Monday 6 August 2012

CARI KAMERA DIGITAL PULAK!

INIPUN SATU HAL JUGA, selain kuih, biskut, kek dan macam-macam jenis, dan belum bab randang, randang tuk nenek semua, ada yang sibuk hiasa kereta. Yalah nak tayang masa raya ini kan?
Ada pula sibuk tukar macam-macam gajet yang ada. Suka hatilah asalkan bahagia.
Dan ada yang ronda-ronda nak cari kamera digital. Tak kiralah apa jenama pun, dan apa saiz pun.
Dan tak kurang juga yang tawarkan kamera yang jarang diguna. Tak ada masa nak kelek kamera pun. Sobat ada menawarkan kamera Canon 1000D, keadaan masih baik, jarang guna, nak kelek leceh, kena sandang beg kamera semua, dia nak jual katanya sesiapa yang berminat - harganya? Tengok kedai dulu berapa, siap dengan kasut baterinya.
Sebenarnya, siapa yang rajin ronda tempat jual barang 2nd hand, mereka boleh pilih kamera jual murah seperti kedai yang menawarkan pembelian barang terpakai dan menjual semula di Ampang [belakang Ampang Point].
Sesiapa yang ada barang terpakai, tak kiralah laptop ke, gitar elektrik, keyboard, keperluan dapur, kamera digital, boleh bawak ke sana untuk dinilai.
Hanya sayangnya, mereka membeli barang seperti tak bernilai. Contoh, sebuah jam berjenama yang harganya RM4000, di kedai barang terpakai ini mereka berani beli RM900 sahaja. Susut nilai barangan anda begitu teruk dan tak berharga sekali. Laptop anggaran RM1800 umpamanya dengan keadaan yang masih elok, mereka beli RM300 sahaja!
Apabila barangan anda sudah ditolak ke kedai itu, mereka akan jual semula dua kali ganda harga beli. Jika dia beli jam tangan dengan harga RM300, nanti benda itu akan dipamerkan dan dijual dengan harga RM700 lebih. Walaupun mereka kata harga dua kali ganda, mereka sebenarnya menjual dengan harga lebih dari itu.
Inilah laporan yang diberikan oleh seorang warga Indonesia yang mengatakan rugi kalau jual barang terpakai ke kedai begitu.
Dan saya syorkan dia jual sendiri di pasar karat Petaling Street. Jika kedai yang menjual barang terpakai itu beli dengan nilai RM300, rasanya di pasar karat, harga barangan terpakai itu boleh dijual lebih dari itu. Aha! []

No comments:

Post a Comment