Saturday 23 March 2013

MEMUJA SYAITAN DALAM KESIHIRAN

Kadang-kadang pelik juga kalau memikirkan soal perdukunan ini. Seseorang yang bergelar dukun mempunyai kemahiran memuja benda dan kemudian konon akan dikunjungi sejenis makhluk yang dipuja dan disepakati untuk membantu pemujanya. Soalnya, ada orang bertanya adakah pemuja itu nampak ada sesuatu yang datang di depannya, atau sesuatu yang dipuja itu memasuki dirinya dalam bentuk rasukan?
Berikut dicatatkan bentuk pemujaan dan kaedah pemujaan yang biasa dilakukan para si pintar ilmu di dalam dunia kesihirannya.

[1]. MENYERUKAN NAMA TERTENTU.
Kaedahnya dengan menyeru nama jin, dewa-dewa, makhluk halus, panglima atau roh-roh yang telah meninggal. Selain itu mereka juga menyeru nama wali-wali atau orang-orang soleh dengan kaedah yang menyalahi; atau menyeru suatu "entiti" yang tidak diketahui makna dan gerangannya. Yang menjadi soalan, adakah dukun penyeru itu kenal dengan makhluk yang diseru, atau nama itu hanya berupa hafalan sahaja? Sudah tentu penyeru akan memanggil tokoh yang biasa diseru, atau dengan kata lain dia memilih nama-nama yang mudah dihubungi. Baik bagi masalah apa pun, dia akan menyeru nama yang sama tanpa disedari oleh pasien yang bersila di depannya. Lagipun, pasien tidak terfikir pun hendak menyelidik hal-ehwal nama yang diseru. Tambahan pula, mantera yang dibaca dengan alunan suara dan lenggoknya tidak dapat ditangkap oleh pasien yang berhajat. Lebih baik pasien tidak tahu apa benda yang dia manterakan. Ini lebih baik.

[2].KORBAN ATAU TUMBAL
Ada berbagai jenis tumbal yang disanggupi oleh orang pintar untuk melayani hajat seseorang. Sebagai perantara pak dukun akan merujuk kepada pasien yang berhajat, apa kesanggupan mereka untuk dijadikan sarana tumbal? Kena terangkan satu persatu, entah tumbal nyawa diri sendiri, nyawa ahli keluarga, nyawa musuh ketatnya, tumbal bayi dalam kandungan isteri atau tumbal lain yang lebih ringan. Biasanya, korban atau tumbal ini berupa sembilan haiwan dengan ciri tertentu, baik ayam, burung, kambing, lembu atau kerbau. Selain itu pasien kena sediakan bahan makanan tertentu konon yang digemari oleh makhluk yang telah disepakati itu, seperti kuih-muih tradisional, bunga beberapa jenis dan wangi-wangian. Ada juga yang memerlukan organ makhluk hidup termasuk manusia atau darah.

[3].SYARAT KHUSUS
Baik pak dukun yang menjadi pembimbing pasien yang berhajat, maka dia kena menjalankan pertapaan di tempat tertentu mengikut jumlah masa yang ditentukan pula. Ada yang kena berpuasa seperti amalan dukun Kejawen. Pendeknya, gara-gara melayani kehendak makhluk [syaitan] itu, dukun dan orang yang berhajatkan sesuatu "ilmu" sanggup melakukan tirakatan di mana-mana, sanggup melakukan perbuatan keji dan kotor. Dan untuk melayani syarat khusus ini ada yang kena sediakan jamuan, atau juadah istimewa pada pandangan mistik berupa sajian yang ditetapkan, itu sajian untuk syaitan, kalau ada kepala kerbau balar, atau kambing hitam pun, ia sekadar diletakkan di atas dulang khas. Ketika melakoni tirakatan termasuk puasa yang macam-macam, mereka juga membacakan mantera yang diajarkan bagi memantapkan agar perolehan yang dihajatkan itu lebih cepat. Ayat-ayat mantera yang kalimatnya ganjil dan pelik dilafazkan berulangan ada yang mengikut bilangan tertentu bagi mengisi masa terluang duduk di tempat sunyi atau menyepi [khalwat].

[4].MANTERA DAN JAMPI
Seperti disebutkan di atas, mantera yang disebutkan adalah menurut langgam puitis gaya lama, gaya kuno yang dirasakan begitu sakral. Pembaca mantera menjiwai apa yang dibaca dengan penuh perasaan, penuh penghayatan bagi memenuhi kehendak syaitan yang disepakati tadi. Lafaz mantera boleh jadi dalam bahasa Jawa halus, dan bahasa Melayu biasa tetapi menggunakan diksi perlambangan dan istilah pelik yang jarang kedengaran. Kalau menyebut nama syaitan pun, nama-nama itu begitu pelik dan jarang didengar. Tidak ada dalam buku dan kitab dukun, atau ia memang ciptaan dukun itu sendiri. Dalam bab mantera dan jampi ini mereka tidak peduli sanadnya. Kalau ia diperoleh dari ilmuan yang kaki maksiat, dukun palsu atau kitab tua yang ditulis ketika menurun pun orang tidak tahu. Sanad dalam mantera dan jampi ini tidak diambil peduli pun oleh para dukun. Jika ada yang menggunakan kalimat tertentu berbau Islam, ia hanya perhiasan sahaja bagi mengelabui pasien yang berhajat agar hatinya jadi mantap walaupun hakikatnya dia sedang ditipu.

[5].PENGERAS
Apa yang dikatakan sebagai pengeras sebenarnya bukanlah suatu etika yang telah ditetapkan dalam dunia perdukunan. Lain dukun lain pengerasnya. Ia tidak baku dalam peraturan. Ada yang meminta duit dengan jumlah tertentu. Kalau dia minta RM150 pun orang akan serahkan duit jika kebetulan pak dukun sedang menurun atau pura-pura kerasukan. Dia juga meminta makanan tertentu sebegai pengeras, kalau dia teringin makan nasi briyani Arab, dia boleh minta agar pasien bawakan benda itu. Ada yang berhajatkan jubah, baju Melayu warna merah, hitam dan sebagainya. Ada juga yang meminta pasien membawa benda-benda mistik yang mengarut, hendakkan sterika cap ayam yang kuno, keris kuno, mata tombak kuno yang pernah sentuh darah manusia, mahu batu delima merah, mahu rantai babi, mahu tulang haiwan tertentu --- pendeknya dia minta benda yang pelik dan ganjil agar menaikkan kegerunan pasien terhadap ilmu yang sedang direnangi. Semua ini sebenarnya adalah rekaan pak dukun setelah bersepakat dengan penolongnya dari kalangan manusia atau dari kalangan jin.

Begitulah sekelumit catatan tentang pemujaan dalam dunia sihir setakat yang diketahui. Mungkin ada temuan baru dari sumber pustaka atau perkhabaran di luar sana. Kalau ada penambahan akan kita buat.

No comments:

Post a Comment