Friday 21 October 2011

ORANG TEATER

Dulu saya dengar seorang teman bercerita, bahawa seorang penggerak teater bangsawan dikenali (nak kata terkenal tak kena) yang tinggal di KL ada mengamalkan ilmu mistik.
Ilmu mistik bagaimana tanya saya?
Menurut seseorang yang rapat kepada seniman teater itu, tokoh ini seperti mengamalkan sejenis ilmu "gelap" mistik, aroma tubuhnya pada waktu malam sangat tengik, nak kata busuk tak busuk, tapi cukup tengik.
Sebaiknya tak diceritakan kepada orang ramai. Akan tetapi teman tadi dah menyembang di sebelah, saya tumpang dengar sahajalah.
Maka, ghibah itu menyebutkan sang suami aromanya terlalu menyesakkan hidung, hingga tak betah. Maka larilah permaisurinya dari kamar peraduan setelah beradu bersama. Maklum dia selalu memegang watak raja dengan tengkolok, keris bak raja betul (teringatkan kawan yang kata nak tabalkan diri jadi Raja Melaka, saya pun tertunggu-tunggu, bila agaknya?)
Kenapa menyesakkan hidung? Si isteri (bekas) mengadu sang suami yang kebangsawan berteater itu berbau sesak (nak kata bangkai tak sedap), maka permaisuri mengesyaki baginda mengamalkan ilmu.
Ilmu apa? Permaisuri pun tidak tahu.
Dan khabarnya sejak namanya melonjak naik kerana anugerah istimewa, dia pun lupakan permaisurinya buat seketika sampai berpisah terus. Jadi sembang yang saya dengar tadi adalah dari bekas permaisurinya. Betul atau tidak, wallahu a'lam. Ini ada kaitan dengan kisah mistik, mainan orang dulu-dulu untuk tujuan duniawi. Ilmu jenis apakah, masih tidak dapat dipastikan, kerana ia adalah misteri.
Teringat saya kepada teman yang jadi pelakon pembantu, jadi pewarung, jadi penarik beca, jadi macam-macam tukang sampuk (pelakon pembantu untuk beberapa scene arwah Zain Yahya). Skrip dia dirombak-rombak oleh tokoh ini dan jadi milik dia. Dulu tokoh ini pesan kepada Zain suruh buatkan skrip drama, dah buat, macam-macam kerenah pula dibuatnya. Entahlah...! []

No comments:

Post a Comment