Friday 21 October 2011

DI CENTRAL MARKET DENGAN ORANG JOHOR

Tadi saya keluar ke Kuala Lumpur, solat Jumaat di Masjid Jamek Jalan Bandar KL. Cadang nak pergi Uda Ocean lepas solat. Borak dengan Abang Husein Ali dan Amin di Masjid Jamek. Masa jalan ke Central Market, terserempak dengan Abang R sedang berborak kosong dengan perempuan, saya terus masuk campur, berdiri tercegat depannya. Itulah Abang R. Saya fikir dia ada di Batu Pahat, tetapi dia sudah ada di KL semula. Dia ni asyik ulang alik, Johor dan Kuala Lumpur.
Saya ajak borak di restoran mamak di Central Market. Hari ini tak ramai orang lepak, lepas Jumaat. Oh, ya tadi kutbah Jumaat cerita tentang derma organ untuk transplant, baik ginjal, injap jantung, tulang, peparu, hati dan mata. Sesiapa pun digalakkan mendermakan organ mereka apabila meninggal kelak.
Dan saya teringat bos saya dulu Ahmad al-Hassan Pang Abdullah, saudara baru, dia meninggal setelah menjalani transplant di China, beberapa tahun lepas tu, timbul komplikasi. Kebanyakan kesesuaian penderma dan yang mendapat organ akan dikesan beberapa bulan selepas pembedahan dibuat. Dulu bos saya ni asyik dialisis seminggu tiga kali. Bos kata, dia sudah sakit buah pinggang sejak usia muda. Dia berkahwin dengan wanita Melayu, Puan Salmah yang kemudian menjalankan business restoran di Bandar Baru Bangi, Selangor. Tak tahu bagaimana Pustaka Al-Has yang ditinggalkan oleh suaminya itu.
Berbalik kepada kisah Central Market, di situ saya mendengar penjelasan Abang R tentang seorang bergelar Datuk. Datuk ni setahu saya dari dulu sampai sekarang masih sayang kepada tali leher, kemeja putih lengan panjang, seluar hitam, kasut kilat, dalam kereta mercedez (memang dia mengidam sejak tahun 80-an lagi) ada kot yang digantung, untuk bergaya, memang Datuk ni kuat bergaya. Orang kata dia jaga imej sepanjang masa.
"Dia bagi tahu aku, kalau ada kenal mana-mana janda kaya dia nak berkawan," kata Abang R kepada saya.
"Janda kaya?" soal saya.
"Dia nak cari janda kaya," tegas Abang R.
"Ini kisah tahun 80-an, dulu pun dia mengidam janda kaya, sampai dapat kahwin adik menteri, memang ramai janda kaya dan tak kaya yang dia pikat dan kemudian kahwin, lepas tu cerai, lari ke utara, dan kahwin lagi, cerai dan kahwin lagi, sekarang nak cari janda pula?"
"Tu yang dia bagi tahu aku!"
"Ini cerita lama tau, mungkin sekarang dia melawa dan bergaya sebab bantuan janda kaya. Memang hasrat dia dari dulu hendak jadi pisau cukur. Selalu perempuan cukur lelaki, tapi sekarang lelaki cukur perempuan sampai habis bulu-bulunya dicukur!" kata saya.
Kemudian saya minta kad perniagaan Datuk hebat ini dan saya salin satu persatu namanya.
Mana datangnya gelaran Datuk kepada bapa dia? Setahu saya bapanya tidak bergelar Datuk pun.
Apa nak hairan, bomoh bedah batin pun boleh guna gelaran hebat Sri Sultan, Nongrogoto, Raden, Datuk, Mahaguru Khalifah dan macam-macam.
"Dapat Datuk dari negeri mana?"
"Melaka!"
"Apa jadahnya Melaka pulak? Melaka mana ada Sultan nak bagi anugerah? Tak kan si Khalil tu bagi kepada dia gelaran Datuk, dia duduk Selangor, asal dari Bagan Serai, dia orang banjar, kenapa Melaka bagi gelaran Datuk?"
"Entahlah, kata Ahmaz Razali seorang penyair kita, nama bapaknya bukan gitu, tapi Si Kadri!"
