Friday 17 August 2012

KOMEN PAK LAMBUK

KATA PAK LAMBUK [seorang pakar terkenal bikin bubur lambuk yang dipelajari di Havard University, balik kampung jadi tukang masak bubur lambuk profesional], masih ada bebudak dan orang berumur yang masuk ke masjid dengan memakai pakaian bertulisan.
Katanya, kalau tulisan itu di bahagian dada tak mengapa, orang yang berbaris di saf belakang tak nampak, ini sengaja nak tayang, macam-macam tulisan:
ada tu nama syarikat tempat kerja
ada tu gambar macam syaitan yang tak sesuai
ada tu tulisan kepartian dan umnongoknya
ada tu jersi bola sepak
ada tu gambar traktor siap dengan tulisannya
belum lagi menyenaraikan fakulti pengajian di universiti
belum lagi bab gambar artis walaupun lakaran kasar
belum lagi bab grafik yang cantik-cantik tapi menyakitkan mata orang yang nak solat khusyuk
jadi, yang suka cincai berpakaian ketika nak solat kena fikirlan, tak kan benda kecik macam ini mereka tak boleh fikir juga?

Itulah yang Pak Lambuk tak gemar.
Satu lagi katanya, orang kita nak solat di masjid, tetapi setiap kali imam suruh rapatkan barisan, mereka macam tak peduli, ramai yang suka solat renggang-renggang, agaknya orang kaya risih bersentuhan dengan orang miskin tak mandi kut?
Bukan soal itu, ia adalah nasihat yang berguna bagi sesiapa yang ikut sunnah. Nanti di celah-celah tu ada yang masuk kata Pak Lambuk.

Kemudian kata Pak Lambuk, dah jadi kebiasaan habis solat nak bersalaman sambil membentuk lingkaran kecil supaya semua orang bersalam. Inipun tak jadi hal. Rasa nak ikut ikutlah sama, kalau tak nak pun tak mengapa, seperti juga zikir ramai-ramai, doa ramai-ramai semua. Rasa ada hal mustahak nak kejar, boleh tinggalkan segera. Atau nak masuk kerja cepat.

Dan Pak Lambuk kata dia hairan juga, masjid Melayu kita banyak surat Yasin, bersusun-susun, dan kalau ada orang nak hantar bahan bacaan, surat Yasin juga yang dihantar sampai beberapa bundle disumbat ke rak-rak.

Begitulah kata Pak Lambuk yang keletihan mengacau bubur lambuk sepanjang bulan puasa.[]

No comments:

Post a Comment