Sunday 20 January 2013

SUDAH ADA MAKANAN UNTUK GELANDANGAN

Rupa-rupanya gelandangan kota beruntung sekarang.
Selama setahun ini [2013] pihak tertentu yang prihatin telah menyediakan makanan untuk golongan asnaf, tidak kiralah mereka itu Islam atau bukan Islam.
Bagi yang bukan Islam diharapkan ia akan mendekatkan mereka kepada cara Islam yang ditunjukkan, semoga mereka terpikat dan diberi hidayah.
Kena ingat, ini bukan bab makan sahaja.
Tadi ketika meninjau kawasan itu, yang bersebelahan dengan pejabat Perkim Jalan Ipoh, ramai juga mereka yang menghadiri kuliah harian di Perkim ikut makan di situ.
Bermakna kuliah Perkim sekarang tidak perlu sediakan nasi bungkus seperti kebiasaannya. Semua sudah dihalakan ke sebuah persatuan yang mengendalikan dengan biaya dari pihak jabatan tertentu.
Jadi, alhamdulillah.
Sebenarnya bukan apa, selalunya apabila pengagihan makanan dibuat di Perkim, sampai tolak menolak, ada yang tak dapat kehampaan.
Sekarang, mereka boleh makan sampai kenyang, terpulang nak tambah nasi atau tidak. Sudah jadi kebiasaan orang kita mesti nak pekena nasi.
Ramai juga kalangan budak guard yang tumpang sekaki ke situ tadi. Semua dapat jimatkan duit pinjaman kalau mereka dapat pinjaman harian.
Makanan yang disediakan itu adalah untuk fakir miskin, termasuk golongan gelandangan yang makan tidak menentu. Maklum mereka hanya berumah di kaki lima kedai, berumah di bawah jambatan atau berumah di jejantas. Jangan marah, Malaysia memang negara hebat. Yang bergaji RM150,000 sebulan bukan tahu masalah orang lain.
Orang yang hartanya sampai puluhan billion itu tidak tahu pun di negara ini ada orang kelaparan tak makan. Ini fakta. Hanya tahap kebuluran itu tak ada lagi.
Kesan daripada makanan percuma yang diagihkan dari pukul 12.00 tengah hari hingga 4.00 petang itu, nampak sekali. Ketika solat di Masjid Pakistan KL tadi, tak kelihatan golongan gelandangan tersadai di situ. Mungkin semua sudah rasa cukup. Padahal tadi ada majlis baca Yasin dan kemudian jamuan nasi briyani di tingkat atas masjid berkenaan.
Tidak nampak ada orang berrebut-rebut dan berjejal. Keadaan tenang. Itulah kesan daripada pemberian makanan percuma yang disebutkan tadi. []

No comments:

Post a Comment