Wednesday 19 October 2011

FALSAFAH DENGAN JAAFAR DBP

Tadi semasa masuk ke pasar Chow Kit, KL, saya terserempak dengan Jaafar Rahim, mantan petugas di DBP, yang asyik menekuni karya falsafah. Dulu saya fikir kawan ni nak bikin buku tentang falsafah yang berat-berat sebab dari dulu saya selalu tengok Jaafar ni suka kepada karya falsafah. Hingga suatu ketika dulu saya pernah berebut-rebut buku terpakai yang koyak sikit cover depan atau belakangnya, saya pun kumpul buku falsafah juga. Kekadang buku yang saya pinjam di Perpustakaan pun Jaafar nak pinjam, dia bawa balik, saya suruh dia fotostat je, hingga saya pergi DBP nak dapatkan buku tu balik. Dah lupa apa judulnya, tetapi ada kaitan dengan dunia filsafat.
Filsafat yang islami ketara kurang diketekuni, tetapi yang membarat itulah yang ada. Kebanyakan cerdik pandai kita di universiti menggeluti karya besar filsafat dari wadah Barat. Tetapi kalau mahu dibilang filsafat sangat pun tidak, ia hanya menjurus kepada bidang kajian sastera dengan pendekatan Barat, kerana teori sastera memang dicuplik dari sana.
Kegiatan bicara kritikan sastera yang menggunakan teori besar di negara kita sudah menurun,menurun dengan ketuaan kepada semua pembicara yang ada. Tidak ada pengganti. Dulu orang bicara tentang pendekatan intertexual, memang menarik, dan satu hal yang menarik perhatin pembicaraan tentang heteronomies, pembicaraan tentang hudhuri yang terasa dekat kepada intertexual Syiah.
Suatu ketika oraqng asyik berbicara tentang strukturalisme di dalam pembedahan karya, kemudian membuat semacam comparative study tentang teks. Dalam teks dan luaran teks. Dan berbalik kepada Jaafar tadi, saya teringat tulisan beliau tentang hermeneutiks kerohanian dan aplikasinya terhadap Mantiq at-Tayr (Abdul Ahmad, Kesusasteraan Bandingan Sebagai Satu Disiplin, DBP,1994). Ada tulisan Jaafar yang sedikit ada kaitan dengan bidang yang dia minat. Sayang benda itu tidak ditekuni lagi, kerana sudah tinggalkan meja DBP, tapi buku masih bersusuk di rak-rak.Hermeneutiks ini macam tafsir dan takwil. Itu sebab apabila anda berbicara tentang Islam Liberal, salah satu upaya kelompok ini adalah hendak menggunakan kaedah hermeneutiks ini membedah al-Quran. Kalau boleh apa salahnya, tapi kena tahu bahasa al-Quran, bukan menjenguk al-Quran dari perspektif Barat, menukik pendapat kaum orientalis yang memang hebat-hebat dalam bidang pengkajian al-Quran.
Bahkan bukan tidak ramai di kalangan cerdik pandai Barat yang menggumuli al-Quran langsung jatuh cinta kerana mereka tidak dapat menolak lagi kehebatan isi al-Quran dengan penalaran hermeneutiks yang digagahi cerdik pandai dengan berbagai pendekatan. Mantiq at-Tayr(maksudnya Persidangan Burung-burung) ini bukan karya besar Farid al-Din Attas yang berbau Parsi (Syiah). Dia penyair sufi. Menatap karya puisi sufi Parsi memang terlalu muluk-muluk, melankolik, syahdu rindu, apa pun kepenyairan mereka berbeza wadah dengan manusia penyair di bumi Nusantara ini. Barangkali kalau puak Islam Liberal mahu membedah al-Quran menurut acuan dan cara hermeneutiks ia sukar diaplikasikan, justeru, lebih baik membedah puisi sufi Parsi.
Itulah Jaafar Rahim yang mula saya kenal sewaktu saya di USM menghadiri seminar teknologi wajar anjuran syarikat kami di Pulau Pinang bersama CAP (Persatuan Pengguna Pulau Pinang). Sejak ini saya kerap berjumpa dengannya di Masjid India kerana "berebut buku" siapa dulu datang dia dapat. Kebetulan banyak buku filsafat yang saya peroleh di situ.[]

No comments:

Post a Comment