Wednesday 9 January 2013

MALAYSIA CURI REOG DAN PENDET KATA MEREKA

RASANYA sampai sekarang kalau membaca apa sahaja bahan budaya dari negara jiran, tulisan kebanyakan penulis sana tetap menyindir dan mengusik masyarakat Malaysia.
Yang paling biasa disebut adalah bahawa kita di Malaysia ketandusan bahan budaya, hinggakan untuk dalam bab tarian, kita sanggup mengambil tarian dari Bali yang dipanggil tarian Pendet untuk diakui sebagai tarian Malaysia.
Maka kita sebagai rakyat Malaysia tercari-cari, di negeri mana tarian Bali itu dipersembahkan? Seumur hidup saya tidak pernah melihat persembahan tarian Pendet itu dipentaskan atau dipertunjukkan di Kuala Lumpur [mungkin kerana acara begini bukan santapan saya lagi] -- maka saya ketinggalan zaman, tidak tahu kalau ada tarian dari Bali diakui sebagai tarian Malaysia.
Usahkan mengetahui tarian itu ditiru oleh masyarakat Malaysia dan diakui sebagai tarian tradisi masyarakat, hendak menyebut Pendet itu pun tidak tahu. Pen-det atau Pendit? Kena tulis dengan simbol fonetik baru jadi.
Itu bab tarian dari Bali.
Kemudian ada lagi tuduhan betapa lekehnya budayawan Malaysia yang asyik menyapu tarian orang lain. Kali ini tarian dari golongan Ponorogo yang dipanggil tarian Reog.
Tarian ini pun tidak pernah saya dengar ada di kalangan masyarakat Jawa di Selangor, sebab saya hanya terdedah dengan tarian kuda kepang, wayang kulit Jawa, seni teater Ketoprak dan seni kompangan lek-lek'an [untuk kenduri sunat terutamanya]. 
Seni budaya ambilan atau bawaan dari Jawa ini pun sudah kehilangan gizi, dan orang tidak minat hendak meneruskan aktiviti seni ini kerana baik kuda kepangnya, wayang kulitnya atau ketoprak, ada unsur-unsur yang berlawanan dengan ajaran agama. Jadi, lebih baik dilupakan terus budaya ini. Membuangnya lebih banyak manfaat daripada terus menyimpannya.
Kenapa dikata demikian? Saya bersetuju dengan pendapat kalangan ustaz di Jawa yang mengomentari tentang kebisingan kalangan budayawan perihal "kemalingan" tarian Reog dan tarian Pendet ini.
Orang Malaysia pandai-pandai mengaku Reog dan Pendet tarian Melayu!
Ustaz itu kata, buat apa nak gaduh fasal tarian yang tidak bermanfaat kepada agama? Tarian yang jadi isu itu adalah tarian kaum paganisme kenapa mahu dikecohkan sangat. Biarlah. Malaysia mahu ambil tarian yang tak berguna, tidak mengapa. Kalau tarian itu memang anjuran agama tidak mengapa, ini hal remeh temeh digaduhkan.
Memang pelik bin ajaib. Saya sendiri tak pernah lihat ada tarian Reog dan Pendet di Malaysia.
Atau mungkin kerana kemuflisan idea pihak Jabatan Penerangan dan Komunikasi atau Kementerian Pelancongan yang secara sewenang-wenang menyiarkan iklan pelancongan siap dengan tarian Reog dan Pendetnya. Inilah mungkin punca mereka menuduh orang Malaysia curi tarian Pendet dan Reog.
Reog ini apa bendanya?
Orang Malaysia tidak tahu apa itu Reog. Kalau tanya kepada orang keturunan Ponorogo di Selangor, mereka pun tak tahu. Tak pernah dengar pun?
Jadi, bagaimana nak kata kita kata tarian ini budaya Malaysia? Kenyataan yang berulang-ulang akhirnya ada orang percaya bahawa orang Malaysia memang MALING hinggakan tarian tak berguna pun nak diakui sebagai tarian tempatan. Ya, tarian Reog dan Pendet. Memang aneh.
Kalau ikut cerita karutnya, patung kuda untuk tarian Reog itu perlu diperbuat pada tanggal tertentu yang berkaitan dengan bulan Suro [Muharam] -- mungkin ada jangkitan isme Syiah zaman dulu. Tujuh tahun lamanya untuk bikin patung seperti "Bagong" itu, daripada bulan Suro bertemu Suro tahun depan, sampai tujuh kali Suro baru siap.
Nah, itu bagi menunjukkan bahawa betapa sakral dan mistiknya patung kuda yang digunakan oleh penari Reog itu. Kuda kepang juga guna patung kuda begini. Kedua-duanya ada persembahan barongan.
Tari barongan ini seperti tarian Singa ketika Tahun Baru Cina di Malaysia.
Barongan tidak popular lagi di kalangan orang Melayu kerana ia hanya mainan di kalangan keturunan Jawa. Setelah ketiadaan jurulatih permainan itu, ia terbiar pupus.
Selain dua tarian itu, ada lagi yang diCURI oleh orang Malaysia dan kemudian diakui sebagai milik Malaysia, misalnya dalam bab masakan.
Dalam bab masak rendang pun masih belum selesai. Padahal ia berasal dari Sumatera. Masakan rendang itu kemudian diubahsuai mengikut siapa yang masaknya. Rendang cara Jawa lain, cara Banjar lain, cara Kedah lain, cara Acheh lain, cara Peranakan lain, cara mamak lain, dan cara negeri-negeri pun lain.
Di sana, orang kata rendang pun telah dicuri dan diakui sebagai masakanan tradisional Malaysia, sama halnya dalam isu cerita rakyat Malaysia. Cerita Malin Kundang bukanlah cerita rakyat Malaysia, sebab cerita rakyat Malaysia ialah Kisah Si Tanggang.
Bawang Putih Bawang Merah pun bukan cerita asal Malaysia. Justeru dalam bab aku mengakui ini, memang tak ada kesudahan, tolak campur, dharab bahagi -- Malaysia tidak mempunyai apa lagi. Semua diboyong dari luar. Lagu RASA SAYANG HEY pun bawaan dari luar.
Hanya kita tidak dengar ada orang dari negeri China kata orang Cina Malaysia curi tarian Singa mereka! []



