Tuesday 5 February 2013

SYIAH DARI KEJAUHAN [2]

Saya teringat pada sebuah wacana tentang buku yang disusun oleh isteri Kang Jalal, orang kuat Syiah di negara jiran itu, tokoh yang diundang membedah buku mengkritik habis-habisan buku itu.
Kang Jalal rupanya kepayahan hendak menjawab apa yang dilontarkan oleh panel. Lalu dia lebih senang kalau dapat beberapa persoalan yang dibangkitkan itu dijawab secara bertulis. Dia akan menjabarkan lebih panjang lagi.
Sesuatu yang menarik, di majlis itu turut disebutkan bahawa buku DIALOG SUNNAH SYI'AH [cetakan 1983] dianggap sebagai suatu kekeliruan.
Kerana khabarnya, buku yang asalnya dalam bahasa Arab [AL-MURAJA'AT, A.Syarafuddin al-Musawi] itu hanya diterbitkan setelah ketiadaan Asy-Syaikh Salim al-Bisyri al-Maliki.
Setelah beliau meninggal baharulah buku itu diterbitkan. Itulah khabar yang banyak disebarkan berkaitan dengan buku yang diharapkan dapat mencari titik persamaan antara Sunni dan Syi'ah.
Buku yang telah beredar lama sejak tahun 80-an ini sebenarnya diterbitkan bagi mententeramkan keadaan agar Syi'ah itu dipandang biasa-biasa sahaja, meskipun bukan tidak ada yang usaha pihak tertentu agar Syi'ah itu diberi ruang untuk menjadikan umat memiliki LIMA mazhab.
Apa pun tindak-tanduk Syi'ah yang nampak memusuhi Sunni di tengah kancah pergolakan politik baik di bumi Iraq dan konflik yang berlaku di Syria sekarang, maka orang Sunni begitu bimbang jika memberikan ruang berlebihan kepada Syi'ah.
Lihat sahaja apa yang telah terjadi di Iraq. Amat sukar untuk memulangkan politik Iraq kepada Sunni seperti di zaman Saddam Hussain. Baharulah orang tahu, kenapa Saddam begitu keras ketika mengurusi Iraq sebelum adanya campur tangan asing di Baghdad.
Campur tangan asing itu begitu digemari oleh Syi'ah walaupun secara berdepan mereka cukup lantang mengkritik Amerika dan campur tangan asing di bumi Iraq.
Hakikatnya, dengan tumbangnya Saddam, puak Syi'ah lebih menonjol dan menunjukkan kebencian mereka terhadap Sunni.
Kini Iraq masih "bergolak" kerana masalah Sunni menjadi kelompok minoriti manakala Syi'ah adalah majoriti.
Krisis di Syria menampakkan tembelang sebenar. Jelaslah watak Syi'ah yang selama ini tersorok. Ketika kecil belum diberi kedudukan mereka begitu setia mendukung perjuangan umat Palestin. Mereka seolah-olah bermain sandiwara di pentas dunia.
Apakah jujur lontaran kritik Syi'ah terhadap Zionis? Kita tidak tahu apa akhirnya yang akan terjadi di bumi Syria. Pergolakan di Syria itu perlu difahami berlandaskan dua paksi yang bertentangan tetapi dalam saluran lain ia semacam saling membantu.
Buku DIALOG yang disebutkan tadi, walaupun sudah lama diterbitkan dan dipasarkan, tetapi tidak lama dulu ia diedarkan ke masjid-masjid bagi tujuan melebarkan kefahaman tentang ajaran Syi'ah kepada umat Melayu.
Dalam dunia Syi'ah juga termuat sebuah mitos Imam Mahdi yang versinya berbeza sama sekali dengan Mahdi yang Sunni fahami. Sebuah mitos pun kadang-kadang dijadikan pegangan dan keyakinan Syi'ah, mereka teguh meyakini bahawa ada manusia yang boleh ghaib dan kemudian akan muncul untuk menjadi juruselamat. Ia macam Ratu Adil yang diharap muncul di Indonesia. []
 

No comments:

Post a Comment