"Dia ni memang suka tukar-tukar nama, dengan kamu dia berani bagi business card, tapi dengan saya dia tak berani, takut tembelangnya pecah!"
"Kau tahu, masa Hisamuddin buat rumah terbuka di PWTC bukan main orang panggil dia Datuk, siap berdakap-dakapan lagi!"
"Itu tandanya dia orang Umno, kakak ipar dia Umno!"
"Dia ada cerita, pernah bertanding di Hulu Langat, tapi kalah!"
"Elok dia kalah, kalau dia menang saya banyak modal untuk hebahkan problem dia sebenar. Mujur dia tak ikut bertanding jadi Adun di Selangor, kalau tak saya dedahkan dalam blog, siapa dia sebenarnya."
"Tahu pun engkau!"
"Saya kenal dia, hanya sejak dia bergelar Datuk saya tak nak kawan, sebab Datuk tu rekaan dia semata, orang panggil dia Datuk, Datuk, lama-lama melekatlah."
"Ahmad Razali kata Datuk tak betul, dapat dari Melaka!"
"Itulah yang tak logik. Dia duduk Selangor, kenapa Melaka nak bagi. Apa jasa dia?"
Datuk yang satu ini memang suka bergaya. Dan ketika saya menulis untuk blog ini teringat saya kepada kata-kata sahabat saya tadi, bahawa Datuk teringin nak cari janda!
Kalau janda kaya yang beg tangannya sampai RM230,000 sebuah, atau yang hartanya banyak, ratus juta, dia mahulah.
Inilah lelaki yang kaki cukur. Boleh buat drama LELAKI MELAYU TERAKHIR KAKI CUKUR.
Sesiapa sahaja janda kaya yang kahwin dengannya perlu sediakan sebuah kereta mewah, gaya mesti, belanja harian untuk duit minyak dan tol, kemudian sediakan rumah mewah sebab Datuk nak berehat.
Apabila mendengar cerita kawan tadi, saya teringat Cikgu Nijib yang mengajar di Jalan Tun Sambanthan. Tahun 80-an akhir kalau tak salah. Datuk suruh cikgu bangang ni beli sebuah van jenis Daihatsu Hijet, beli atas nama Cikgu Nijib, cikgulah katakan, beli apa je  bank terus lulus. Dah dapat van Datuk inilah yang menggunakan setiap hari, van itu digunakan untuk cari duit, kutip derma secara haram, dapat duit pakai sendiri, kalau ada cek cash pun sapu, duit tunai lagi bagus, dengan van baru itulah dia jual ikan. Van yang harum naik busuk kerana bawa udang dan sotong. Inilah Datuk di zaman gerhananya yang lampau.
Kini Datuk bergaya dengan kereta besar. Tetapi apabila kawan saya tadi beritahu Datuk nak cari janda kaya, saya pun hairan. Kan di dalam Umno banyak janda kaya, pikatlah, tapi entah kenapa dia tak nak kacau pula. Agaknya kalau janda Umno nanti tembelang diketahui.
Khabarnya lelaki ini baik dengan Khir Toyo. Yalah dulu. Khir Toyo pun dah tumbang nak harap apa lagi. Lepas tu dia bagi tahu kawan saya, dia ada enam biji rumah di Selayang, disewakan. Baguslah tu, tu sebab dia nak tambah cawangan, cari janda lagi.
Kisah begini memang cantik untuk diolah sebagai sebuah cerpen, novel atau drama pendek. Ending cerita suruh Datuk tu naik bas turun bas, kunci kereta kena rampas, macam drama Melayu yang ada di TV sekarang. Kebetulan Datuk pun kahwin dengan penerbit filem. Hebat tu. Tu sebab dia bergaya, kenapa tak cari artis janda aje? Agaknya dia tahu artis tak kaya mana, kejap aje kayanya. Masa glamor.
Nampaknya, inilah ragam manusia. Kalau bab bomoh dan pawang menipunya lain, bab gila Datuk ni lain pula penipuannya. Wallahu a'lam.[]

No comments:

Post a Comment