1 comment:

  1. (Bahasa Indonesia)
    Bukan masalah agama yang dipermasalahkan tetapi masalah budaya kita Indonesia, jika anda pergi ke Indonesia jangan hanya pergi ke Jakarta, dengan hormat saya meminta anda untuk pergi ke Jawa Timur, Bali, Maluku, dan lain-lain, di sana kebudayaan masih asli belum ada perubahan, anda bisa membuktikan sendiri bahwa kebudayaan yang anda sebutkan di atas berasal dari nenek moyang kami, Indonesia dan kebudayaan itu bukanlah kebudayaan yang baru dibuat/dikarang tapi ASLI dari Indonesia.

    (English)
    Not a religious issue but a problem in question our culture of Indonesia, if you go to Indonesia, do not just go to Jakarta, I respectfully ask you to go to East Java, Bali, Maluku, and others, there are still indigenous cultures has been no change , you can prove to yourself that the culture that you mentioned above comes from our ancestors, Indonesian culture and that culture is not a newly created / crafted but ORIGINAL from Indonesia.

    (Malayu)
    Bukan masalah agama yang dipermasalahkan tetapi masalah budaya kita Indonesia, jika anda pergi ke Indonesia jangan hanya pergi ke Jakarta, dengan hormat saya meminta anda untuk pergi ke Jawa Timur, Bali, Maluku, dan lain-lain, di sana kebudayaan masih asli belum ada perubahan , anda boleh membuktikan sendiri bahawa kebudayaan yang anda sebutkan di atas berasal dari nenek moyang kami, Indonesia dan kebudayaan itu bukanlah kebudayaan yang baru dibuat / dikarang tapi ASLI dari Indonesia.

    (Use: Google Translate)

    ReplyDelete