Monday 18 March 2013

BENDERA PARTI POLITIK DI SANA-SINI

Kali ini nak cerita tentang pilihan raya, cerita misteri, mistik, tangkal, khadam kita sambung lain kali. Begitu juga cerita Lahad Datu, saya tak mahu ulas lagi. Lagipun saya tengok dan dengar dari jauh. Tak pergi pun masuk ladang sawit tengok itu dan ini.

JANJI DITEPATI
Yang benar-benar saya tengok di Kuala Lumpur la ni, dinding bas pun dah ada iklan tentang Janji Ditepati dan berbagai bantuan atau perkhidmat yang didakwa sebagai mendahului rakyat.
Di KL ni, saya tengok restoran rakyat tu tidaklah padat, kecuali kalau masa rehat bebudak pejebat berdekatan, yang lainnya tak masuk situ, ramai yang kata "segan" nak masuk kedai macam itu, sebab nanti secara tak langsung sudah timbul pelabelan [label], "Oh, ini mesti penyokong gelombang biru!"
Sebenarnya bukan sahaja restoran, gerai atau apa sahaja perkhidmatan jika menggunakan logo atau lebal yang menandakan ia milik sesebuah parti dalam bidang perniagaan ia tidak sesuai sama sekali. Contoh kedai Rakyat 1Malaysia yang saya lihat, kurang sambutan, atau lokasi tidak strategik, orang ramai ada banyak pilihan untuk membeli di mana-mana.
Tinjauan di kedai itu pun menunjukkan barangan yang dikatakan murah tidaklah murah. Hanya media milik pemerintah selalu memanjangkan isu murah ini berlebih-lebihan, sedangkan mereka sendiri tak jenguk pun kedai Rakyat yang dimaksudkan.
Sebuah kedai jual kain di tengah ibu kota, tidak perlu memakai uniform dengan lambang 1Malaysia. Mereka bukan kaki tangan kerajaan pun, hanya jurujual. Apabila logo 1Malaysia dipaparkan di dada, pelanggan yang tidak "sebulu" dengan perlambangan itu akan mencari kedai lain. Maka berbahagialah mereka yang buka gerai, buka kios, buat perkhidmatan apa sahaja, andainya mereka sangka dengan logo 1Malaysia itu orang akan berduyun-duyun singgah ke situ.
Masyarakat kota memandang lain kepada logo parti politik dalam perniagaan. Sekalipun tanpa logo, orang ramai sudah tahu, ini supermarket menyebelahi sebelah mana.

SERUPA KITA
Rakan saya yang pernah mengurut seorang tauke supermarket besar yang ada cawangan di Chennai pernah cerita betapa menyampahnya dia mengurut tauke yang satu ini. Dia banyak cerita sambil diurut seluruh badan. Dia kata, "Awak tau ka? Itu Mahathir serupa kita orang jugak dia bukan Melayu, dia mamak jugak! Dia banyak pandai. Kalau dia pegang itu Indonesia, mesti Indonesia hebat!"
Kawan yang sedang mengurut rasa nak muntah. Tapi dek kerana kerja mengurut itu sudah jadi agenda sebulan sekali, maka dia bertandang juga ke rumah tauke yang terletak di sebuah bangunan tinggi, kena naik lif untuk ke situ. Terbukti, tauke ini siap paparkan gambar pemimpin Umno termasuk orang yang dipuji tadi.
Gambar itu tak akan diturunkan, macamlah dia tu pendukung parti yang hebat. Padahal sokongan dia bukan kerana parti, sebaliknya hendak berniaga.
Kemudian menjelang nak pilihanraya kali ini bendera Umno dan BN sudah dipacak siap-siap, konon itulah tempat gerakan mereka. Kenapa mereka pacak awal? Mereka bimbang tempat itu nanti dipacak oleh orang lain pula.

BENDERA
Dalam bab bendera, kalau boleh pihak PR jangan pacak apa-apa dulu. Tengok dulu sejauh mana hebatnya bendera biru dan yang bercap keris itu dipacak. Biasanya, yang pacak kemudian boleh mengatasi pacakan yang terawal.
Ini strategi namanya. Jangan kecoh kalau nampak gelombang biru. Biarkan. Lagipun yang nak mengundi bukannya bendera. Bendera tak reti berfikir pun. Kalau dipacak di situ sepanjang zaman pun, ia tidak jadi apa, akhirnya hancur juga kena hujan panas. Yang kita mahu pengundi yang hatinya tak akan berubah sekalipun dapat "sekilo" gula-gula politik.
Bendera parti yang berkibaran juga menandakan ada acara tertentu di situ. Biasanya acara yang diadakan oleh pihak UBN jauh lebih besar dan hebat kalau hendak dibandingkan dengan acara anjuran PR.
Bagaimanapun, meskipun acara PR kecil, sambutan dari pendukungnya boleh tahan. Bandingkan dengan cara yang UBN lakukan, ia semacam acara "kerahan" hanya bertujuan menyenangkan pemimpin yang diundang.
Selain isu bendera, rakyat sekarang hairan, kenapa pula baru sekarang mereka sibuk nak bagi itu dan ini? Kenapa dua tahun dulu tak nak buat? Sama halnya, kenapa apabila ada pilihanraya kecil, atau pilihanraya umum mereka nak keluarkan "versi" baru video lucah?
Sepatutnya mereka memproduksi video ini sepanjang masa, tak payah tunggu pilihanraya atau apa pun. Jika ia diwujudkan ketika masa tertentu, jelaslah, video itu hanya ciptaan orang-orang tidak berilmu. Orang berilmu tidak akan memiliki benda begitu, tidak mahu subahat, tidak mahu sebarkan, apa lagi itu sebaran dari golongan orang fasiq. Tak payah nak selidik dan nak tahu siapa dan dari mana sebaran itu datang. Kalau video begitu dan lakonan konon dari tokoh yang itu, rakyat sudah tahu jawapannya. Ia adalah idea daripada makhluk yang bejat moralnya, makhluk yang setia dengan budaya hedonisme.
Berbalik kepada cerita bendera, yang tak sedapnya, ada bendera boleh dipacak di kawasan sekolah, masjid dan surau. Lainlah kalau ia milik persendirian atau milik parti tertentu. Bukankah lebih baik diisytiharkan sahaja bahawa masjid sekian milik parti sekian. Dengan cara itu bolehlah jemaah mencari mana masjid yang bersuaian dengan citarasa mereka. Itupun selepas takzirah hari minggu lepas, di sebuah masjid ada jemaah kata, "La, kan ini masjid Barisan!" Patutlah ketika tazkirah ada 16 orang sahaja. Ustaz bersuara lantang, siap menyanyi lagi, tetapi sambutan macam itu juga. AJK pun tak kelihatan. Hanya kalau bermajlis, berupacara baharulah mereka tampil, siap pakai baju Melayu, lengkap, sedondon, "terima kasih atas kedatangan Dato..." maka disebutlah apa jawatan politiknya. Sepatutnya tak payahlah sebut. Tetapi itulah resam orang Melayu kita di mana-mana. Jadi, kalau bendera dipacak depan masjid pun tak kisahlah! []


No comments:

Post a Comment