Monday 17 October 2011

TEMBERANG ORANG PINTAR

Kalau kita rajin semak iklan perubatan tradisional, kita akan jumpa kenyataan yang bukan kepalang tanggung, indah, meyakinkan, asyik, dengan ayat-ayat cinta produk yang memikat. Dahulu, saya tertarik dengan iklan seorang pintar yang mendakwa sebagai Dato Mahaguru Prof. Dr. dan macam-macam lagi, siap dengan nama berbau Kejawen, tup-tup orang itu apabila dah lama menipu, maka corak penipuan pun makin besar. Dulu tipu pelanggan, melayu yang tak tahu apa, bedah batinlah, auralah, dan macam-macam, lepas tu tipu besar pula.
Rasanya, selain Dato Mahaguru Kraton ini, adas juga seorang lagi yang mengaku sebagai Bomoh Antarabangsa yang buat perniagaan di Kowloon Hotel, JTAR KL. Pembantunya geng jual ubat di Chow Kit. Kisah bomoh bertaraf antarabangsas ini telah didedahkan oleh Din, Pahang, yang katanya kenal sangat dengan bomoh itu. Semuanya menipu. Ambil kesempatan kerana nama selalu terpampang dalam akhbar tabloid yang tak berapa laris.
Penipuan bomoh telah banyak kali didedahkan, Orang kita tidak serik-serik nak jumpa bomoh. Padahal jumpa bomoh dan percaya kata-kata mereka solat tidak diterima selama 40 hari. Mana nak ganti? Padahal orang Melayu paling kemaruk jumpa bomoh Asli di sekian tempat, minta pengasih, minta nombor, ada yang urut batin (Kawan saya Zainal Kastam beritahu, pakar urut batin di Bt 12 Gombak ni, setelah urut jantan, si jantan itu kena test dulu dengan tukang urut batin - maknanya kena ngeseks dulu), bagi yang kemaruk seks tentu akan jumpa orang begini.
Kemaruknya orang kita dengan orang pintar semakin menjadi-jadi. Kemudian ada yang menggelar diri mereka Datuk Baba, Dewa Kewangan, Pakar Tenaga Dalam, Pukulan Jarak Jauh dan macam-macam. Satu lagi banyak pula yang mendakwa berguru di Jawa, paling tidak dengan perguruan Wali 9, untuk menaikkan darjatnya. Maka segala kepandaian dan tipu helah paranormal sakti yang terbiasa dibawa pula ke sini. Maka adalah orang pintar menipu, mengeruk duit orang susah dengan mendakwa kepandaian yang muluk-muluk.
Rasanya Uncle Seekers jadi orang pemberani apabila dia dedahkan watak Dato Johari Mansor, Arief Cakra Alam dan sebagainya. Jika tidak ada pemberani macam Uncle nescaya penipu ini akan meneruskan kerjayanya. Dan saya selalu beritahu kawan-kawan, produk kecantikan yang berbagai nama kini sudah jadi hambar, tak kiralah artis mana pun, terkenal atau tidak, bahkan saya tak setuju ada produk alat kesilahtan gunakan nama Aziz Satar, nama Julie Dahalan, nama siapa-siapalah. Itu bukti, produk itu tidak dapat menarik pelanggan. Dengan gunakan nama artis, produk konon akan mendapat perhatian orang ramai. Targetnya adalah melayu, selagi guna artis melayu, maka melayu diperbodohkan.
Saya teringat akan tenaga dalam dan pukulan jarak jauh. Di Jawa sana, berbagai pendedahan akan penipuan paranormal telah didedahkan. Di Malaysia agak lambat. Dan baru-baru ini saya terserempak dengan Mohd.Osman (Man Copet) di Chow Kit, dia ni tinggal di Kg Periuk, Kg Bharu,KL. Dia kata dia pernah duduk di Pulau Jerejak bersama Omar Din Si Mahaguru Silat, dan Meor Rahman. Saya tak pasti. Mungkin betullah. Lagipun Man Copet ini kata, dia asyik keluar masuk penjara sahaja. Di dalam penjara dia kenal orang-orang itu.
Dengan saya dia mengaku kenal dengan Wak Sukir, Gunawan, Mantri, dan tentu Drs Sulaiman (mantan menteri UBN) yang semuanya hebat-hebat belaka di zaman kegemilangan mereka. Mereka juga ada melakar sejarah tersendiri, seperti juga Man Copet. Walau dulu kaki copet, hendaknya dia berubah. Dia kata, dia ada maklumat tentang Najib. Maklumat apa? Ntah. []

No comments:

Post a Comment