Monday 10 October 2011

MERAK KAYANGAN DEWAN FELDA

Hari minggu banyak kenduri kahwin. Saya jenguk dua tempat. Satu di dewan komuniti Lorong Ibu Kota Kanan, Taman Ibu Kota, dan dua di dewan Merak Kayangan, Balai Felda, Jalan Gurney. Kenduri saudara mara juga sebelah isteri. Yang saya nak komen, sekarang orang di KL lebih suka anjurkan majlis kahwin di dewan-dewan seperti ini, kalau nak gah lagi di hotel ternama lagi banyak belanjalah.
Memang ramai saudara yang ditemui, ada yang datang dari Negeri Sembilan, dari kawasan Selangor saja dah bersepah, dari Singapura, saudara sebelah mak mertua. Dan dari Gombak yang berkaitan dengan keluarga pengantin perempuan. Dan hujung bulan ini saya nak balik ke Kg Warisan, kenduri kahwin lagi di rumah abang ipar di Tali Air 9 Pasir Panjang.
Hanya yang saya rasa terkilan, majlis perkahwinan begini menjadi wadah orang berdatangan dan pergi, macam-macam stail pakaian. Ada pula yang pakai pakaian sendat, nak jalan pun tak boleh. Ada yang pakai kebaya sendat dan jarang. Macam pesta hiburan layaknya. Muzik moden tidak dialunkan sangat, hanya ada kumpulan nasyid buat persembahan di pentas khas. Ini kira okaylah. Tak ada kugiran atau band macam zaman dulu kalau kenduri kahwin mesti ada hiburan begini.
Kemudian anak-anak buah tak faham, semua orang nak bersalaman.Mungkin mereka tidak faham. Asal jumpa salam, sampaikan dengan pengantin pun nak bersalam juga? Dalam majlis begini, sesuatu yang tak diduga pasti terjadi.[]

No comments:

Post a Comment