.KAUM 'AD. Kaum 'Ad ini menurut al-Quran adalah kaum yang mengingkari tanda-tanda kekuasaan Tuhan, mereka menderhakai rasul-rasul Allah s.w.t. mereka menurut perintah para penguasa yang menentang kebenaran (lihat Hud:59). Kaum ini tidak patuh kepada Nabi Hud a.s. Kaum 'Ad ini apabila hendak menyeksa, mereka menyeksa dengan cara zalimnya (baca asy-Syu'ara: 13).
5.KAUM TSAMUD. Nabi Salleh a.s. menghadapi banyak masalah dengan kerenah kaum Tsamud yang degil dan tidak mendengar kata. Akhirnya mereka ditimpa bencana alam berupa gempa (baca al-A'raf: 78-79) dan (al-Fushilat: 17).

No comments:

Post a Comment