Thursday 13 October 2011

TABLIGH

Ntah berapa kali pintu rumah diketuk. Ada sahaja budak tabligh nak ajak saya pergi berjemaah di masjid atau surau. Ada majlis agama. Fikir tentang iman. Dan kebiasaan orang tabligh mereka akan bicara tentang bab iman dahulu. Dan dalam kitab susunan ahli hadis dari India, Maulana Zakariya al-Kahdawali itu, memang bab iman dulu yang dibicarakan, maka ahli tabligh pun apabila jumpa orang akan mengajak agar itu itu berfikir atas perkara keimanan. Ini yang penting.
Saya malas nak layan, sebab saya dulu rajin join mereka di Masjid India, ketika di Penang di Masjid Benggali, padahal pejabat kerja saya dulu (Pustaka al-Has) di Taman Seri Petaling, dekat masjid tabligh. Kaedah budak tabligh ni mengajak orang pergi surau atau masjid, kalau orang dah pergi surau dan masjid, mereka akan ajak abang atau pakcik tu keluar KE JALAN ALLAH.
Mungkin orang rasa hairan, keluar ke jalan Allah itu ke mana?
Orang yang diajak, akan disenaraikan dalam kumpulan untuk kerja dakwah, fikir atas iman. Pergilah dari lokasi tertentu ke lokasi tertentu. Ketuk pintu ajak ke masjid, kalau orang itu baru balik dari masjid kena pergi lagi sebab nak dengar budak-budak tabligh bercakap tentang IMAN.
Kitab pegangan para tabligh baik di Malaysia atau Indonesia adalah FADHILUL AMAL susunan Maulana Zakariya. Ke mana pun pergi mereka pasti tidak lekang dari kitab itu, padahal Maulana Zakariya juga merujuk kitab hadis lain.
Teringat saya, ketika join jemaah sana, tapi saya tak keluar pikul kuali dan cerek atau selimut macam orang lain. Saya berkampung di Masjid India, tidur di situ.Makan satu talam. Sedap.Ketika tidur himpit-himpit tu, ada pula mamak berkaca mata tebal usia 70-an pandai pula nak usik "anu" jemaah lelaki lain yang tidur berdekatan. Bahaya juga budak tabligh ni kata hati saya. Hal ini saya rahsiakan, tak cerita pun, hanya dalam blog ini.
Ketika majlis taklim taklum, khaguzari, saya ikut sekali. Suatu ketika ketika diminta baca kitab Maulana Zakariya saya pun bacalah, semua orang lain duduk mendengar sambil angguk-angguk kepala, inilah gaya budak tabligh ketika mendengar hadis dibacakan, dah sudah saya pun bicara tentang hadis tadi, dan akhirnya saya nasihatkan geng tabligh supaya membaca juga kitab-kitab lain selain buku Fazilat Amal yang diusung ke sana-sini. Apa dah jadi, esoknya, ada seorang lelaki panggil saya, jangan join tabligh. Dan sejak itu, saya jauhkan diri dari dunia tabligh sebab ilmu agama tidak berkembang kalau satu kitab sahaja yang jadi pegangan. Patutlah di Indonesia sana, tabligh dikritik habis-habisan. Ada yang kata ia menjurus kepada kesufian. Okay, cukuplah setakat ini. []

2 comments:

  1. Salam, terima kasih diatas komen yang diberi. Anda ada pandangan dan tafsiran tersendiri. Penulisan anda boleh berjaya kalau diasah lagi. Semuga anda sukses dengan bidang yang diceburi.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Uncle. Anda telah melakukan sesuatu yang terbaik untuk memadatkan pembicaraan tentang dunia mistik dan keparanormalan. Saya mengikuti perkembangan anda.

    ReplyDelete