Thursday 20 October 2011

BUKIT MALAWATI

Ada orang yang tidak senang dengan sejarah batu hampar di Kuala Selangor. Kenapa? Konon batu hampar itu tempat orang memancung kepala. Musuh yang tidak sebulu akan dipancung dengan senang-senangnya, tapi ini bukanlah hukum hudud atau hukuman qisas yang orang sebut itu.
Ada pengunjung yang buat komentar, konon dulu ada wanita yang berzina telah menjalani hukuman bunuh di batu hampar itu. Bunuh cara bagaimana? Pancungkah? Anehnya, hanya perempuan itu dikatakan telah menjalani hukuman, manakala pasangan zinanya bebas lepas. Jadi orang yang membaca catatan pada papan tanda tentang sejarah batu hampar rasa tak puas hati. Ini kezaliman namanya. Tak kan hanya perempuan sahaja yang dihukum, lelakinya mana? Ada khabar yang tak sahih, mengatakan kerana pihak lelaki itu adalah golongan yang dihormati dan kelas bangsawan lagi. Kasihan sesiapa yang berbuat onar dengan kalangan bangsawan pada zaman dulu. Pihak bukan bangsawan menjadi mangsa keadaan. Agaknya memang undang-undang begitu.
Menyebut batu hampar, suatu ketika saya berada di situ seorang diri selepas solat di masjid bawah sana (dekat tangga nak ke makam diraja).
Kata Pak Raden Puji Masono, di tengah dataran Bukit Malawati itu ada terowong rahsia yang hanya diketahui secara terawangan. Maknanya buat teropong secara mistik ghaib. Adalah mantera dan kaedahnya. Di situ konon tersimpan harta karun. Milik siapa? Mungkin milik orang yang bertelagah dan berperang zaman dulu. Bukankah ia dulu adalah sebuah kubu pertahanan.
Kemudian ada sebuah batu nisan, atasnya, berbalut kuning. Setelah Raden Puji buka (dengan surat kebenaran masuk ke situ, katanya melalui jasa baik Cik Puteri) ada semacam surat rahsia, ditulis pada kulit belulang. Kebetulan benda itu dibawa ke KL dan saya pegang, rasanya keras, tak boleh buka surat wasiat itu, kecuali atas kehadiran Cik Puteri (?).
Inilah di antara sekilas kisah mistik yang ada di Bukit Melawati, Kuala Selangor.






No comments:

Post a Comment