Thursday 21 February 2013

ASMARADANA KLASIK JAWA

Lagu "Asmaradana" nyanyian Tiara Jaque, dalam filem PUTERI GUNUNG LEDANG pernah jadi hit. Saban hari dimainkan di radio swasta. Kalau ada show pun lagu ini dianggap lagu cari makan di kalangan artis.
Ada sebuah buku lama bertajuk SEKS JAWA KLASIK tulisan Hariwijaya. Di dalamnya diceritakan bahawa seni bercinta mereka sebut asmaragama. Ia sudah ada sejak zaman Hindu-Buddha di Jawa. Mungkin ia diadopsi dari kitab lain dari India sana.
Secara harfiah asmara bererti cinta atau percintaan. Manakala gama adalah senggama. Asmaragama ertinya seni persenggamaan.
Orang Jawa klasik membahagikan seni bercinta ini kepada beberapa titik perhatian.
  • ASMARANALA - maksudnya, kedua insan yang bercinta hendaklah saling mencintai, cinta itu muncul dari landasan cinta kasih dari lubuk hati masing-masing. Ketika dua jiwa bergetar maka mereka mendapat kebahagiaan ketika bercinta. Ia bukan saluran untuk keberahian semata-mata, tapi perpaduan dua hati yang saling mencinta dan mendabakan. Nikmat seksual itu diperoleh daripada perpaduan cinta tadi.
  • ASMARATURA - apa dia? Kedua pihak hendaknya dilandasi oleh rasa tarikan dari cantik dan tampan pasangan masing-masing. Pasangan juga kena mengakui ada kebangsaan terhadap pandangan masing-masing, melihat pasangannya cantik, atau pasangannya tampan. Kebanggaan satu pasangan, tidak sama dengan orang lain. Justeru jangan perhatikan orang lain.
  • ASMARATURIDA - maksudnya, kedua insan bercitan akan semakin larut dan asyik-masyuk, bersenda gurau, desah nafas, dan apa sahaja adegan yang menyukakan.
  • ASMARADANA - inilah perkataan yang popular di tempat kita hingga jadi judul sebuah lagu. Maksudnya, syair, puisi, dan kata-kata mutiara yang apabila dituturkan sangat mengesankan di telinga pasangan yang bercinta. Kata-kata yang dilontatkan penuh dengan daya pesona dan daya magis. Wanita yang sudah ada benih cinta akan menyerahkan jiwa raganya.
  • ASMARATANTRA - adegan berciuman di mana-mana bahagian tubuh pasangan. Ini lebih menumpukan kepada teknik bercium dan menikmati ciuman di antara pasangan bercinta.
  • ASMARAGAMA - inilah titik terakhir dalam pencarian asmara yang pelbagai tadi. Ada paduan pihak yang memberi dan yang menerima, itulah hubungan senggama.
Dalam kitab klasik Jawa, unsur lelaki adalah keupayaan atau alat untuk mencapai kebenaran yang agung, manakala unsur wanita adalah merupakan prajina atau kemahiran  yang mebebaskan. Senggama adalah darma seorang wanita terhadap lelaki. Seks dianggap sebagai sumber kehidupan, kunci harmoni rumah tangga, dan kelangsungan bagi keturunan. Justeru itu seks perlu dipelajari menurut kitab tua itu.
Menurut sumber kraton atau istana Jawa, bahawa di dalam kraton itu ada beberapa kitab lama yang membicarakan atau mengajarkan soal seni bercinta dan senggamaan.
Ada pula tari-tarian kraton yang menggambarkan hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya hanya dinikmati oleh kalangan para raja dan kaum bangsawan sahaja.
Kenapa kitab itu ditulis dan dijadikan panduan untuk warga kraton?
Kitab itu bertujuan agar para permaisuri, selir [gundik], atau isteri para bangsawan lainnya dapat membahagiakan suami masing-masing.
Kalau setengah orang suka menyebut kehebatan KAMASUTRA seni bercinta dari India itu, maka di Jawa sudah ada kitab tuanya. Selain itu, ada juga pustaka yang dipanggil SERAT DARMAGANDUL yang juga berkaitan dengan bab suami isteri dan panduan berumah tangga.
Menurut kitab tua itu, isteri sebagai pendamping suami [lelaki] perlu empat perkata, iaitu PAWON, PATURON, PANGREKSA dan hindari PADUDON.
Apa maksudnya?
Pawon maksudnya, isteri itu perlu tahu memasak di dapur. Kalau tak tahu masak, sudahnya nanti suami pula yang jadi tukang masak. Sudah terbalik. Tetapi zaman sekarang sudah banyak yang terbalik begini, suami yang masak, isteri tengok televisyen drama Korea.
Paturon maksudnya, tempat tidur. Isteri kena lincah dan bijak mengimbangi suami di tempat tidur.
Pangreksa maksudnya, penguasaan. Mampu mengelola rumah tangga dan memenuhi kehendak suami.
Padudon pula, pertengkaran dan suka ngomel. Jadi ini yang perlu dihindari. Isteri kena memahami karakter suami.Kalau suami berkarakter api, maka isteri kena karakter air. Jika karakter api dengan api, musnahlah jadinya. Ia hanya perlambangan dalam falsafah kerukunan hidup suami isteri menurut versi Jawa. [Sarian dari LIBERTY, ed.2437, 2011].

No comments:

Post a Comment