Monday 31 October 2011

KISAH CURI SAWIT

Gara-gara curi sawit jadi kecoh seluruh kampung. Bukan apa, dulu kampung yang satu ini hanya terkenal sebagai wadah kelapa kering dan padi sahaja, kemudian ditokok dengan biji kopi, tak menjadi, tukar kepada koko, gred koko tak bagus, tukar kepada sawit. Hinggakan siapa pun tak jangka, dari kelapa kering menjadi kelapa sawit, dah macam Felda pula layaknya. Kini kalau masuk kampung, kelapa sawit di mana-mana, dah macam Felda atau ladang sawit.
Disebabkan sawit ada harga, sawit yang sudah dikait dan dilonggokkan dicuri dek kaum. Bukan siapa punya kerja. Khabarnya dari tuan punya ladang itu sendiri. Maka kecohlah. Orang itu tuduh si fulan, yang lain tuduh si fulan. Tuduh menuduh menyebabkan hubungan di antara penduduk kampung tak berapa ngam. Apa tidaknya, asyik tuduh orang lain, tup-tup, anak sendiri yang buat hal.
Ini kisah biasa di kampung. Di kampung tersebut (tak payah sebut namalah) memang dari dulu terkenal dengan dadahnya. Jadi kalangan cerdik dan yang tak pandai pun memikirkan kenapa jadi demikian, padahal kawasan itu adalah zon selesa Umno Tegar.
Umno Tegar tak pernah ambil kisah pun dengan masalah dadah. Yang sibuk di KL sahaja. Umno di kampung syok sendiri. Nak jadikan cerita sahabat baik saya di zaman 70-an dulu ramai yang tergolek jadi doktor pakar belaka, mereka suntik lengan dan paha, lepas tu jarum penyucuk diselitkan di celah pangkal pisang. Datang doktor lain pakai jarum yang sama. Itulah punca merebaknya anak-anak kampung tergolek dan kemudian menjadi bahan kajian cerdik pandai dan cerdik bodoh di kalangan cendekiawan negara.
Agaknya ini satu kepuasan kalau melihat orang kampung tergolek. Yang puas adalah semua aparat penguatkuasaan di peringkat daerah, mukim dan kampung, mereka lepas tangan. Mereka hanya tahu serbu dan tangkap. Tetapi punca segala masalah tidak dikenal pasti. Di mana pengedarnya? Waktu bila mereka masuk ke kampung?
Tentang hal ini jangan kiranya anak siapa lagi yang terlibat dengan gejala tak sihat ini, anak kerani ke, anak posmen, anak petani, anak pesawit, anak nelayan, anak cikgu kecik atau cikgu ganal, semua terlibat, pendeknya jangan nak megahlah kutuk sana, kutuk sini, dan kerabat kita pun terlibat sama.
Jadi, berhubung dengan kes curi sawit ini, ada yang diusir dari kampung supaya berkelana jadi calon gelandangan di tengah kota. Gunanya untuk menutup kes curi sawit. Khabarnya, walaupun beberapa orang penagih dah diserkup atas aduan yang menjengkelkan, masih ada kes kecurian sawit.
Soalnya, siapa pula yang mencuri?
Sejak orang kampung ada kebun sawit, lagak kampung sudah berubah. Mereka kaya raya, setiap rumah mesti ada sebuah atau lima buah kereta tersadai di depan rumah. Ada yang macam orang putih tuan punya ladang, kereta ke kebun lain, ke ladang lain, pendeknya hebat!
Di KL sahaja ramai orang hidup melarat. Orang kampung hidup senang lenang. Kalangan yang pencen gomen lagilah hebat. Pendeknya mereka jadi ketua pada segala-galanya.
Akan tetapi, masalah yang menggejala sekarang ialah isu dadah. Ia tidak dapat ditumpaskan kerana rangkaian pengedarnya licik, dan mungkin seperti di tahun 70-an awal ada anak pembesar daerah terlibat sama. Itu yang menyebabkan masalah tak boleh selesai. Datang Khir Toyo pun langsung tgak guna. Masalah tetap masalah. Khir bukan peduli soal dadah di kampung, dia hanya sibuk di Shah Alam dan KL.
Sesekali jenguk kampung, saya dengar celoteh orang kecil di kampung. Celoteh orang besar tak guna. Dia akan cerita yang baik-baik sahaja. Orang kecil kena dengar juga.
Sehingga ke saat ini, masalah kecurian ini memang tak boleh nak kawal. Sebagai pengajaran, lepas potong, kumpulkan dan kemudian angkut sekali dan terus jual. Jangan longgok lama-lama.[]

No comments:

Post a Comment